Pagina 1 van 1
Trillingen 540i 2002
Geplaatst: 07 nov 2018, 15:43
door Robinsmit98
Hallo,
Ik heb een 540i sedan uit 2002 met 300k op de teller,
Sinds een tijdje heb ik dat mijn auto voelbaar begint te trillen op een bepaald punt tussen de 1k en 2k touren. De trilling voel ik vooral bij de onderkant van mijn stoel en bij mn voeten (niet bij het stuur). Het is vooral voelbaar rond de 70-130km/h als ik een klein beetje gas geef. Maar is ook gewoon voeltbaar bij andere snelheden en met normaal gas.
Een puntje is dat mijn vanos aan revisie toe is (misschien dat het hier aan ligt?
Iemand hier ervaringen mee of die mij opweg kan helpen?
Robin
Re: Trillingen 540i 2002
Geplaatst: 08 nov 2018, 09:40
door Robin
Hi Robin,
Da's een lastige zeg. Zeker omdat de e39 al zo'n gevoelige wagen is op dit gebied, kan het van alles zijn. Ik weet dat forumlid Peerke007 in
zijn showroomtopic een hele omschrijving heeft getypt van wat hij heeft gedaan om de trilling de nek om te draaien. Wellicht dat je daar wat aan hebt.
Uit eigen ervaring: ik heb het idee dat ik kromme remschijven heb, waardoor de auto (volgensmij) ook gaat trillen wanneer ik niet rem. Voel dit niet zo zeer in het stuur terug, maar wel tijdens het rijden.
Re: Trillingen 540i 2002
Geplaatst: 08 nov 2018, 18:37
door Jos535i
Als het aan je remmen ligt kun je dat gemakkelijk contoleren bij stilstand direct na een rit. Je kunt even de remschijven voelen op hitte. Wanneer er een of meerdere heet zijn weet je dat ze aanlopen. Wel oppassen voor verbrande vingers.
Groet, Jos
Re: Trillingen 540i 2002
Geplaatst: 08 nov 2018, 19:40
door Peerke007
Trillen en een e39. Inderdaad geen makkelijk onderwerp. Zoals hierboven al aangegeven heb ik bijna alles gedaan om er van af te komen. Uiteindelijk bleek het speling op de homokineet te zijn en gecupte achterbandjes.
Laat je ook niet misleiden door het wegdek. Ik heb op de meeste snelwegen nergens last van, maar er zijn wat stukjes snelweg, met name in noord Brabant, waar er een nare oneffenheid in zit die er voor zorgt dat ik een kleine trilling in de stoel voel. Irritant, maar het ligt niet aan de wagen, want op de meeste wegen geen last van.
Het kan erg veel zijn, maar begin met het laten controleren van je banden (niet alleen balanceren, maar ook of ze niet aan het cuppen zijn) en de uitlijning van de wagen.
Deze link geeft je mogelijk wat meer:
https://www.bimmerfest.com/forums/showt ... ?p=5919284.
Overigens zijn kromme remschijven ook iets waar ik telkens mee te maken had. Had, totdat er keramische remblokken zijn gemonteerd. Sinds die tijd geen kromme remmen meer gehad.
Re: Trillingen 540i 2002
Geplaatst: 08 nov 2018, 20:32
door AdE39
Goede avond forum leden,
Trilling onder de stoel, dat zit vaak in de achteras of in de aandrijflijn.
Ik had dus ook trilling onder de stoel, en heb zeker de achtervelgen met de banden al 3 X uit laten balanceren.
Steeds kwam de trilling terug, ik heb de velgen vervangen door nieuwe velgen.
En de trilling onder de stoel was verledentijd.
De achterbanden waren gewoon netjes rond en niet gecupt, het lag gewoon aan de velgen.
Er was niets vreemds aan de velgen op te merken, geen slag in de velgen en zuiver rond zelfs.
Ik heb de banden die op de achtervelgen lagen weer terug op de nieuwe velgen laten monteren, en vreemd genoeg geen trilling meer.
Er zat nergens speling op de bewegende delen van de achter ophanging, in de aandrijflijn was echt alles perfect.
Ook geen versleten Hardyschijf, of tussenlager van de cardanas.
Dus het kon eigenlijk niet anders dan dat de velgen het waren.
Je zou haast gaan denken dat de balanceer gewichten van de velg waren verdwenen, maar dat was dan ook echt niet het geval.
Wat ik wel mee kan geven wat kromme velgen betreft.
Als u heeft geremd, en u staat stil, haal dan uw voet van het rempedaal!
Daar waar de remvoering de schijven raakt, daar blijft het immers erg warm, terwijl de rest van de velg wel afkoelt.
Laat ook eens een keer de sporing controleren, en indien nodig laten uitlijnen.
Maar wat Jos aanhaalde, dat is een hele goede controle om even te bekijken of er geen slepende rembokken aanwezig zijn, dit kan ook kromme remschijven veroorzaken.
Maar wat ik ook erg vaak doe, ik haal de velgen van de naaf en haal de remklauwen los, en maak de raakvlakken even goed schoon 2 X per jaar, even een goede vijl over de raakvlakken en de remblokken.
Daarna even spaarzaam wat keramisch vet op de glijvlakken en de raakvlakken, eerder werd er gewoon kobaslip gebruikt. Ook dit is gewoon erg goed. Uiteraard wel spaarzaam smeren, geen klodders.
Zo zorg je er wel voor, dat men zeker geen hangende remblokken hebt.
Ook voorkom je op deze manier, dat de remschijven geneigd krom gedrukt te worden, omdat het schuifstuk niet correct werkt.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad