525dA Rauw starten bij warme motor
Geplaatst: 02 jul 2019, 15:36
Beste Liefhebbers,
Kort geleden heb ik de overstap gemaakt van de e39 naar de e61. Het gaat om een 525dA Touring uit 2009. Hiervoor reed ik een benzine en omdat de 6 in lijn blokken van BMW zo fijn rijden, was het duidelijk dat bij de overstap naar diesel er sowieso een 6 cilinder moest komen. Het is een heerlijke wagen en het koppel van een diesel is genieten!
Wel heb ik een aantal puntjes/vragen en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
1. Het valt mij op dat bij het starten van de auto met warme motor, de motor rauw start. Dat wil zeggen dat de auto wel gewoon vlot aan slaat, maar dat er daarbij wel een stevige trilling/dreun door de auto voelbaar is. De motor loopt daarna wel gelijk mooi stationair rond. Het gekke is dat de auto mooier aan slaat bij een koude start, terwijl je volgens mij zou verwachten dat een warme start prettiger is voor een diesel?
Bij aanschaf heb ik een aankoopkeuring laten doen en ik weet dat de accu nog 75% capaciteit over heeft. Deze wil ik op korte termijn laten vervangen maar ik weet niet of dit ‘probleem’ met de accu te maken heeft. Ik dacht zelf dat het misschien iets met de motorsteunen te maken kan hebben, maar dan zou ik het ook bij koude start verwachten.
Hebben jullie ideeën die mij verder kunnen helpen?
2. Als de automaat in drive staat en je staat langere tijd te wachten voor een verkeerslicht dan komt het af en toe voor dat bij het loslaten van de rem, er een bonk voelbaar is in de aandrijflijn. Het gebeurd niet altijd. Het gebeurd nooit bij kort stilstaan in D en het schakelen van de bak gaat soepel, ook de overgang van D naar R of andersom verloopt soepel.
Het lijkt van achter te komen dus wellicht het differentieel of hebben jullie andere ideeën?
Alvast bedankt voor jullie input!
Kort geleden heb ik de overstap gemaakt van de e39 naar de e61. Het gaat om een 525dA Touring uit 2009. Hiervoor reed ik een benzine en omdat de 6 in lijn blokken van BMW zo fijn rijden, was het duidelijk dat bij de overstap naar diesel er sowieso een 6 cilinder moest komen. Het is een heerlijke wagen en het koppel van een diesel is genieten!
Wel heb ik een aantal puntjes/vragen en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
1. Het valt mij op dat bij het starten van de auto met warme motor, de motor rauw start. Dat wil zeggen dat de auto wel gewoon vlot aan slaat, maar dat er daarbij wel een stevige trilling/dreun door de auto voelbaar is. De motor loopt daarna wel gelijk mooi stationair rond. Het gekke is dat de auto mooier aan slaat bij een koude start, terwijl je volgens mij zou verwachten dat een warme start prettiger is voor een diesel?
Bij aanschaf heb ik een aankoopkeuring laten doen en ik weet dat de accu nog 75% capaciteit over heeft. Deze wil ik op korte termijn laten vervangen maar ik weet niet of dit ‘probleem’ met de accu te maken heeft. Ik dacht zelf dat het misschien iets met de motorsteunen te maken kan hebben, maar dan zou ik het ook bij koude start verwachten.
Hebben jullie ideeën die mij verder kunnen helpen?
2. Als de automaat in drive staat en je staat langere tijd te wachten voor een verkeerslicht dan komt het af en toe voor dat bij het loslaten van de rem, er een bonk voelbaar is in de aandrijflijn. Het gebeurd niet altijd. Het gebeurd nooit bij kort stilstaan in D en het schakelen van de bak gaat soepel, ook de overgang van D naar R of andersom verloopt soepel.
Het lijkt van achter te komen dus wellicht het differentieel of hebben jullie andere ideeën?
Alvast bedankt voor jullie input!