Pagina 1 van 2
BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 24 nov 2018, 15:58
door MarkW
Goedemiddag,
Ik ben in het bezit van een BMW530 F11 uit 2012.
Sinds een aantal weken last van uitlaatgassen in de auto, dit blijkt te komen door een scheurtje in de EGR klep.
Deze EGR klep is voorlopig niet leverbaar omdat er veel problemen mee zijn en de BMW hier eerst meer onderzoek naar wil doen (aldus mijn onderdelenleverancier...)
Nu mijn vraag, is er een alternatief voor deze EGR klep? Kan ik de EGR eventueel ook afdoppen?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
Link EGR:
https://www.porza.nl/original-bmw-radia ... gIlm_D_BwE
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 19 feb 2019, 10:24
door Melf11
Ik heb hetzelfde probleem onlangs gehad. De egr-koeler (inclusief klep?) is vervangen. Dit viel binnen de terugroepactie en daarmee zonder kosten. Onderdeel was in backorder. Uiteindelijk duurde het "maar" 2 weken. Sneller dan de dealer in eerste instantie had aangegeven.
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 24 feb 2019, 18:34
door Fritsie01
Helaas heb ik ook een probleem met de EGR in mijn F07. Er is een aanstuurpiefje afgebroken; waarschijnlijk door het dichtkoeken.
De Garageman wist mij te vertellen dat er voor mijn type motor nog niet officieel een terugroep actie is maar dat dat een kwestie van tijd is aangezien de EGR blijkbaar hetzelfde zijn.
In mijn E61 535d heb ik die softwarematig laten dichtzetten.
Kan dat in de 530d uit 2012 ook?
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 24 feb 2019, 22:18
door Melf11
Weet je zeker dat je auto niet in de terugroep valt. Ik begrijp van Duitse sites dat 6-cilinders reeds vanaf 2010 in de actie vallen. In eerste instantie was dat vanaf juli 2012 en later is dat aangepast naar 2010.
https://www.google.nl/amp/s/www.kfz-rue ... f/4870/amp
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 25 feb 2019, 21:06
door Fritsie01
Dat van 2010 kan ik nergens terugvinden; zeker niet bij BMW zelf. Ik kom alleen maar vanaf 2012 tegen...
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 27 feb 2019, 14:13
door MarkW
Hallo,
Ik heb contact opgenomen met BMW en inderdaad valt mijn auto nu ook in de garantie. (dat was eerst niet het geval)
Bedankt voor het me erop wijzen!
Groet
Mark
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 27 feb 2019, 23:51
door Eric Funfer
Hallo, ik heb een vraag. Maar eerst het inleidende verhaal.
Ik heb een BMW 525d waarvan vorige week op weg naar de wintersport de EGR koeler moest worden vervangen. Dit was kosteloos aangezien BMW afgelopen augustus een terugroepactie heeft opgezet nav mogelijke defecte EGR koelers. Het probleem dat kan optreden wordt veroorzaakt door een lekkende EGR-koeler. Uit het koelsysteem kan vloeistof lekken, die zich mengt met olie- en koolstofresten. Dit mengsel kan gaan smeulen, waardoor het inlaatspruitstuk kan smelten. In uitzonderlijke gevallen kan er zelfs brand optreden. Bij de motor van mijn BMW was er ook al flink wat aan het smeulen. Dat was duidelijk te ruiken en te zien.
Op de terugweg konden we de BMW weer ophalen, maar al heel snel gaf hij weer een melding dat we beheerst moesten rijden en dat de volle aandrijvingskracht niet beschikbaar was. Nu blijkt thuis bij de BMW dealer dat de turbo stuk is. Kosten: EUR 3000,-....
De vraag die ik heb is of de turbo kapot kan zijn gegaan als gevolg van de defecte EGR koeler die weer het inlaatspruitstuk heeft doen smelten..? Overigens weet ik niet eens of men bij de Duitse Dealer in Ingolstadt ook het inlaatspruitstuk heeft vervangen of enkel de EGR koeler. Men wil hier vooralsnog weinig openheid in geven omdat het allemaal kosteloos gerepareerd is..
Benieuwd naar jullie antwoord.
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 28 feb 2019, 14:28
door Source
Als je wilt weten wat er vervangen is, mail me je chassisnummer (
info@seeitconsultancy.com) dan kan ik het zo zien.
