Pagina 1 van 1

525dA Rauw starten bij warme motor

Geplaatst: 02 jul 2019, 15:36
door E39Driver
Beste Liefhebbers,

Kort geleden heb ik de overstap gemaakt van de e39 naar de e61. Het gaat om een 525dA Touring uit 2009. Hiervoor reed ik een benzine en omdat de 6 in lijn blokken van BMW zo fijn rijden, was het duidelijk dat bij de overstap naar diesel er sowieso een 6 cilinder moest komen. Het is een heerlijke wagen en het koppel van een diesel is genieten!

Wel heb ik een aantal puntjes/vragen en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

1. Het valt mij op dat bij het starten van de auto met warme motor, de motor rauw start. Dat wil zeggen dat de auto wel gewoon vlot aan slaat, maar dat er daarbij wel een stevige trilling/dreun door de auto voelbaar is. De motor loopt daarna wel gelijk mooi stationair rond. Het gekke is dat de auto mooier aan slaat bij een koude start, terwijl je volgens mij zou verwachten dat een warme start prettiger is voor een diesel?

Bij aanschaf heb ik een aankoopkeuring laten doen en ik weet dat de accu nog 75% capaciteit over heeft. Deze wil ik op korte termijn laten vervangen maar ik weet niet of dit ‘probleem’ met de accu te maken heeft. Ik dacht zelf dat het misschien iets met de motorsteunen te maken kan hebben, maar dan zou ik het ook bij koude start verwachten.

Hebben jullie ideeën die mij verder kunnen helpen?

2. Als de automaat in drive staat en je staat langere tijd te wachten voor een verkeerslicht dan komt het af en toe voor dat bij het loslaten van de rem, er een bonk voelbaar is in de aandrijflijn. Het gebeurd niet altijd. Het gebeurd nooit bij kort stilstaan in D en het schakelen van de bak gaat soepel, ook de overgang van D naar R of andersom verloopt soepel.

Het lijkt van achter te komen dus wellicht het differentieel of hebben jullie andere ideeën?

Alvast bedankt voor jullie input!

Re: 525dA Rauw starten bij warme motor

Geplaatst: 03 jul 2019, 06:54
door ehombie
Over het starten kan ik niet oordelen. Je kunt hooguit bij iemand met een brug en een breekijzer of bandenlichter wringen nabij de steunen en visueel inspecteren. Weet even niet of je blok abnormaal kantelt of schud na een throttle snap, of starten? Klep open en even iemand erbij roepen...

Accu is mijn inziens niks mis mee....

Versnellingsbak...laat zf of ander automaatbedrijf die bak een beurt geven volgens zf specs.
Heb het laatst zelf gedaan (filter, olie, sleeves +bril onder het brein) normaal ben ik skeptisch als ik hierover lees. Maar idd wat een verschil tussen voor en na.

Hoeveel km heeft je auto?

Re: 525dA Rauw starten bij warme motor

Geplaatst: 03 jul 2019, 09:10
door thijsvanzwam
Jouw auto heeft vacuüm geregelde motorsteunen, zie link:

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=22_0093

Die kunnen gaan lekken op de slangetjes en koppelingen of de steun zelf. Bij koude start loopt je motor iets hoger stationair wat minder trilling geeft, bij warme motor merk je dat dan meer.

je automaat die schokt bij wegrijden kan komen doordat de koppelomvormer wordt "uitgeschakeld" als je langer stilstaat, dat is eventueel uit te schakelen met coderen.

Re: 525dA Rauw starten bij warme motor

Geplaatst: 05 jul 2019, 07:43
door E39Driver
Bedankt heren!

Ik zal de motorsteunen gaan inspecteren. Vacuüm gestuurde motorsteunen zijn nieuw voor mij dus wellicht dat ik ook wel even langs mijn BMW specialist ga om deze te laten controleren. Leuk om te weten ook trouwens! Interessant stukje techniek.

Accu laten we nog meer even zitten dan, kijken we richting de winter wel even of het starten minder wordt. Nieuwe accu is snel geregeld.

Klinkt logisch wat betreft de koppelomvormer die uitgeschakeld wordt. Het inschakelen verloopt dan dus redelijk ruw. Betekent dit dat deze vervangen moet worden? Uit laten programmeren lijkt me een optie maar loop ik dan geen risico op schade aan de bak? Ik kan me namelijk voorstellen dat er een reden is dat deze uitgeschakeld wordt.

Re: 525dA Rauw starten bij warme motor

Geplaatst: 06 jul 2019, 14:38
door thijsvanzwam
De reden dat hij wordt uitgeschakeld is om je motor minder te belasten bij bijvoorbeeld een stoplicht. dit is beter voor het milieu omdat je brandstofverbruik omlaag gaat. Voor je koppelomvormer maakt het niets uit. Deze functie heet de NIC functie (Neutral Idle Control).
Soms scheelt het als je de automaatbak laat spoelen maar dat is geen garantie. Uitprogrameren zou dan een oplossing kunnen zijn om er vanaf te komen.