Joep’s E61 530D met ervaring
Geplaatst: 08 jul 2019, 19:50
Vorige week de eigenaar geworden van een E61 530D uit 2004. Doel van dit topic is bij te houden wat voor mankementen de auto in mijn bezit heeft en hoe ik dat opgelost heb en daarbij de kosten inzichtelijk houden. Ik doe zoveel mogelijk zelf wanneer de tijd het toelaat.
Ik wilde voor een zo laag mogelijke prijs een grotere auto die nog wel aardig luxe is. Moet een diesel zijn en hij moet ook wel aardig vooruit willen. De zoektocht naar een 530Dof 535D begon;
De eerste 530 die ik bereden heb gaf al direct een nare bijsmaak daar de eigenaar onder een oud Hollandse naam adverteerde, maar zijn oorsprong in een zuid Europees land lag. Dat je daar vandaan komt geeft niet, maar adverteer dan niet onder een “valse” naam.
Als ik de verkoper mocht geloven waren alle punten waar de E61 om bekend staat aangepakt en recentelijk vervangen of opgeknapt. Met een kilometerstand van net geen 4 ton goed ingereden. Iets wat past bij de prijsklasse waarin ik zocht.
Toch onder de kap nog wel wat nattigheid rondom de turbo en bovenop de motor, ergens waar ik het niet thuis kon brengen. Ritje gemaakt naar zijn garagehouder waar de afschermkap bovenop de motor verwijderd werd. Garagehouder stond glashard te beweren dat de motor droog was terwijl hij zijn schroevendraaier ruim een centimeter in de olie kon duwen.
Tijdens de rit was ik ook zeker niet onder de indruk van de automaatbak. Voor mijn gevoel duurde het erg lang voordat er snelheid gemaakt werd. Ook wanneer de kick-down ingedrukt werd.
Al met al voelde het voor mij niet goed. Door laten schemeren wat ik er eventueel maximaal voor over had maar daar gingen we niet uit komen (let wel; 3 weken later was de vraagprijs ineens lager als wat mijn max was...) dus de auto laten staan en verder gaan zoeken.
Auto 2 ben ik “toevallig” gaan kijken daar hij aan de andere kant van het land te koop stond en niet helemaal de opties had die ik zocht (had zelfs geen lederen interieur.... in een 530...). De auto zag er echter prima uit voor een met 351k ervaring en het stoffen interieur stoorde me eigenlijk helemaal niet. Afgestempeld onderhoudsboekje, zichtbaar bijgehouden onderhoud, dit voelde al een stuk beter.
Tijd voor een proefrit. Bij de eerste keer het gas half in duwen was er niets anders in de spiegels te zien als rook.
Omgedraaid, sleutels ingeleverd en weer naar huis vertrokken.
De derde auto waar ik ging kijken werd van gezegd dat hij niet erg netjes was. Grotere foto’s via de mail mogen ontvangen waarop wel wat plekjes zichtbaar waren, maar niets waarvan ik schrok bij 15 jaar oud en 389.000 km. Auto dan toch maar eens in het echt gaan bekijken.
Hij had inderdaad wat schaafplekken en het interieur heeft er ook wel eens mooier bij gestaan. Geen onderhoudsboekjes of facturen, maar 1 sleutel en zo nog wat dingen.
Na het eerste rondje rond de auto toch het vertrouwen gekregen dat er wel echt wat onderhoud gedaan is door de jaren heen. Blokken/schijven rondom nog in prima staat, zo goed als nieuwe 4-seizoensbanden, dynamo ziet er verdacht nieuw uit, geen olielekkages op de plaatsen waar de eerste auto dat wel had.
Rondje rijden dan maar? Bij het starten was er geen zuchtje rook te zien. Goed teken. Even rustig warm gereden en het gas voorzichtig eens wat dieper in geduwd. Nog steeds geen rook, geen vreemde geluiden, geen twijfel uit de automaatbak, alles duidt erop dat de echte proefrit van start kan gaan.
Na 5 minuten de auto echt aan de tand gevoeld te hebben rustig terug gereden en besloten dat deze mee naar huis mocht.
Een potje ouderwets onderhandelen en ik was eigenaar van een E61 530D.
Nu een weekje mee rond gereden en het eerste kleine lijstje met vervelende mankementen opgesteld.
Eens kijken of ik dat lijstje wat korter kan krijgen zonder meteen de knip kort te hoeven slaan.
Aandachtspunten tot zover;
Sleutel vergrendelt/ontgrendeld de auto niet op afstand. Lijkt alsof de batterij leeg is. Ook bij de spoiler geen verbinding, dus ik denk dat ik eens ga proberen een nieuwe batterij te plaatsen.
Links achter zakt hij door bij stil staan. Ooit na 5 minuten al, ooit pas na 3 uur. APK reparatie puntje bij de laatste keuring was dat er koordlagen zichtbaar waren van de luchtvering. Ik heb de auto even opgekrikt van de week en die zijn nog steeds zichtbaar. Is dus niet gerepareerd. Wel gemaskeerd want je ziet precies waar ze met de spuitbus zwarte lak zijn uitgeschoten.
CCC flipt hem af en toe. Is net alsof het een ouderwetse filmrol is zeg maar. Probleem lijkt zich meer voor te doen op een slecht wegdek als op een vlakke weg. Stekker met slecht contact? Kabelbreuk?
Ruitenwisser achter doet niet mee. Zekering lijkt in tact te zijn. Ik gebruikte hem nooit op vorige auto’s, maar hij moet het natuurlijk wel gewoon doen. Keertje opsporen of het een draadbreuk is of wat anders. Lage prioriteit.
Motorkap logo ontbreekt. Is niet erg, maar wel het eerste wat mensen benoemen als ze de auto voor het eerst zien. Die is een nieuwe besteld dus.
Stadslicht rechts kapot. Van het weekend maar eens kijken of ik nog ergens iets heb liggen met de juiste fitting.
Kosten tot zo ver;
Km stand 389.000 €3250,- Aanschaf
Km stand 389.350 €41,- 2 luchtbalgen “maxpeedingrods” op zijn Chinees (net binnen, nog niet gemonteerd)
Ik wilde voor een zo laag mogelijke prijs een grotere auto die nog wel aardig luxe is. Moet een diesel zijn en hij moet ook wel aardig vooruit willen. De zoektocht naar een 530Dof 535D begon;
De eerste 530 die ik bereden heb gaf al direct een nare bijsmaak daar de eigenaar onder een oud Hollandse naam adverteerde, maar zijn oorsprong in een zuid Europees land lag. Dat je daar vandaan komt geeft niet, maar adverteer dan niet onder een “valse” naam.
Als ik de verkoper mocht geloven waren alle punten waar de E61 om bekend staat aangepakt en recentelijk vervangen of opgeknapt. Met een kilometerstand van net geen 4 ton goed ingereden. Iets wat past bij de prijsklasse waarin ik zocht.
Toch onder de kap nog wel wat nattigheid rondom de turbo en bovenop de motor, ergens waar ik het niet thuis kon brengen. Ritje gemaakt naar zijn garagehouder waar de afschermkap bovenop de motor verwijderd werd. Garagehouder stond glashard te beweren dat de motor droog was terwijl hij zijn schroevendraaier ruim een centimeter in de olie kon duwen.
Tijdens de rit was ik ook zeker niet onder de indruk van de automaatbak. Voor mijn gevoel duurde het erg lang voordat er snelheid gemaakt werd. Ook wanneer de kick-down ingedrukt werd.
Al met al voelde het voor mij niet goed. Door laten schemeren wat ik er eventueel maximaal voor over had maar daar gingen we niet uit komen (let wel; 3 weken later was de vraagprijs ineens lager als wat mijn max was...) dus de auto laten staan en verder gaan zoeken.