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 04 mar 2019, 09:50
door Eric Funfer
Hi, het totale nr is WBAXB91040DX42936. Maar ik kan je aangeven dat de Duitse BMW dealer enkel de EGR koeler heeft vervangen. Dat bleek in ieder geval uit de systemen van BMW zelf. Nu blijkt bij de BMW dealer in Nl dat het inlaatspruitstuk echter ook gebarsten is. Ik had dat nog nagevraagd voor ze de hele turbo gingen vervangen, maar toen zou het inlaatspruitstuk nog prima zijn. Bij het inbouwen van de turbo bleek deze alsnog gebartsen te zijn.
Zoals in de terugroepactie van BMW staat beschreven kan een lekkende EGR koeler het inlaatspruitstuk doen smelten. Bij de BMW dealer roepen ze nu dat het kapotte inlaatspruitstuk en de kapotte turbo niets te maken hebben met de kapotte EGR koeler. Ik vind dit te gemakkelijk en krijg het gevoel dat BMW haar verantwoordelijkheden niet wil nemen.
Iemand hier ervaring mee?
Eric
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 04 mar 2019, 10:09
door m.h.
Ik zou het volgende redeneren.
Door de lekke EGR koeler is er water in het spruitstuk terrecht gekomen, door de druk/temperatuur is echter het water direct overgegaan in stoom.
Dat het kunststof spruitstruk hier niet tegen kan lijkt mij logisch.
De turbo zou kapot kunnen zijn gegaan door bijvoorbeeld backflow van water of stoom. Of een verhoogde tegendruk in de inlaat.
Er zijn genoeg specialiseerde bedrijven die de schade aan de turbo analyseren en schade oorzaak kunnen achterhalen en vastleggen
3000 euro voor het vervangen van de tubro vind ik schrikbarend. Indien mogelijk laat je huidige turbo reviseren of haal er één op de sloop en laat die eventueel ook nog eerst reviseren voor je hem terug (laat) plaatsen
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 04 mar 2019, 10:15
door m.h.
Even snel gekeken op onderdelenlijn, voor 300 euro heb je een deftige tweedehandsturbo.
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 04 mar 2019, 10:46
door Eric Funfer
Hmm ja.. Dat scheelt wel. Waar kijk jij dan?
Maar eigenlijk hoop/verwacht ik dat BMW haar verantwoordelijkheid neemt en het inlaatspruitstuk en de turbo vervangt onder coulance van de terugroepaktie. Maar tot nu toe schuiven ze te gemakkelijk alle verantwoordelijkheid van zich af door aan te geven dat het kapotte inlaatspruitstuk en de kapotte turbo niet in veroorzaakt kunnen zijn door de lekkende EGR koeler. Terwijl alle experts die ik tot nu toe gesproken heb, dit niet uitsluiten.
Ik laat de turbo inderdaad ook nakijken door een turbo specialist, namelijk Turbo Direct in Almere. Zij vinden het ook bijzonder dat de gehele turbo vervangen wordt en pas daarna wordt geconstateerd dat het inlaatspruitstuk kapot is. Vooral omdat tijdens de terugroepactie in duidelijk gemeld wordt dat een lekkende EGR koeler het inlaatspruitstuk kan doen smelten. Goed om te weten dat je na zo'n diagnose door een Turbo specialist als Turbo Direct gewoon de borg van euro 180 alsnog terug krijgt. De BMW dealer waar mijn BMW nu staat zegt dat je dan je borg kwijt bent.. Voelt allemaal niet lekker hoe ze er bij de dealer mee om gaan..
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 04 mar 2019, 13:22
door m.h.
Tsja, ik ben bang dat je voor een groot deel voor de kosten gaat opdraaien. Hou ons op de hoogte!
Ter info, onderdelenlijn.nl (paradijs voor 2de hands onderdelen

)
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 04 mar 2019, 22:31
door Source
Ik heb even gekeken en deze terugroep actie gaat enkel over het controleren danwel vervangen van de egr koeler met buis. Mocht er vervolgschade zijn daar wordt niks aan gedaan en valt niet onder garantie. Je bent in zo'n situatie afhankelijk van de bereidheid van de dealer. Ze kunnen het proberen te claimen onder garantie of een coulanceregeling op te zetten.
Re: BMW F11 - EGR lekt
Geplaatst: 05 mar 2019, 09:23
door Fritsie01
Kun je die problemen voor zijn door bijvoorbeeld de EGR weg te schrijven?