Pagina 1 van 1

Welke inch maat beste voor e90?

Geplaatst: 29 aug 2019, 18:49
door jomeo
Heb nu 18 inch breedste. Ziet mooi uit maar comfort is minder. Zou 17 inch beter zijn?
16 inch vind ik erg klein.

Re: Welke inch maat beste voor e90?

Geplaatst: 30 aug 2019, 12:26
door Daytonawim
17 inch scheelt wel wat qua comfort, ik heb M onderstel en 17 inch style 194 breedset.
Maar geen runflat, dat scheelt namelijk ook behoorlijk wat qua comfort.

Voor 8 J ET 34 met 225 brede banden
Achter 8,5J ET 37 met 255 brede banden.

Re: Welke inch maat beste voor e90?

Geplaatst: 30 aug 2019, 18:10
door jomeo
Wat houd in M onderstel? Welke onderdelen horen hierbij? Is er een complete set te koop voor? Ik hoor dit vaker maar weet niet wat het precies is.

Re: Welke inch maat beste voor e90?

Geplaatst: 30 aug 2019, 23:36
door Daytonawim
M onderstel betekend lagere veren en andere schokdempers, de koets wordt tussen de 2 en 3 cm lager te staan dan de standaard uitvoering. Hierdoor wat stugger maar ook strakker rijgedrag met name in het bochtenwerk merkbaar, daarnaast zijn ook de stabilisator stangen anders (zwaarder) dan van een standaard model

Veren en dempers zijn origineel bij de dealer te bestellen, ik heb laatst de veren en dempers achter vervangen, Offenga heeft de originele Sachs onderdelen opgezocht voor mij besteld. Helemaal top, nu ben ik van dat doorslaan van de achteras af en staat hij ook weer op de juiste hoogte achter, dat geeft iets minder gedoe met drempels.

Direct nadeel zijn de kl*te drempels in woonwijken waar je dan niet meer normaal over heen komt zonder dat je iets raakt onder de auto.

M onderstel met 18 of 19 inch wielen met runflat banden geeft als resultaat een behoorlijk harde auto.

Re: Welke inch maat beste voor e90?

Geplaatst: 31 aug 2019, 06:28
door Chris0986
Nu vind ik dat de originele schokdempers van bmw niet van bijstere kwaliteit zijn. Ik heb het nu al met twee auto's gehad dat de schokdempers het in de vakantie hebben opgegeven. Ik heb er nu koni sport dempers onder gezet en dat maakt echt een wereld van verschil. Echt een aanrader. Maar wat banden en comfort betreft heeft veerweg een grotere invloed dan de bandenhoogte. Misschien een extreem voorbeeld, maar als je een keer in een door de veren gezakte vw golf hebt gezeten versus en gti, dan begrijp je ineens wat funtionele stugheid is tegen gewoon verlagen. En dan zie ik een gti niet als onconfortabel.
Met andere woorden: misschien heb je er meer aan om de auto wat te verhogen in plaats van een andere wielenset. 1" meet band betekent eigenlijk nog maar een 1/2" meer veerweg van nog steeds een hele stugge band. Je veren zijn op het gewicht van de auto gemaakt en zullen met die 1/2" veel beter werk doen

Re: Welke inch maat beste voor e90?

Geplaatst: 31 aug 2019, 09:09
door jomeo
Oké duidelijk. Verlagen wil ik sowieso niet. Dat geeft veel hinder en om allerlei capriolen uit te halen om over drempels heen te komen heb ik helemaal geen zin in. De velgen breedset wat ik nu heb vind ik erg mooi en geeft de auto een dikke look. Ook ligt de auto als een blok op de weg. Enige nadeel is dat je op de snelweg alle verbiningen op wegdek erg voelbaar is. Denk bv fly-overs en dergelijke. Misschien dan inderdaad Koni schokdempers een oplossing?

Re: Welke inch maat beste voor e90?

Geplaatst: 31 aug 2019, 10:43
door Edward
Je moet niet vergeten dat er verschillende gradaties betreffende verlagen zijn... ik heb Bilstein B12 met Eibach Sportline veren rondom (voor 5cm verlaging en achter 3,5cm) en ik heb in anderhalf jaar tijd nog geen drempel geraakt. Gewoon normaal rijden en geen spannende capriolen om over een drempel heen te komen. Misschien even je gedachten over ‘verlagen en altijd drempels raken’ bijstellen. Dank je wel.

En uh, je voelt toch altijd wel de ribbels in de weg? Zelfs bij een luchtgeveerde klassieke Citroën voel je die.

Re: Welke inch maat beste voor e90?

Geplaatst: 31 aug 2019, 22:55
door Daytonawim
Nou ik zou zeggen kom eens een bakkie koffie halen, voor de vervanging van de veren kwam ik rollend geen van de 10 drempels op het woon erf van moeders over zonder iets te raken onder de auto.
Na nieuwe veren raak ik nog maar twee drempels heel licht.