Auto 2 ben ik “toevallig” gaan kijken daar hij aan de andere kant van het land te koop stond en niet helemaal de opties had die ik zocht (had zelfs geen lederen interieur.... in een 530...). De auto zag er echter prima uit voor een met 351k ervaring en het stoffen interieur stoorde me eigenlijk helemaal niet. Afgestempeld onderhoudsboekje, zichtbaar bijgehouden onderhoud, dit voelde al een stuk beter.
Tijd voor een proefrit. Bij de eerste keer het gas half in duwen was er niets anders in de spiegels te zien als rook.
Omgedraaid, sleutels ingeleverd en weer naar huis vertrokken.
De derde auto waar ik ging kijken werd van gezegd dat hij niet erg netjes was. Grotere foto’s via de mail mogen ontvangen waarop wel wat plekjes zichtbaar waren, maar niets waarvan ik schrok bij 15 jaar oud en 389.000 km. Auto dan toch maar eens in het echt gaan bekijken.
Hij had inderdaad wat schaafplekken en het interieur heeft er ook wel eens mooier bij gestaan. Geen onderhoudsboekjes of facturen, maar 1 sleutel en zo nog wat dingen.
Na het eerste rondje rond de auto toch het vertrouwen gekregen dat er wel echt wat onderhoud gedaan is door de jaren heen. Blokken/schijven rondom nog in prima staat, zo goed als nieuwe 4-seizoensbanden, dynamo ziet er verdacht nieuw uit, geen olielekkages op de plaatsen waar de eerste auto dat wel had.
Rondje rijden dan maar? Bij het starten was er geen zuchtje rook te zien. Goed teken. Even rustig warm gereden en het gas voorzichtig eens wat dieper in geduwd. Nog steeds geen rook, geen vreemde geluiden, geen twijfel uit de automaatbak, alles duidt erop dat de echte proefrit van start kan gaan.
Na 5 minuten de auto echt aan de tand gevoeld te hebben rustig terug gereden en besloten dat deze mee naar huis mocht.
Een potje ouderwets onderhandelen en ik was eigenaar van een E61 530D.
Nu een weekje mee rond gereden en het eerste kleine lijstje met vervelende mankementen opgesteld.
Eens kijken of ik dat lijstje wat korter kan krijgen zonder meteen de knip kort te hoeven slaan.
Aandachtspunten tot zover;
Sleutel vergrendelt/ontgrendeld de auto niet op afstand. Lijkt alsof de batterij leeg is. Ook bij de spoiler geen verbinding, dus ik denk dat ik eens ga proberen een nieuwe batterij te plaatsen.
Links achter zakt hij door bij stil staan. Ooit na 5 minuten al, ooit pas na 3 uur. APK reparatie puntje bij de laatste keuring was dat er koordlagen zichtbaar waren van de luchtvering. Ik heb de auto even opgekrikt van de week en die zijn nog steeds zichtbaar. Is dus niet gerepareerd. Wel gemaskeerd want je ziet precies waar ze met de spuitbus zwarte lak zijn uitgeschoten.
CCC flipt hem af en toe. Is net alsof het een ouderwetse filmrol is zeg maar. Probleem lijkt zich meer voor te doen op een slecht wegdek als op een vlakke weg. Stekker met slecht contact? Kabelbreuk?
Ruitenwisser achter doet niet mee. Zekering lijkt in tact te zijn. Ik gebruikte hem nooit op vorige auto’s, maar hij moet het natuurlijk wel gewoon doen. Keertje opsporen of het een draadbreuk is of wat anders. Lage prioriteit.
Motorkap logo ontbreekt. Is niet erg, maar wel het eerste wat mensen benoemen als ze de auto voor het eerst zien. Die is een nieuwe besteld dus.
Stadslicht rechts kapot. Van het weekend maar eens kijken of ik nog ergens iets heb liggen met de juiste fitting.
Kosten tot zo ver;
Km stand 389.000 €3250,- Aanschaf
Km stand 389.350 €41,- 2 luchtbalgen “maxpeedingrods” op zijn Chinees (net binnen, nog niet gemonteerd)