Verhoogde accu-ontlading, idrive storing, geen radio: MPM defect
Geplaatst: 31 okt 2019, 07:39
Hoewel ik regelmatig dit forum bezoek had ik tot heden weinig info gevonden over het probleem van water bij het reservewiel, in mijn geval een E60 530i uit 2004. Pas nu zie ik dat er ook een rubriek is voor problemen mbt idrive, radio etc, dat was me echt nog nooit eerder opgevallen. Daarom plaats ik dit bericht in de rubriek techniek.
Enkele weken terug startte mijn radio af en toe niet op, een week later de melding "verhoogde accu ontlading" en weer een week later startte de auto niet meer na één dag niet gereden te hebben.
Ik naar de garage om de hoek met het verzoek een nieuwe accu te plaatsen (oude was 6 jaar oud). Toen ik de auto weer op ging halen kreeg ik de waarschuwing mee dat mijn display vreemd deed. Inderdaad, de radio en idrive haperden nog steeds af en toe. Ik maakte een afspraak met de garage om mijn ccc uit te laten bouwen om op te sturen voor reparatie. Maar het liep anders. Een dag na het plaatsen van de nieuwe accu rook ik brandlucht en ging ik zelf op onderzoek uit, speurend in de auto en gevoed door kennis van youtube.
Er bleek een plas water in het compartiment van het reservewiel te staan. Ook ontdekte ik een deels verschroeide MPM module. Deze kreeg ik aanvankelijk niet los uit het zwarte piepschuim maar dat kwam omdat ze met elkaar versmolten waren.
Na het vervangen van 3 zekeringen (bij de accu, allen hadden ze te maken met algemene stroombewaking) en van de MPM module werkt alles weer normaal. De MPM module heb ik uit het reservewiel compartiment gehaald en ik moet deze nog een beter plekje geven mbv dubbelzijdige tape of klittenband.
Aan iedereen het advies dit preventief te doen, dit water-probleem komt blijkbaar echt ontzettend vaak voor en niet alleen bij de E61 maar dus ook bij de E60. Gewoon een ontwerpfout van BMW, het lijkt alsof een stagaire hier vrij spel heeft gehad...
De oorzaak van de lekkage heb ik nog niet gevonden. Dat wordt de volgende klus. Op internet las ik een instructie dat je in het compartiment in de 2 voorste gummy-afdichtingen een gaatje moet boren tbv afwatering. Heb ik nog niet gedaan en ik twijfel of ik dit moet gaan doen.
Ik vond visueel geen sporen van defecte rubbers of opgedroogd water.
Ook had ik geen fles drank laten morsen na het doen van boodschappen.
Achter de klep van de benzine-vul-opening lag wel een hoop zand en modder. Deze heb ik maar eens goed schoongemaakt. Geen idee of dit kan leiden tot lekkages.
Dankzij het bekijken van tig filmpjes over dit probleem ontdekte ik ook dat ik service-intervalmeldingen die ik via idrive niet kon resetten wel kon resetten via de nul-knop van de dagteller.
Hoe dan ook: wees gewaarschuwd en haal alle elektronica weg uit dat compartiment!
Enkele weken terug startte mijn radio af en toe niet op, een week later de melding "verhoogde accu ontlading" en weer een week later startte de auto niet meer na één dag niet gereden te hebben.
Ik naar de garage om de hoek met het verzoek een nieuwe accu te plaatsen (oude was 6 jaar oud). Toen ik de auto weer op ging halen kreeg ik de waarschuwing mee dat mijn display vreemd deed. Inderdaad, de radio en idrive haperden nog steeds af en toe. Ik maakte een afspraak met de garage om mijn ccc uit te laten bouwen om op te sturen voor reparatie. Maar het liep anders. Een dag na het plaatsen van de nieuwe accu rook ik brandlucht en ging ik zelf op onderzoek uit, speurend in de auto en gevoed door kennis van youtube.
Er bleek een plas water in het compartiment van het reservewiel te staan. Ook ontdekte ik een deels verschroeide MPM module. Deze kreeg ik aanvankelijk niet los uit het zwarte piepschuim maar dat kwam omdat ze met elkaar versmolten waren.
Na het vervangen van 3 zekeringen (bij de accu, allen hadden ze te maken met algemene stroombewaking) en van de MPM module werkt alles weer normaal. De MPM module heb ik uit het reservewiel compartiment gehaald en ik moet deze nog een beter plekje geven mbv dubbelzijdige tape of klittenband.
Aan iedereen het advies dit preventief te doen, dit water-probleem komt blijkbaar echt ontzettend vaak voor en niet alleen bij de E61 maar dus ook bij de E60. Gewoon een ontwerpfout van BMW, het lijkt alsof een stagaire hier vrij spel heeft gehad...
De oorzaak van de lekkage heb ik nog niet gevonden. Dat wordt de volgende klus. Op internet las ik een instructie dat je in het compartiment in de 2 voorste gummy-afdichtingen een gaatje moet boren tbv afwatering. Heb ik nog niet gedaan en ik twijfel of ik dit moet gaan doen.
Ik vond visueel geen sporen van defecte rubbers of opgedroogd water.
Ook had ik geen fles drank laten morsen na het doen van boodschappen.
Achter de klep van de benzine-vul-opening lag wel een hoop zand en modder. Deze heb ik maar eens goed schoongemaakt. Geen idee of dit kan leiden tot lekkages.
Dankzij het bekijken van tig filmpjes over dit probleem ontdekte ik ook dat ik service-intervalmeldingen die ik via idrive niet kon resetten wel kon resetten via de nul-knop van de dagteller.
Hoe dan ook: wees gewaarschuwd en haal alle elektronica weg uit dat compartiment!