2011 F11 520d ketting en spanners vervangen
Geplaatst: 03 dec 2019, 12:18
Hoewel ik dacht met een 520d uit oktober 2011 veilig te zitten voor de bekende N47 ketting problemen, blijkt niets minder waar. Bij koude start 's ochtends ontdekte ik deze zomer een ratel die na 2 a 3 seconden weg was. Iets dat ik direct associeerde met een spanner die een lange weg moest afleggen door een opgerekte ketting. Verder onder het rijden was niets te merken, hoewel de stationair loop wel wat minder soepel leek. Km-stand 283.000km.
Opnieuw in de techniek gedoken om er achter te komen dat vrijwel geen enkele bmw de dans met deze sluipmoordenaar lijkt te ontkomen. En toen in mijn oude garage stuitte op een F31 320d waarvan de ketting zonder enige vorm van aankondiging bij 3 ton rond was geknapt, was het duidelijk. Ik moest er aan geloven.
Flink rondbellen en navragen leverde op dat je de goedkope variant hebt, waarbij alleen de bovenste ketting en geleiders worden vervangen (kosten varierend van € 1100,- tot € 1600,-). En de full monty variant, waarbij alle tandwielen, spanners, geleiders en kettingen worden vervangen. Ook de keerringen, (carter) pakkingen etc. Kosten varierend van € 1500,- tot € 2300,-).
In mijn woonplaats wist ik The Engineers Garage te zitten. Een stel kerels die vanuit een hoge opleiding in de autotechniek en een bak kennis en ervaring van serieuze technische hoogstandjes voor zichzelf zijn begonnen. Super clean, super gestructureerd en vooral super gave wagens. Ook aan hen een offerte gevraagd en ze de opdracht gegeven.
Inmiddels heb ik de wagen weer terug. Stationair boterzacht, ratel is weg, alles is vervangen en hij draait weer als vanouds.Alle onderdelen van bmw, alles wat nodig en logisch is, is meegenomen. En alles wat los is gehaald, is schoon gemaakt voordat het terug ging. Met als bonus dat het motorruim volledig schoon is gemaakt (dieselslangetje lekte). Geniaal zo mooi, echt als nieuw.
Kost wat (bijna 2k), maar je hebt ook wat! Een blok dat weer klaar is voor de komende x duizend km.
Opnieuw in de techniek gedoken om er achter te komen dat vrijwel geen enkele bmw de dans met deze sluipmoordenaar lijkt te ontkomen. En toen in mijn oude garage stuitte op een F31 320d waarvan de ketting zonder enige vorm van aankondiging bij 3 ton rond was geknapt, was het duidelijk. Ik moest er aan geloven.
Flink rondbellen en navragen leverde op dat je de goedkope variant hebt, waarbij alleen de bovenste ketting en geleiders worden vervangen (kosten varierend van € 1100,- tot € 1600,-). En de full monty variant, waarbij alle tandwielen, spanners, geleiders en kettingen worden vervangen. Ook de keerringen, (carter) pakkingen etc. Kosten varierend van € 1500,- tot € 2300,-).
In mijn woonplaats wist ik The Engineers Garage te zitten. Een stel kerels die vanuit een hoge opleiding in de autotechniek en een bak kennis en ervaring van serieuze technische hoogstandjes voor zichzelf zijn begonnen. Super clean, super gestructureerd en vooral super gave wagens. Ook aan hen een offerte gevraagd en ze de opdracht gegeven.
Inmiddels heb ik de wagen weer terug. Stationair boterzacht, ratel is weg, alles is vervangen en hij draait weer als vanouds.Alle onderdelen van bmw, alles wat nodig en logisch is, is meegenomen. En alles wat los is gehaald, is schoon gemaakt voordat het terug ging. Met als bonus dat het motorruim volledig schoon is gemaakt (dieselslangetje lekte). Geniaal zo mooi, echt als nieuw.
Kost wat (bijna 2k), maar je hebt ook wat! Een blok dat weer klaar is voor de komende x duizend km.