Disa kleppen N52

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Nielss
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2019, 09:45

Disa kleppen N52

Bericht door Nielss » 24 mar 2019, 16:55

Hallo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, heb me netjes voorgesteld in het daarvoor bedoelde gedeelte.
Eigenlijk zit ik met het volgende....

Heb een 525i van bouwjaar 2006 met 160.000 km dit is de N52B25AF motor.
Ik had al een tijdje het gevoel dat de auto niet altijd even snel is, na wat onderzoek
op internet eigenlijk tot de conclusie gekomen dat dit wel eens aan de Disa kleppen zou kunnen liggen.
(Ook omdat ik soms met starten een kort vrij luid knars geluidje hoorde :s)

Gisteren dus vol goede zin begonnen om mijn luchtinlaat te demonteren om zo ook de kleinere
Disa klep te kunnen controleren.

Afbeelding

Deze lijken zo op het oog eigenijk gewoon in orde :roll:

Afbeelding

Staan open, en zijn zo met de hand niet te bewegen? Dit hoort toch zo?
Is er nog een manier om de motoren te controleren? Of de kleppen ook echt bewegen?
Zou ik er ergens mee langs kunnen? een Bedrijf die ze kan testen ofzo?

Zit er anders eventueel over te denken om de kleine klep sowieso te modificeren, zie op internet dat er
ombouwsetjes te koop zijn, er dan aluminium onderdelen in komen, en dat ze dan niet
meer stuk kunnen gaan?! Wat zouden jullie doen?
Vond het niet zo'n pretje om de luchtinlaat te demonteren, dus doe dit liever niet nog een keer :nee:

In ieder geval de Carter ventilatie gelijk aanpakken, nu alles toch uit elkaar ligt!

Alle tips zijn welkom, en alvast bedankt voor het meedenken :zwaai:

Niels

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Disa kleppen N52

Bericht door thijsvanzwam » 24 mar 2019, 22:30

Hallo Niels,

Je kunt de kleppen bedienen met INPA.
Ook als ze gedemonteerd zijn kan dat door ze aan te sluiten op de originele stekkers en los naast de motor te leggen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”