Pagina 1 van 1

Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Geplaatst: 24 nov 2018, 20:33
door Arjan1966
Hallo.
Ik heb een 523i/e60 uit 2005 met 263000 km op de klok. Ineens brandde het motordiagnose lampje op het dashboard. iDrive geeft geen storingen. Merkte ook weinig op de snelweg. Motor lijkt bij optrekken wel iets vermogen te missen. Op de snelweg kom ik wel goed mee met overige verkeer en merk ik weinig. Stilstaand met stationair toerental zie ik de toerentellernaald heeel erg licht fluctueren, zo’n 50 omw./min. Als ik dan een dotje gas geef, stationair, tot 4000 rpm, en ik laat het gas los, dan zakt de naald tot onder de 500 rpm en wil de motor de ene keer afslaan en de andere keer net niet.

Iemand ideeen/tips?

Ter info: laatste half jaar zijn de startmotor, accu, alle bobines, oliefilterhuispakking, kleppendekselpakking, carterontluchting, waterpomp en thermostaat vervangen. En nog een afgebroken cilinderkopbout...vervangen.

Re: Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Geplaatst: 25 nov 2018, 05:37
door tom_il
Uitlezen, niet gaan gokken.

Re: Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Geplaatst: 25 nov 2018, 09:52
door thijsvanzwam
Inderdaad uitlezen geeft duidelijkheid.

Vaak als het lampje gaat branden zonder idrive melding dan duidt dat op een emissie storing. Lambda sensor die de geest geeft bijvoorbeeld. Met uitlezen kom je hier dan snel achter.

Re: Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Geplaatst: 12 dec 2018, 04:09
door Arjan1966
Met behulp van collega, die over originele BMW diagnose software beschikt, de auto uitgelezen. Er bleek dat 1 vanos solenoid klep (inlaatzijde) mechanisch stroef liep. De uitlaatsolenoid klep was defect. Beide kleppen buiten de motor getest op werking met toongenerator en oscilloscoop. Na vervanging nog steeds niet lekker lopend. Vervolgens de vanos filters getrokken en de uitlaatzijde bleek helemaal dichtgeslibd te zitten met zwarte troep. Filters schoongemaakt en teruggeplaatst. Foutgeheugen gewist. Fout blijft weg! Na een lange rit van 100 km opnieuw filters getrokken, en vind nagenoeg geen vervuiling meer. Ga nog wel een oliewissel doen, maar zit nog te twijfelen of ik de motor eerst laat spoelen. Aan de ene kant wil ik alle mogelijke inwendige vervuiling er uit hebben, aan de andere kant weet ik niet wat je allemaal “losweekt”, en of dat niet op plekken komt waar je het zeker niet wilt hebben....