Pagina 1 van 1

koppeling 116i

Geplaatst: 21 nov 2018, 09:40
door FThirtyone
Hi,

We hebben nu een tweede BMW naast de F31. Namelijk een 116i van 2009. Het is de 2.0 liter 122 pk, een erg fijne motor, stil, fel en best zuinig.

Al bij de proefrit viel ons op dat de koppeling heel erg hoog zit, je hoeft het pedaal maar 1/3 in te drukken om volledig te ontkoppelen en te schakelen. persoonlijk vind ik dat té hoog. Echter de koppeling laat niet zien dat er sprake van slijtage is ofzo. Optrekken met de handrem betekent óf afslaan van de motor óf de auto trekt door de handrem heen, dus behoorlijk sterk die koppeling.

Kan dit verschijnsel aangepast worden?

Dan de cdv... ik lees zojuist daar wat over. Is er ergens een howto om dat aan te pakken?

Re: koppeling 116i

Geplaatst: 22 nov 2018, 15:08
door Tinus89
Ik kan je zeer aanraden de CDV te verwijderen. Ik heb geen howto, maar het is vrij straight forward:

- Zorg dat je remvloeistofreservoir tot de rand vol zit. Waarom tot de rand? Zie mijn reactie hier: viewtopic.php?f=137&t=57318
- Verwijder de bodemplaat onder de bak
- Lokaliseer de CDV. Beide kanten hebben een metalen krammetje waarmee hij vast zit op de leiding. Verwijder de krammetjes, maar laat de leiding intact.
- Als beide krammetje eruit zijn, leiding los trekken en CDV eruit. Ik raad je aan snel een vinger op de aanvoerleiding te doen, maar zorg dat je ook materiaal hebt om te ontluchten.
- Na verwijderen CDV, beide leidingdelen samenvoegen. Een van de metalen krammetjes terugplaatsen.
- Voel de koppeling, hij zou meteen op druk moeten zijn en soepel aangrijpen. Zo niet zit er lucht in, dan moet je hem ontluchten.

Ontluchten: het ontluchten werkt soms beter door tijdens het ontluchten, het koppelingspedaal vanaf de bodem snel omhoog te trekken. Vergeet niet het remvloeistofreservoir HELEMAAL vol te houden.

Succes!

Re: koppeling 116i

Geplaatst: 29 nov 2018, 06:03
door FThirtyone
Okay thanks. Zodra het weer, mijn lijf en de drukte het toelaten eens mee aan de gang. :)