F11 520D 2012 Automaat schokt en hapert op lage snelheid
Geplaatst: 05 mei 2019, 15:58
Beste medeforummers,
Een vraag van een vers forumlid.
Sinds enkele maanden trotse eigenaar van een 520D met 8-traps ZF uit 2012 (240.000 km).
En sindsdien ook dezelfde klacht in de automaat: als ik langzaam rij, met name in files, begint op een gegeven moment de bak te schokken, met name terug van trap 4 naar 1. En de hardste klap zit m van 2 naar 1 die telkens vertraagt plaats lijkt te vinden. Als je dit eenmaal hebt, kan je deze fout eenvoudig herhalen door vanuit de P-stand de bak in de D te zetten (voet op de rem houden) waarna een forse schok volgt. De klacht verdwijnt als je een keer volgas kunt optrekken, en liefst boven de 100 km/u komt. Het lijkt alsof een fors koppel en/of toerental vanuit de motor alles weer een beetje rechttrekt en de klacht is dan bijna weg. Maar ook als je savonds thuiskomt, is de klacht de volgende dag weer weg. In die eerste maanden werd het twee keer te erg, en volgde een officiële storing met als storingscode EGS 420341
Het gekke is: soms gaat er een week voorbij (met name snelwegkilometers) en dan is er niks aan de hand. En soms heb je het 3 keer op een dag.
Ik heb inmiddels veel topics en discussies gelezen en op jullie advies de bak afgelopen week laten spoelen bij ZF. Ook heb ik een paar keer een reset uitgevoerd. Maar de klacht blijft.
Wat is hier aan de hand?
Het feit dat het soms wel en soms niet is, maakt dat er niks afgebroken kan zijn en echt kapot. Uit dit forum maak ik op dat wellicht de lock-up van de koppelomvormer wellicht een veroorzaker is. Het lijkt wel alsof de lockup soms blijft 'plakken'. Dit is een pure gok, heel veel ervaring heb ik niet.
Vervolgvraag: wie heeft er ervaring met koppelomvormers (laten) vervangen en wat zijn de kosten hiervan?
fijn als iemand me verder kan helpen.
Beste groet, Bas
Een vraag van een vers forumlid.
Sinds enkele maanden trotse eigenaar van een 520D met 8-traps ZF uit 2012 (240.000 km).
En sindsdien ook dezelfde klacht in de automaat: als ik langzaam rij, met name in files, begint op een gegeven moment de bak te schokken, met name terug van trap 4 naar 1. En de hardste klap zit m van 2 naar 1 die telkens vertraagt plaats lijkt te vinden. Als je dit eenmaal hebt, kan je deze fout eenvoudig herhalen door vanuit de P-stand de bak in de D te zetten (voet op de rem houden) waarna een forse schok volgt. De klacht verdwijnt als je een keer volgas kunt optrekken, en liefst boven de 100 km/u komt. Het lijkt alsof een fors koppel en/of toerental vanuit de motor alles weer een beetje rechttrekt en de klacht is dan bijna weg. Maar ook als je savonds thuiskomt, is de klacht de volgende dag weer weg. In die eerste maanden werd het twee keer te erg, en volgde een officiële storing met als storingscode EGS 420341
Het gekke is: soms gaat er een week voorbij (met name snelwegkilometers) en dan is er niks aan de hand. En soms heb je het 3 keer op een dag.
Ik heb inmiddels veel topics en discussies gelezen en op jullie advies de bak afgelopen week laten spoelen bij ZF. Ook heb ik een paar keer een reset uitgevoerd. Maar de klacht blijft.
Wat is hier aan de hand?
Het feit dat het soms wel en soms niet is, maakt dat er niks afgebroken kan zijn en echt kapot. Uit dit forum maak ik op dat wellicht de lock-up van de koppelomvormer wellicht een veroorzaker is. Het lijkt wel alsof de lockup soms blijft 'plakken'. Dit is een pure gok, heel veel ervaring heb ik niet.
Vervolgvraag: wie heeft er ervaring met koppelomvormers (laten) vervangen en wat zijn de kosten hiervan?
fijn als iemand me verder kan helpen.
Beste groet, Bas