Hedde - E46 316i Touring

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
E46-16-04
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2019, 22:35

Hedde - E46 316i Touring

Bericht door E46-16-04 » 30 mei 2019, 03:15

Ik ben Hedde en sinds kort eigenaar van een E 46 316 touring van 2004, zwart met mat zwarte velgen en 345.000km. Mijn vrouw werd er verliefd op, hij kostte niet veel en ik heb niet afdoende gecheckt of de auto wel naar mijn zin was. Daar had ik met mijn achtergrond beter moeten weten.

Na aanschaf hebben we hem door onze "huisgarage"een beurt laten geven en gelijk rondom de remschijven en blokken vervangen. De monteur gaf aan dat gezien de staat van de auto de onderhoudsintervallen misschien niet altijd waren nageleefd.
Het voelt en stuurt als een betrouwbare auto alleen hij ratel(de) bij koude start en lekt behoorlijk olie (dat lossen we vrijdag hopelijk op), bovendien heeft hij klachten die lijken op problemen met de variabele nokkenas bediening.

Ik heb op dit forum en Youtube al flink rond gekeken om mijn kennis te vergroten en dat lijkt te werken want de kosten vallen (nog) mee.

Ik ga er vanuit dat we het hem in goede staat van onderhoud krijgen mits er geen calamiteiten optreden. Met het achterstallig onderhoud meegerekend is de dagwaarde al meer als 100% over de kop maar we houden vol!

Het zou fijn zijn als jullie me zouden kunnen helpen met de kennis en ervaring die op dit forum aanwezig is. Wie weet wordt ik ook een BEEMER liefhebber, het is een fijne auto om te rijden ondanks zijn leeftijd en kilometerstand. Ik was in het verleden vooral van FORD en Volkswagen en niet één daarvan heeft me bij deze km. standen in de steek gelaten, dat moet een BMW toch ook kunnen?

Hedde.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 24 jun 2019, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic onderwerp gewijzigd om het overzicht te bewaren

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 aug 2014, 16:43

Re: aanmelding en Vanos relais.

Bericht door witje » 30 mei 2019, 06:47

De 'oude' blokken van BMW (lees: zonder turbo) zijn nagenoeg onverwoestbaar. Afdichtingen worden echter in de loop van jaren hard en verliezen hun werking, hierdoor ontstaan lekkages en storingen. Als dat aangepakt wordt en de carrosserie roestvrij blijft dan is 4 a 5 ton op de teller geen probleem.

Problemen met distributiekettingen effe buiten beschouwing gelaten...

E46-16-04
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2019, 22:35

Re: aanmelding en Vanos relais.

Bericht door E46-16-04 » 30 mei 2019, 20:47

Dank voor je reactie, dat geeft de burger moed!
De (distributie)kettingspanner is al vervangen door een uitvoering met een sterkere veer zodat het geratel bij een koude start nu over is. Ik ben echter nog niet zeker over de toestand van de ketting, kettingwielen en geleiders. Het schijnt er allemaal keurig uit te zien maar ik heb nog nergens een onderhoudsschema of een praktisch (en economisch verantwoord) advies kunnen vinden dat duidelijkheid geeft over vervangingsintervallen e.d. Gewoon bij twijfel vervangen is, hoewel het verstandigst, toch nog een behoorlijke uitgave.
Kun je daar ook iets over vertellen?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 aug 2014, 16:43

Re: aanmelding en Vanos relais.

Bericht door witje » 31 mei 2019, 06:14

Ketting problemen doen zich alleen voor bij de viercilinders, aangezien wij zescilinder BMW's hebben durf ik dat niet te zeggen. Gezien de kilometerstand zullen de problemen bij deze auto al lang en breed opgelost zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”