Spades - E46 318d touring
Geplaatst: 22 aug 2019, 10:09
Hi,
Zoals in mijn voorsteltopic al naar voren kwam hebben we in juni een BMW E46 318d uit mei 2004 gekocht met op dat moment 312k op de teller om mee op vakantie te gaan dit jaar.
Nu, bijna 9k kilometer verder (waarvan 4.600 daadwerkelijk op vakantie) kwam de beslissing over het al dan niet houden van de auto om de hoek. Voor de verkoop besloten dat we hem na de vakantie sowieso door de APK zouden trekken. Is zowel bij verkoop als zelf houden wel makkelijk
Inmiddels besloten dat we de auto houden. We hebben een heel fijne reis gemaakt (geen druppel olie verbruikt), hij kwam door de APK met slechts kentekenverlichting en een stabilisatorstang die vervangen zijn. Om de kosten te drukken ga ik een aantal zaken gewoon zelf doen aan de auto, rijd ik er zoveel mogelijk declarabele kilometers mee voor de zaak en verhuren we hem via SnappCar.
Al gedaan aan de auto:
Zoals in mijn voorsteltopic al naar voren kwam hebben we in juni een BMW E46 318d uit mei 2004 gekocht met op dat moment 312k op de teller om mee op vakantie te gaan dit jaar.
Nu, bijna 9k kilometer verder (waarvan 4.600 daadwerkelijk op vakantie) kwam de beslissing over het al dan niet houden van de auto om de hoek. Voor de verkoop besloten dat we hem na de vakantie sowieso door de APK zouden trekken. Is zowel bij verkoop als zelf houden wel makkelijk
Inmiddels besloten dat we de auto houden. We hebben een heel fijne reis gemaakt (geen druppel olie verbruikt), hij kwam door de APK met slechts kentekenverlichting en een stabilisatorstang die vervangen zijn. Om de kosten te drukken ga ik een aantal zaken gewoon zelf doen aan de auto, rijd ik er zoveel mogelijk declarabele kilometers mee voor de zaak en verhuren we hem via SnappCar.
Al gedaan aan de auto:
- Ruitenwissermotor vervangen
- Armpje voor de wisser achter vervangen. Door beide zaken weer een werkende wisser en werkende sproeier
- Stabilisatorstang vervangen bij APK
- Motorsteunen lijken het begeven te hebben. Nog even onderzoek doen naar de staat. Het enige echte symptoom is nu een trillende auto bij stationair draaien. Hoort bij een diesel natuurlijk, maar zoveel lijkt mij niet de bedoeling. Moet hier verder onderzoek naar doen.> Motorsteunen zijn nog goed.
- Ruitenwissers vervangen
- Naast een Foxwell komt er ook een Carly binnen om mee te klooien :
- Voorbanden kwamen door de APK maar voor een veilige winter zijn nieuwe voorbanden wel een goede investering
- Roestplekjes op motorkap wegwerken
- Nieuw logo op motorkap
- Voorbumper heeft wat schade: goedkoopste optie is denk ik vervangen
- Koplampen zijn wat dof, polijsten is tijdelijke oplossing en wil eigenlijk een iets permantentere oplossing
- DSC/ABS kwam tijdens de vakantierit af en toe op, alleen bij heel warme dagen. In Denemarken uitgelezen door een BMW specialist. Met tweedehands onderdelen en een middagje klussen moet dit een niet al te dure reparatie worden. Kan overigens zelf ook merkspecifieke codes uitlezen en inleren hoop ik straks ook zelf te kunnen.
- Op de snelweg in Noorwegen een dikke steen op de ruit gehad, sterretje moet eigenlijk wel even gevuld worden voor hij scheurt.
- Kijken wat we kunnen we de originele (nokia) craddle die erin zit. Eventueel ombouwen naar eentje voor een iPhone of USB adapter van maken.
- Raamlijsten en rubbers zijn rondom wat beschadigd. Deze vervangen voor nieuwe exemplaren.