Jouw motor zit sowieso in het risicogebied. Maximaal na een ton de hele distri-reut vervangen. Vanos-units meteen meenemen; die zijn bij mij (eervorige eigenaar) niet gedaan, tikken nu tijdens de eerste 3 a 4 minuten rijden. Mijn auto heeft nu 35K er op zitten sinds de distri-wissel. Inclusief Vanos ga je wel richting de 1500 denk ik. Doe je die niet, dan rond de 900 a 1000. Meecalculeren, het is belangrijk!
Niet te onderschatten is verder vooral ook het differentieel. Dat gaat vrijwel gegarandeerd rond de anderhalve ton stuk. Sissen, janken, gieren, je gaat het uiteindelijk allemaal horen. Een woord: Hardeman. Effe googlen. Echt niet heel duur; je oude lever je in, zij doen verder al het werk, ze hebben ze meestal op voorraad (gereviseerd en wel, beter dan af-fabriek - want met conuslagers i.p.v. kogels). Je rijdt anderhalf uur later weer naar huis. Doe meteen daar ook je v-bak olie. Mijn bak wilde nl. moeilijk in z'n 1 - is nu voor 99% over. Verder - olieverbruik. Je koopt een oliestoker, ook gegarandeerd. Tip: 5-in-1 Stabilizer. Mijn olieverbruik is van 1 op 2000 naar plm. 1 op 16000 gegaan.
Bij mijn eerste grote beurt (al heel gauw laten doen, ik kocht van een particulier) bleek verder de vacuumpomp te lekken. Doen ze ook allemaal. Revisie-exemplaar in gezet voor een schijntje - het zijn alleen de seals die problemen geven.
Even wat dingetjes die ik tegenkwam met Sabine... ;-) Bij mij geeft het druklager inmiddels ook lichte kuren; is moeilijk om zonder "shudder" weg te rijden vanuit koude start. Probleem is wel binnen een paar minuten over. Fluwelen voeten zijn een aanbeveling. Ook als je zuinig wilt rijden trouwens. ;-) Ik haal met de 118i-
1 op 12,5; laatst enkele langere snelwegritten gereden, toen bijna 1 op 14.
Mijn E81 is uit eind 2007, ruim anderhalve ton er op. Staat ook in het foto-draadje te zien.