Comfort access enkele symptomen + oplossing
Geplaatst: 31 mar 2019, 21:16
Reeds mijn e61 LCI 2,5 jaar (bouwjaar 9-2008) in bezit en reeds zijn alle 4 deurhendelmodules (Door carriers) vervangen EN 1 bumper antenne (voor het openen van de achterklep keyless).
Deurmodule links achter zelf vervangen en onderdeel besteld via EKris (onderdeel 192 euries). 2 deurmodules en 1 bumper antenne zijn onder garantie vervangen van wege defecten.
Bestuurderskant
Deurmodule is volgens de administratie van de garage enkele jaren geleden waar ik de auto heb gekocht, vervangen.
Bummer antenne:
Achterklep en glasklep gaan niet keyless open: foutcode heb ik niet meer maar de omschrijving was defective bumper antenne. Deze is ondergarantie vervangen. Weet even niet welke defect was. Er zit een onder de auto achter de bumper. Een aan de binnenzijde thv je reservewiel en slot waar je achterklep in valt.
Passagierskant
Deurmodule: Na het sluiten van de auto, bij bijvoorbeeld aan bestuurderskant en loop via de passagier deur voorbij, ging alles weer open. (geen foutmelding kunnen vaststellen)
Rechts achter
Deurmodule: Deed de deur niet meer keyless sluitens. Openen wel. (geen directe foutmelding kunnen vaststellen)
Links achter
Meerdere symptomen:
• Na het sluiten van de auto bij bijvoorbeeld de passagiers kant en via de deur voorbij te lopen ging alles weer open
• Deed mijn ramen sluiten in een soort: “aan-uit-aan-uit-enz. sequence”. (In feite was de sluitknop ingedrukt). Dit hoorde je met name in wat stillere omgeving. Je hoorde mijn inziens de raammotors een klikkend geluid maken.
• Foutmelding met een verhoogde accu ontlading: 002DED Power management, closed-circuit protrection quiescent current of injury
• Bij de module van comfort acces een code 00A099: DAYS HILI WATCHDOG timer/DAYS2 watchdog timer
• Tijdens wat diagnosewerk reageerde de afstandbediening even niet meer. Had de deuren al openstaan (slot doorgeduwd met schroevendraaier in de deur) en gelijk zekering 36 eruit getrokken en het was opgelost.
• Reparatietijd 2uur (kan sneller…nu je weet hoe alles in elkaar steekt)
TIPS
Zekering 36 (7,5A) handschoenvak schakelt de deurmodules uit. (je afstandbediening heeft gewoon nog zijn functionaliteit) https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61- ... ss/kYwrANo (van een e60 is vergelijkbaar)
Foutmelding met een verhoogde accu ontlading code: 002DED in de DME Closecurrent mesurement. Als je freeze frame data kan achterhalen kun je zien hoeveel ampere hoelang het heeft opgetreden.
Binnenfolie met butyl kit gedeeltelijk los maken zodat je overal bijkomt
Voor de deurmodule te verwijderen moet je de schroef t.b.v. deur verstevingen los maken. Deze schroef zit net achter een gedeelte van het raam (raam gesloten houden) Met een nr13 (ratel) steeksleutel kun je die los maken en het laatste stukje met de hand. Nu kun je die verstevingstaaf voldoende opzij duwen om die hele module zijdelings eruit te friemelen.
Om de deurtrim (handels en binnentrim te verwijderen zijn filmpjes genoeg te vinden. De binnentrim kun je het beste terug monteren met de raam open!
Voor reparatie
Voor schema’s: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/
Voor onderdelen o.a. http://www.realoem.com/bmw/nl/select
Aanvullende info over comfort acces: https://www.meeknet.co.uk/E64/Comfort%20Access.pdf
Foto’s heb ik ook…maar stuur ik op verzoek, omdat de site en afbeeldingen een ramp zijn.
Was een reiniging nog mogelijk? Dat weet ik niet. Heb eigenlijk gelijk een nieuwe module besteld. Omdat onder garantie hetzelfde is gebeurd.
Deurmodule links achter zelf vervangen en onderdeel besteld via EKris (onderdeel 192 euries). 2 deurmodules en 1 bumper antenne zijn onder garantie vervangen van wege defecten.
Bestuurderskant
Deurmodule is volgens de administratie van de garage enkele jaren geleden waar ik de auto heb gekocht, vervangen.
Bummer antenne:
Achterklep en glasklep gaan niet keyless open: foutcode heb ik niet meer maar de omschrijving was defective bumper antenne. Deze is ondergarantie vervangen. Weet even niet welke defect was. Er zit een onder de auto achter de bumper. Een aan de binnenzijde thv je reservewiel en slot waar je achterklep in valt.
Passagierskant
Deurmodule: Na het sluiten van de auto, bij bijvoorbeeld aan bestuurderskant en loop via de passagier deur voorbij, ging alles weer open. (geen foutmelding kunnen vaststellen)
Rechts achter
Deurmodule: Deed de deur niet meer keyless sluitens. Openen wel. (geen directe foutmelding kunnen vaststellen)
Links achter
Meerdere symptomen:
• Na het sluiten van de auto bij bijvoorbeeld de passagiers kant en via de deur voorbij te lopen ging alles weer open
• Deed mijn ramen sluiten in een soort: “aan-uit-aan-uit-enz. sequence”. (In feite was de sluitknop ingedrukt). Dit hoorde je met name in wat stillere omgeving. Je hoorde mijn inziens de raammotors een klikkend geluid maken.
• Foutmelding met een verhoogde accu ontlading: 002DED Power management, closed-circuit protrection quiescent current of injury
• Bij de module van comfort acces een code 00A099: DAYS HILI WATCHDOG timer/DAYS2 watchdog timer
• Tijdens wat diagnosewerk reageerde de afstandbediening even niet meer. Had de deuren al openstaan (slot doorgeduwd met schroevendraaier in de deur) en gelijk zekering 36 eruit getrokken en het was opgelost.
• Reparatietijd 2uur (kan sneller…nu je weet hoe alles in elkaar steekt)
TIPS
Zekering 36 (7,5A) handschoenvak schakelt de deurmodules uit. (je afstandbediening heeft gewoon nog zijn functionaliteit) https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61- ... ss/kYwrANo (van een e60 is vergelijkbaar)
Foutmelding met een verhoogde accu ontlading code: 002DED in de DME Closecurrent mesurement. Als je freeze frame data kan achterhalen kun je zien hoeveel ampere hoelang het heeft opgetreden.
Binnenfolie met butyl kit gedeeltelijk los maken zodat je overal bijkomt
Voor de deurmodule te verwijderen moet je de schroef t.b.v. deur verstevingen los maken. Deze schroef zit net achter een gedeelte van het raam (raam gesloten houden) Met een nr13 (ratel) steeksleutel kun je die los maken en het laatste stukje met de hand. Nu kun je die verstevingstaaf voldoende opzij duwen om die hele module zijdelings eruit te friemelen.
Om de deurtrim (handels en binnentrim te verwijderen zijn filmpjes genoeg te vinden. De binnentrim kun je het beste terug monteren met de raam open!
Voor reparatie
Voor schema’s: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/
Voor onderdelen o.a. http://www.realoem.com/bmw/nl/select
Aanvullende info over comfort acces: https://www.meeknet.co.uk/E64/Comfort%20Access.pdf
Foto’s heb ik ook…maar stuur ik op verzoek, omdat de site en afbeeldingen een ramp zijn.
Was een reiniging nog mogelijk? Dat weet ik niet. Heb eigenlijk gelijk een nieuwe module besteld. Omdat onder garantie hetzelfde is gebeurd.