Pagina 1 van 1
Storinglampje SMG
Geplaatst: 26 jul 2019, 07:05
door schaef
Tijdens mijn rit naar de Dolemieten had ik op een dag dat het 31 graden was in een file ineens het storinglampje van de SMG branden.
Schakelen ging nog gelukkig wel maar wel wat trager, en ben toen zo snel mogelijk een dorpje ingegaan. Heb daar toen een uurtje gewacht om alles iets af te laten koelen hopend dat het lampje daarna weer uit zou zijn.
En inderdaad het lampje was uit en alles werkte weer normaal
Nu gisteren met het warme weer stukje wezen rijden en weer zelfde probleem.
Ben toen bij thuiskomst het internet gaan afzoeken wat dit kon zijn.
En wat blijkt het komt heel veel voor bij warm weer bij de auto's met SMG in de M3.
Doordat de SMG pompunit dichtbij de uitlaat zit en de warmte van het blok uitstraalt kan tijdens warm weer of bv in file rijden de temperatuursensor van de SMG aangesproken worden. Hierdoor ontstaat de storing.
Nu heb ik op internet hier een oplossing voor gevonden door een weerstand in de draad te plaatsen waardoor dit niet meer voorkomt.
De gehele beschrijving staat hier
http://m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=414499
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 26 jul 2019, 16:25
door Daytonawim
Mm, is idd een mogelijkheid om het lampje uit te houden.....
Is een hitte schildje er tussen sensor en uitlaat, niet een betere optie?
Als je bak nu wel op de kritische temperatuur komt gaat het lampje dus niet branden.
BMW zou dat lampje en sensor echt weglaten als het niet noodzakelijk zou zijn.
Als de weerstand toch jou optie is, zou ik er een wisselschakelaartje tussen bouwen, dan kan je de weerstand gebruiken bij extreem weer, bij normaal weer kan je em dan uitzetten.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 26 jul 2019, 18:24
door schaef
Dat zou ook nog een optie zijn, maar degene die dit heeft uitgezocht komt tot deze conclusie na een berekening. Mocht er verder echt wat aan de hand zijn dan zal het lampje wel gaan branden. Een hitteschild is niet mogelijk omdat de sensor op de pompunit zit.
Maar als je verder geen klachten hebt en alleen bij extreem heet weer dan lijkt me het geen probleem.
Maar de optie van de schakelaar is ook wel wat ja.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 29 jul 2019, 11:12
door Mr._T-Rex
hey Menno, ik heb hier ook wel eens naar gekeken, maar ik meen dat ik er toen achter kwam dat dit alleen bij de amerikanse modellen voor komt (de sensor zit daar anders vanwege het amerikaanse emissiesysteem. Kan dat kloppen?
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 29 jul 2019, 13:59
door schaef
Volgens mij niet want er word van allerlei plaatsen reageert, en ik heb er zelf nu 2 maal last van gehad en alleen bij temperaturen boven de 30graden.
Dat is precies wat er ook bij de andere aan de hand is. De sensor zit gewoon bij alle SMG op de pompunit.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 01 aug 2019, 07:45
door Mr._T-Rex
Ik heb het verkeerd verwoord zie ik, de sensor zit op dezelfde plek, maar de uitlaat zit anders bij de amerikaanse uitvoering waardoor hij warmer wordt. Maargoed, is lang geleden, dus zal het toen wel verkeerd begrepen hebben.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 01 aug 2019, 07:52
door Mr._T-Rex
Nog even terug het topic gelezen:
The SMG pump sits very close to the engine and the heat that it produces a
nd being that our cats are integrated into the headers, it's gets pretty hot under the hood.
Dit is dus wat me bij stond. Onze cats zitten lager onder de auto dus komt dit volgens mij minder voor bij Europese modellen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gewoon voor kan komen bij Europese modellen
Succes met fixen, ben benieuwd of het weg blijft
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 01 aug 2019, 14:26
door schaef
Ja dat klopt idd wij hebben de kat daar niet zitten. gebeurde bij mij ook alleen met extreem warm weer.
Zal met temperaturen beneden de 30 niet voorkomen. En misschien laat ik de sensor nog evengoed vervangen schijnt een nieuwere versie voor te zijn.
Ik wacht het nog even allemaal af wat hij doet bij gewone temperaturen.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 02 aug 2019, 10:47
door cjjvisserM3
Hoi Schaef,
Waar jij het over hebt is de 'SMG resistor mod' Zover ik weet is dit niet alleen voor de US modellen. Op de SMG2 unit zitten twee sensoren, namelijk de SMG oliedruk sensor en de olietempertuur sensor. Dus de olie in de SMGpomp (vlakbij de motor) wordt gemeten. Dat betekent, dat er een groot temperatuur verschil kan zijn tussen de olie in het reservoir en de pomp zelf. Dit 'probleem' is vergelijkbaar met de IAT bij de CSL box.
