Pagina 1 van 1

BMW 530i Spezial

Geplaatst: 07 apr 2019, 14:34
door MLAS
Beste mede BMW liefhebbers,

Ben nog steeds als een kind zo blij met mijn E39 530i uit 2002
Krijg willekeurig vaak reacties van mede liefhebbers van "doe hem nooit weg", "had hem vroeger ook, spijt dat ik hem hem weg gedaan".
Reed hiervoor in Audi's die stuurde wel goed en konden ook hard maar niet met deze unieke combinatie van comfort, wegligging en feedback via het stuur. De 530i is in mijn ogen mooiste zescilinder en hij klinkt ook mooi.
Zit een motor in die ongeveer een ton heeft gelopen, nieuwe navigatiesoftware met flash voor birdview, en LED Angeleyes (Uminitza) overdag lichten.
Helaas heb ik nu een probleem wat maar niet opgelost wil en waar ik al zo'n 1.600,00 Euro tevergeefs aan gespendeerd heb.
Het begon in de winter van 2016/2017 we kwamen terug van de Franse Ardennen en de auto wilde maar niet warm worden en dat is ter hoogte van Baraque de Friture in de Belgische Ardennen (E25 hoogste punt) niet zo fijn in de winter.
Wij naar onze garage nieuwe thermostaat er in (kwam blijkbaar OBD melding van) maar dat bood geen soelaas.
Het werd daarna niet meer zo koud maar aanstaande winter weer hetzelfde probleem en wij na met warme sjaals en kruiken terg gereden te hebben weer naar dezelfde garage en nu werd de radiator, expansievat, koelslang aan de radiator en de bedieningsunit voor de airco en de kachel in het dashboard vervangen en dat was een dure...
Een of ander oplosgoedje in het koelsysteem gegooid omdat het nu waarschijnlijk wel de kachelradiator zou zijn die verstopt is.
Helaas na weer een lange koude rit nog altijd geen werkende verwarming. In Zuid California is dat niet zo'n probleem maar hier ondanks de opwarming toch nog steeds wel.
Kachelradiator kan er wel uit maar dan moet eerst het hele dashboard er uit gehaald worden en dat kost zeker 2000 Euro en dan zou de teller op 3600 staan...
Was nog vergeten dat ik na de wisseling van radiator, expansievat en de koelslang nu ook opeens meldingen van de boordcomputer krijg dat het koelvloeistofniveau te laag is als de motor koud is 's-morgens vroeg en nadat ik een flink stuk heb gereden bruist het er uit...
We willen hem zo graag houden maar mijn vrouw wil een auto met werkende verwarming en daar kan ik haar geen ongelijk in geven.
Iemand hier ervaring mee of een goede tip?
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 07 apr 2019, 21:56
door Robin
Hi MLAS,

Welkom op het forum! Ik heb je topic verplaatst naar het juiste subforum, omdat dit meer een technische vraag dan een voorsteltopic is.
Ik kan je, ondanks ik redelijk wat kennis van de E39 heb helaas niet verder helpen, andere forumleden wellicht wel.

Geniet nog even van 't weekend!

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 07 apr 2019, 22:45
door MLAS
Geen probleem natuurlijk.
Begrijp ik.

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 08 apr 2019, 00:26
door LarsBrugman
Is de auto op de juiste manier ontlucht? Als er niet goed ontlucht is wil de auto soms ook niet goed op temperatuur komen.

Is het koelvloeistofniveau nog op peil? Als dat zo is, wordt er ook geen warme lucht geblazen.

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 08 apr 2019, 15:41
door MLAS
LarsBrugman schreef: 08 apr 2019, 00:26 Is de auto op de juiste manier ontlucht? Als er niet goed ontlucht is wil de auto soms ook niet goed op temperatuur komen.
Is bij een vakgarage uitgevoerd dus ik neem aan dat ze weten wat ze doen.
Heb zelf daarna dit nog uitgevoerd:

1 Ventiel en de dop op de radiator los draaien.
2 Contact aanzetten (motor NIET laten draaien).
3 Kachel aan doen op max verwarming.
4 Vloeistof bij vullen tot er vloeistof uit het ventiel komt.
5 Even wachten en checken of de vloeistof weg zakt. Indien nodig blijven bij vullen tot de rand van de radiator.
6 Eerst de dop van de radiator dicht draaien.
7 Ventiel dicht draaien. VAST IS VAST.
Als je deze stappen volgt verwijder je ook de lucht in de leidingen die voor warme lucht zorgen in de auto.
Men vergeet vaak de kachel aan te doen tijden het vervangen of bij vullen van de koelvloeistof.
LarsBrugman schreef: 08 apr 2019, 00:26 Is het koelvloeistofniveau nog op peil? Als dat zo is, wordt er ook geen warme lucht geblazen.
Ja die is op peil.
Geen witte rook en geen noemenswaardige smurrie aan de koelvloeistofdop expansievat of peilstok dus ik verwacht geen koppakingsproblemen.

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 08 apr 2019, 17:07
door Toink
Vervelend! Wat ik me afvraag... wordt het koelwater wel rondgepompt? Kortom, is je waterpomp niet gewoon stuk?

Of zit er een verstopping in je koelwatersysteem?

