Automaatbak ZF 8hp45 servicebeurt
Geplaatst: 13 nov 2019, 20:10
Zoals ongetwijfeld bij velen bekend, de versnellingsbak olie van bmw in tegenstelling tot wat BMW jarenlang heeft beweerd, en je in de serviceboekjes leest, niet levenslang. Inmiddels wordt ook door bmw aangeraden de bakolie bij iedere 100.000km te verversen. Doe je dat braaf, dan verklein je de kans op problemen met je bak.
Bij mijn 520d uit 2011 met inmiddels 282.000km was dit nog nooit gedaan en daarom hoog tijd. Je kunt op YouTube tientallen filmpjes bekijken, maar toch wil ik daar nog wat tips aan toevoegen.
Ik heb besloten om de megatronic te laten zitten. Waar je bij de 6 baks automaten rubberen seals moest vervangen die voor problemen zorgen, schijnt (ik heb me laten adviseren) dat bij de 8 bak niet zo te zijn. Het besluit om de megatronic te laten zitten nam ik overigens pas toen de carterpan er af was.
Om te beginnen, het is niet ingewikkeld en getuige de onderstaande filmpjes een klus die snel gedaan is. Mits:
- je een brug tot je beschikking hebt
- je INPA (Carly en Rheingold werkten niet bij mij) hebt om de baktemperatuur uit te lezen
- je een handpomp voor de olie hebt (of iets dat er op lijkt)
- je een momentsleutel hebt die 10nm aan kan
Dit zijn twee filmpjes waar je de grote lijnen uit kunt opmaken:
https://www.youtube.com/watch?v=XObN94hkQ-Q
https://www.youtube.com/watch?v=H_TQCIX1m3k
En deze beschrijving is wel fijn, incl commentaren.
https://blog.fcpeuro.com/how-to-service ... ansmission
De onderdelen kunnen je eigenlijk eenvoudig online vinden, of op je VIN nummer bij ZF bestellen. Ik kocht de carterpan bij ZF, inclusief pakkingen voor de megatronic die ik dus niet heb gebruikt. De olie heb ik bij CRV in Veenendaal gekocht. Stukken goedkoper. En zij hebben overigens ook de carterpan. Totale kosten ca 200euro.
Tips:
- probeer te beginnen met een ietwat lauwe/warme bak (komt de olie er lekker makkelijk uit), maar zorg ook dat de bak koud is als je gaat bijvullen. Er blijft flink wat olie in de koppelomvormer zitten die de nieuwe olie snel opwarmt. Ga je navullen met een al warme bak, dan zit je snel boven de bijvul temperatuur (max 60graden) en is het niveau van de olie uiteindelijk te laag.
- zorg voor veel kartonnen dozen/doeken/papier. Het is een vies werkje en ongewild komt overal olie aan te zitten.
- de nieuwe olie stinkt behoorlijk. Maak de bak echt goed schoon en voorkom dat je na de klus vieze rotzooi in de auto krijgt. De lucht van je gereedschap blijft nog lang naijlen kan ik je vertellen
- overweeg om na een x aantal km's (ca 500 a 1000km) opnieuw af te tappen en bij te vullen. Dan vervang je in feite 80 a 90% van de oude olie.
Heb je serieuze klachten en vermoed je dat met alleen een servicebeurt een niet zal zijn opgelost, bel dan eens voor advies naar ZF of breng hem daar naar toe. Het kost een smak meer, maar je weet zeker dat je bij het juiste adres bent.
Bij mijn 520d uit 2011 met inmiddels 282.000km was dit nog nooit gedaan en daarom hoog tijd. Je kunt op YouTube tientallen filmpjes bekijken, maar toch wil ik daar nog wat tips aan toevoegen.
Ik heb besloten om de megatronic te laten zitten. Waar je bij de 6 baks automaten rubberen seals moest vervangen die voor problemen zorgen, schijnt (ik heb me laten adviseren) dat bij de 8 bak niet zo te zijn. Het besluit om de megatronic te laten zitten nam ik overigens pas toen de carterpan er af was.
Om te beginnen, het is niet ingewikkeld en getuige de onderstaande filmpjes een klus die snel gedaan is. Mits:
- je een brug tot je beschikking hebt
- je INPA (Carly en Rheingold werkten niet bij mij) hebt om de baktemperatuur uit te lezen
- je een handpomp voor de olie hebt (of iets dat er op lijkt)
- je een momentsleutel hebt die 10nm aan kan
Dit zijn twee filmpjes waar je de grote lijnen uit kunt opmaken:
https://www.youtube.com/watch?v=XObN94hkQ-Q
https://www.youtube.com/watch?v=H_TQCIX1m3k
En deze beschrijving is wel fijn, incl commentaren.
https://blog.fcpeuro.com/how-to-service ... ansmission
De onderdelen kunnen je eigenlijk eenvoudig online vinden, of op je VIN nummer bij ZF bestellen. Ik kocht de carterpan bij ZF, inclusief pakkingen voor de megatronic die ik dus niet heb gebruikt. De olie heb ik bij CRV in Veenendaal gekocht. Stukken goedkoper. En zij hebben overigens ook de carterpan. Totale kosten ca 200euro.
Tips:
- probeer te beginnen met een ietwat lauwe/warme bak (komt de olie er lekker makkelijk uit), maar zorg ook dat de bak koud is als je gaat bijvullen. Er blijft flink wat olie in de koppelomvormer zitten die de nieuwe olie snel opwarmt. Ga je navullen met een al warme bak, dan zit je snel boven de bijvul temperatuur (max 60graden) en is het niveau van de olie uiteindelijk te laag.
- zorg voor veel kartonnen dozen/doeken/papier. Het is een vies werkje en ongewild komt overal olie aan te zitten.
- de nieuwe olie stinkt behoorlijk. Maak de bak echt goed schoon en voorkom dat je na de klus vieze rotzooi in de auto krijgt. De lucht van je gereedschap blijft nog lang naijlen kan ik je vertellen
- overweeg om na een x aantal km's (ca 500 a 1000km) opnieuw af te tappen en bij te vullen. Dan vervang je in feite 80 a 90% van de oude olie.
Heb je serieuze klachten en vermoed je dat met alleen een servicebeurt een niet zal zijn opgelost, bel dan eens voor advies naar ZF of breng hem daar naar toe. Het kost een smak meer, maar je weet zeker dat je bij het juiste adres bent.