Bouten Turbo
Bouten Turbo
Iemand die weet welke type bouten dit zijn waarmee de turbo vast hangt aan de uitlaat collector? (E61 525d pre-lci)
Laatst gewijzigd door tom_il op 15 nov 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Bouten Turbo
Klopt 12 kant. Niks bijzonders.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Bouten Turbo
Ik was in de war met een buitenkant torx.
Ben ze toch nooit tegengekomen , en moet ze ondanks vrij omvangrijk sleutelmateriaal toch aanschaffen, op een sleutel is het standaard, maar doppen zijn toch bijna steeds zeskant.
Ben ze toch nooit tegengekomen , en moet ze ondanks vrij omvangrijk sleutelmateriaal toch aanschaffen, op een sleutel is het standaard, maar doppen zijn toch bijna steeds zeskant.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Bouten Turbo
Doppenset van Gedore zijn meestal 12 kant!tom_il schreef:Ik was in de war met een buitenkant torx.
Ben ze toch nooit tegengekomen , en moet ze ondanks vrij omvangrijk sleutelmateriaal toch aanschaffen, op een sleutel is het standaard, maar doppen zijn toch bijna steeds zeskant.
En die passen ook deze bouten...
Succes
Re: Bouten Turbo
Een ringsleutel past ook, mocht de doppenset op zich laten wachten.
Re: Bouten Turbo
Ondertussen heel wat wijzer geworden.
Het zijn XZN bouten, ook wel multi Torx of spline genoemt.. Zijn toch wel specifieke bouten die bij duitse merken gebruikt worden. De tanden hebben een hoek van 90° , terwijl een zeskant 120° heeft. Daarom is een ringsleutel niet aan te raden, kans dat je bout stuk draait is groot als ze vast zit.
Wat meer info :
http://www.technischwerken.nl/kennisban ... ulti-torx/
Het zijn XZN bouten, ook wel multi Torx of spline genoemt.. Zijn toch wel specifieke bouten die bij duitse merken gebruikt worden. De tanden hebben een hoek van 90° , terwijl een zeskant 120° heeft. Daarom is een ringsleutel niet aan te raden, kans dat je bout stuk draait is groot als ze vast zit.
Wat meer info :
http://www.technischwerken.nl/kennisban ... ulti-torx/
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Bouten Turbo
Aaaah uitwendige veeltand/spline. Daar heb je idd een speciale dop voor nodig.
Re: Bouten Turbo
weer wat geleerd/weetje erbij...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Bouten Turbo
Als jouw turbo aan de inlaat hangt, dan is dat niet goed hoor. Die hoort aan het uitlaatspruitstuk te hangentom_il schreef:Iemand die weet welke type bouten dit zijn waarmee de turbo vast hangt aan de inlaat collector? (E61 525d pre-lci)
(kon het even niet laten)
Thnx voor de info mbt het type bouten. Ik heb ze zelf met een normale dop losgedraaid. Ging gelukkig goed maar als ze te vast zitten kun je het vergeten. dan zit de bout waarschijnlijk muurvast in je dop en krijg je die never nooit meer uit de dop...
Re: Bouten Turbo
kenza750 schreef:Als jouw turbo aan de inlaat hangt, dan is dat niet goed hoor. Die hoort aan het uitlaatspruitstuk te hangentom_il schreef:Iemand die weet welke type bouten dit zijn waarmee de turbo vast hangt aan de inlaat collector? (E61 525d pre-lci)
(kon het even niet laten)
Ga dat toch effe verbeteren
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Bouten Turbo
Ik heb de bouten dus niet losgekregen. Had een 1/4 dop gekocht. De 1/4 Facom aansluiting hield het niet.
Dan besloten om de hele uitlaatcollector met turbo eraan te demonteren. Het lukte net om deze er langs onder uit te nemen door de turbo actuator los te schroeven.
Was toch een werkje van +/- 5uur vooral door slecht bereikbare bouten van de uitlaatcollector.
Turbo word nu gereviseerd en heb een gietijzeren collector besteld daar er een paar kleine scheurtjes zichtbaar waren in de collector, de uitlaat flexibel ga ik nu ineens ook vervangen daar de catalysator nu toch gedemonteerd is.
Dan besloten om de hele uitlaatcollector met turbo eraan te demonteren. Het lukte net om deze er langs onder uit te nemen door de turbo actuator los te schroeven.
Was toch een werkje van +/- 5uur vooral door slecht bereikbare bouten van de uitlaatcollector.
Turbo word nu gereviseerd en heb een gietijzeren collector besteld daar er een paar kleine scheurtjes zichtbaar waren in de collector, de uitlaat flexibel ga ik nu ineens ook vervangen daar de catalysator nu toch gedemonteerd is.
525d E61 2007 pre-LCI