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 08 apr 2019, 18:04
door MLAS
Toink schreef: 08 apr 2019, 17:07 Vervelend! Wat ik me afvraag... wordt het koelwater wel rondgepompt? Kortom, is je waterpomp niet gewoon stuk?
Dit neem ik aan van wel want met een kapotte waterpomp zal je motor toch ook oververhitten?
Toink schreef: 08 apr 2019, 17:07 Of zit er een verstopping in je koelwatersysteem?
Denk dat dat de meest voor de hand liggende conclusie is.
Kachelradiator verstopt.

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 08 apr 2019, 18:38
door Sjonnie
MLAS schreef: 08 apr 2019, 15:41
LarsBrugman schreef: 08 apr 2019, 00:26 Is de auto op de juiste manier ontlucht? Als er niet goed ontlucht is wil de auto soms ook niet goed op temperatuur komen.
Is bij een vakgarage uitgevoerd dus ik neem aan dat ze weten wat ze doen.
Heb zelf daarna dit nog uitgevoerd:

1 Ventiel en de dop op de radiator los draaien.
2 Contact aanzetten (motor NIET laten draaien).
3 Kachel aan doen op max verwarming.
4 Vloeistof bij vullen tot er vloeistof uit het ventiel komt.
5 Even wachten en checken of de vloeistof weg zakt. Indien nodig blijven bij vullen tot de rand van de radiator.
6 Eerst de dop van de radiator dicht draaien.
7 Ventiel dicht draaien. VAST IS VAST.
Als je deze stappen volgt verwijder je ook de lucht in de leidingen die voor warme lucht zorgen in de auto.
Men vergeet vaak de kachel aan te doen tijden het vervangen of bij vullen van de koelvloeistof.
LarsBrugman schreef: 08 apr 2019, 00:26 Is het koelvloeistofniveau nog op peil? Als dat zo is, wordt er ook geen warme lucht geblazen.
Ja die is op peil.
Geen witte rook en geen noemenswaardige smurrie aan de koelvloeistofdop expansievat of peilstok dus ik verwacht geen koppakingsproblemen.
Doe dit nog een keer en dan met het neusje van de auto iets omhoog door bijv. de voorwielen op de stoeprand te zetten of een paar blokken onder de voorwielen. De M54 (en M52) ontlucht soms wat lastig en lucht in je koelsysteem komt vaak voor en kan deze problemen zeker veroorzaken.

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 08 apr 2019, 20:27
door Toink
@MLAS: Kun je de kachelradiator niet op één of andere manier spoelen om te testen of hij doorstroming geeft, zonder dat alles eruit hoeft?

En inderdaad, als je stilstaat moet de motor oververhit raken als je waterpomp niet draait. Tijdens rijden wordt dat wel gemaskeerd...

Als het dan de kachelradiator is zal er vrees ik weinig anders op zitten dan het dashboard eruit trekken en radiator vervangen.... Succes!

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 09 apr 2019, 08:05
door Bart70
Wat ik zo lees vrees ik toch dat je het dash er uit kunt halen….. Kleine tip, ga naar een BMW specialist, niet naar een vakgarage, aan den lijve al een paar keer ondervonden dat die meestal maar lukraak wat dingen gaan vervangen…… Nu is niet elke vakgarage hetzelfde, maar de BMW specialist zal je velen malen beter helpen.

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 09 apr 2019, 09:12
door martindebelitos
kyk eens naar je kachel kraan deze werkt op 12volt. als er geen stroom op staat sluit hy automatisch af. controleer de zekeringen.succes martin

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 02 mei 2019, 08:23
door MLAS
Sjonnie schreef: 08 apr 2019, 18:38 Doe dit nog een keer en dan met het neusje van de auto iets omhoog door bijv. de voorwielen op de stoeprand te zetten of een paar blokken onder de voorwielen. De M54 (en M52) ontlucht soms wat lastig en lucht in je koelsysteem komt vaak voor en kan deze problemen zeker veroorzaken.
Hoi Sjonnie,

Gedaan op een brug maar helaas geen resultaat.

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 02 mei 2019, 08:26
door MLAS
martindebelitos schreef: 09 apr 2019, 09:12 kyk eens naar je kachel kraan deze werkt op 12volt. als er geen stroom op staat sluit hy automatisch af. controleer de zekeringen.succes martin
Garage heeft kachelkraan daar op gecontroleerd en deze werkt.
Er kijkt nu een BMW specialist naar maar tot nu toe geen resultaat na drie weken...

Laatste geopperde oorzaak is een defect kunststof schoepenrad van de waterpomp waardoor de doorstroming rond de motor nog wel lukt maar niet naar de kachelradiator.

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 02 mei 2019, 11:24
door h3b
Als de heen en retourslang van de interieurradiator heet is, dan mag je verwachten dat als het koud in de auto bljift je interrieurradiator dichtgeslibt is. Bij de 3serie heb ik dit vaker gezien maar nog niet eerder bij een 5serie. Maar alles is mogelijk. Check dus je slangen.
In de volgende link meer informatie hoe de verwarming werkt : Ventilatieregeling

Re: BMW 530i Spezial

Geplaatst: 02 mei 2019, 12:29
door martindebelitos
je kunt op de kachelradiator toch een waterslang zetten op de ingaande openining en kyken of er water uit de uitgaande opening komt.