BIj warm weer wordt er dus een hogere temperatuur gemeten, dan de werkelijkheid. Boven 80 graden krijg je een waarschuwing en bij 90 of 100 graden, gaat springt de SMG in zijn vrij om weggesleept te kunnen worden.
Er is een mogelijkheid om de waarde die wordt doorgegeven vanuit de temperatuursensor naar de computer te beïnvloeden, namelijk een weerstand.
Er zijn een paar opties om dit op te mogelijk lossen:
1. De computer voor de gek houden, door de resistor mod.
2. SMG2 unit verplaatsen naar een andere plek. Hiervoor bestaan, kits (Burkhart Engineering).
3. Ombouwen van SMG2 naar 6MT.
4. Andere SMG vloeistof. Origneel zit er CHF11. Burkhart engineering heeft betere olie ontwikkeld.
Voor de rest kan je ook de SMG checken via INPA of er aanwijsbare problemen zijn in de SMG2 systeem.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 02 aug 2019, 12:11
door schaef
Je hebt gelijk en de opties 1, 2, 3 die had ik ook gelezen, maar optie 4 niet. Ik was van plan om van de winter de olie te gaan vervangen voor CHF11 maar als er er betere is zal ik daar zeker naar gaan kijken. Verse olie kan sowieso geen kwaad.
En test kan ik ook laten doen bij de dealer neem ik aan aangezien ik geen kabel eb software heb.
Maar er is niks aan de hand is omdat ik verder totaal geen probleem heb. Hij is 2x gaan branden en heeft deze week met koeler weer geen probleem gehad.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 03 aug 2019, 09:25
door cjjvisserM3
Ik weet niet waar je woont, maar ik kan hem ook wel voor je uitlezen. Ik heb INPA. Ik wil hem eventueel wel voor je uitlezen en de waarden bekijken.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 09 mar 2021, 21:23
door Martijnvanderjagt
Goedenavond,
Ik heb een BMW Z4 3.0i uit 2003 en wij hebben afgelopen zomer ook alleen maar problemen gehad met de SMGII semi automaat. In Duitsland bij een buitentemperatuur van ca. 35 graden en na een afstand van ca. 600 km begon de ellende. Wanneer de semi automaat moest terugschakelen tijdens file rijden herkende de semi automaat de versnellingen 1, 3 en 5 niet meer (geen storingslampje begint te branden) We hebben op een berg gestaan tijdens de file en we moesten de auto achteruit laten rollen richting de vluchtstrook, wat een ellende. Uiteindelijk in München aangekomen (na vele stops langs de vluchtstrook) en de auto laten staan bij de BMW dealer. Na een week de auto opgehaald (vakantie met een leenauto gereden) en ze zeiden dat het de schakelrelais betrof, deze is vervangen. Op de terugweg 35 graden buiten en na ca. 300 km weer dezelfde problemen ondervonden. Er gaat geen storingslampje branden, maar de semi automaat weet niet meer in welke versnelling die staat. Weer de auto laten staan in Duitsland en na ca. 2 weken is de BMW weer naar ons huisadres gebracht. Nu driekwart jaar verder (probleem niet laten verhelpen) rijdt de auto prima. Dit betekent dus dat de semi automaat bij zeer warme buitentemperaturen niet goed functioneert.
Als ik zo de reactie van de heer Schaef lees zal dat het probleem bij warme buitentemperaturen aan de temperatuursensor liggen. Ik breng de auto komende donderdag 18 maart 2021 naar Procar BMW specialist Zwolle om het probleem hopelijk definitief te laten oplossen, ik zal vragen of het eventueel ligt aan de temperatuursensor en/of een extra weerstand inbouwen nut heeft. Helaas werkt de link van de heer Schaef niet meer..... of heeft iemand nog een andere oplossing? Hoor graag van jullie.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 15 mar 2021, 03:07
door schaef
Tot nu toe heeft het probleem zich niet meer voorgedaan bij mij. Maar ik ben dan ook niet meer naar Italië geweest met temperaturen van boven de 30graden. Tijdens de warme zomer van vorig jaar ook geen problemen meer. Dus ik denk dat het toch de sensor is die te dicht bij het motorblok zit en zo extra warmte krijgt. Wat jij verteld is het zelfde wat ik had. Je schrikt je de kolere en je kan gewoon geen kant op tot de boel is afgekoeld. Hopelijk kunnen ze een oplossing aanbieden ben ook wel benieuwd wat ze gaan doen.
Re: Storinglampje SMG
Geplaatst: 15 mar 2021, 15:42
door Mr._T-Rex
Let op, de Z4 (en de "gewone" e46's met een M54 motor) hebben een andere SMG bak dan de M3 op de S54 motor. Die op de M54 wordt ook wel eens een SSG bak genoemd. Jouw probleem zou dus heel wat anders kunnen zijn Martijn.