BMW 116i start niet na vervangen distributieketting
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jan 2020, 22:22
BMW 116i start niet na vervangen distributieketting
Hallo Allemaal,
Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen, mijn naam is Mitchell en heb als hobby sleutelen aan voornamelijk mijn MINI’s. En voor familie en vrienden doe ik af en toe wat onderhoud en reparaties.
Voor mijn stiefvader ben ik nu bezig geweest met het vervangen van de distributie ketting van zijn BMW 116i, motorcode N45B16A.
De ketting vervangen verliep voorspoedig en in combinatie met de tool is het op tijd zetten ook gelukt.
De motor weer in elkaar gezet en vervolgens een poging deze weer te starten, hij leek in het begin even te willen gaan maar daarna niets meer...
De motor draait voldoende rond en de accu is op spanning.
Van een kenner heb ik vervolgens de tip gekregen om de auto aan te slepen en zo gezegd zo gedaan. Aanslepen en hij loopt gelijk, zonder foutcode’s. Alleen loopt hij niet lekker stationair en pakt niet lekker op.
Gisteren hebben wij nogmaals de timing gecontroleerd en deze staat goed, alles weer opgebouwd maar nog steeds wil hij niet starten op zichzelf.
Is er iemand die dit weleens eerder meegemaakt heeft, en hier een oplossing voor weet?
De opmerking van de kenner was dat dan de VANOS tandwielen versleten zijn, maar goed deze tandwielen zijn 300 euro p/stuk en dit vind ik best een gok.
Alvast bedankt voor de reactie’s.
Mvg Mitchell
Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen, mijn naam is Mitchell en heb als hobby sleutelen aan voornamelijk mijn MINI’s. En voor familie en vrienden doe ik af en toe wat onderhoud en reparaties.
Voor mijn stiefvader ben ik nu bezig geweest met het vervangen van de distributie ketting van zijn BMW 116i, motorcode N45B16A.
De ketting vervangen verliep voorspoedig en in combinatie met de tool is het op tijd zetten ook gelukt.
De motor weer in elkaar gezet en vervolgens een poging deze weer te starten, hij leek in het begin even te willen gaan maar daarna niets meer...
De motor draait voldoende rond en de accu is op spanning.
Van een kenner heb ik vervolgens de tip gekregen om de auto aan te slepen en zo gezegd zo gedaan. Aanslepen en hij loopt gelijk, zonder foutcode’s. Alleen loopt hij niet lekker stationair en pakt niet lekker op.
Gisteren hebben wij nogmaals de timing gecontroleerd en deze staat goed, alles weer opgebouwd maar nog steeds wil hij niet starten op zichzelf.
Is er iemand die dit weleens eerder meegemaakt heeft, en hier een oplossing voor weet?
De opmerking van de kenner was dat dan de VANOS tandwielen versleten zijn, maar goed deze tandwielen zijn 300 euro p/stuk en dit vind ik best een gok.
Alvast bedankt voor de reactie’s.
Mvg Mitchell
Re: BMW 116i start niet na vervangen distributieketting
mitchellbrink81 schreef: ↑06 jan 2020, 14:57De opmerking van de kenner was dat dan de VANOS tandwielen versleten zijn
Dan zal je timing ook niet meer goed zijn, "als gevolg van een tand versprongen"...en die was correct volgens jouw? Evt timing laten controleren bij iemand/garage met een (pico)scope of vergelijkbaar?
Kan een bepaalde VANOS positie/stand een slecht startende en lopende auto zorgen? Mijn inziens wel.
Je kunt evt die steker van de ventielen loskoppelen. Kijken hoe die dan start?
Zijn de volgensde parameters adequaat aanwezig? Vonk, compressie, brandstof?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
- BMW Clubsport
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 07 sep 2009, 20:31
Re: BMW 116i start niet na vervangen distributieketting
Zijn de stekkers op de vanos in de juiste volgorde aangesloten? Dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn dat de auto niet start.
Ik geloof ook niet in versleten tandwielen, die staan gelijk aan je timing namelijk!
Anders inderdaad ook de 3 basis elementen controleren zoals ehombie aangeeft.
Ik geloof ook niet in versleten tandwielen, die staan gelijk aan je timing namelijk!
Anders inderdaad ook de 3 basis elementen controleren zoals ehombie aangeeft.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jan 2020, 22:22
Re: BMW 116i start niet na vervangen distributieketting
Dank voor de reacties, afgelopen weekend helaas geen tijd gehad ermee bezig te gaan. aankomend weekend kan ik weer verder.
Ik heb ook geprobeerd te starten met de VANOS losgekoppeld maar dit geeft geen verschil .
De tandwielen zouden inwendig versleten zijn en hierdoor niet te verstellen zijn door het VANOS systeem...
Ik kan hier wel inkomen maar of dat dit hem echt tegenhoud te starten lijkt mij sterk, en het lijkt mij logisch dat er dan een foutcode optreed met een lopende motor. De nokkenas(en) bereikt dan niet gevraagde stand.
Betreffende de basiselementen, vonk is gecontroleerd en gezien hij loopt lijkt mij brandstof ook aanwezig te zijn. Tijdens starten begin je dit ook wel te ruiken na verloop van tijd, lijkt ook wel ofdat hij verzuipt.
Aankomend weekend wil ik de 3 basis elementen nogmaals controleren.
Ik heb ook geprobeerd te starten met de VANOS losgekoppeld maar dit geeft geen verschil .
De tandwielen zouden inwendig versleten zijn en hierdoor niet te verstellen zijn door het VANOS systeem...
Ik kan hier wel inkomen maar of dat dit hem echt tegenhoud te starten lijkt mij sterk, en het lijkt mij logisch dat er dan een foutcode optreed met een lopende motor. De nokkenas(en) bereikt dan niet gevraagde stand.
Betreffende de basiselementen, vonk is gecontroleerd en gezien hij loopt lijkt mij brandstof ook aanwezig te zijn. Tijdens starten begin je dit ook wel te ruiken na verloop van tijd, lijkt ook wel ofdat hij verzuipt.
Aankomend weekend wil ik de 3 basis elementen nogmaals controleren.
Re: BMW 116i start niet na vervangen distributieketting
Verzuipen doet hij zeker. En dat vind je katalysator helemaal niet fijn. Die gaat eraan op deze manier.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 jan 2020, 22:22
Re: BMW 116i start niet na vervangen distributieketting
Afgelopen weekend nogmaals bezig geweest met de BMW, hoogstwaarschijnlijk het probleem gevonden.
Ik heb de compressie gemeten en 25-25-25-50 PSI waren de resultaten... veel en veels te laag.
Ik zie ook dat ik het voorval en reden tot vervangen van de ketting niet gemeld heb in mijn eerste post dus dat eerst.
De auto maakte zo nu en dan het geluid alsof er knikkers in de motor lagen te rammelen (zo omschreef mijn stiefvader het) toen hebben wij gelijk gekeken en constateerde dat de ketting erg los lag op de tandwielen.
Zo doende de motor open gemaakt en stukjes gebroken kettinggeider gevonden in de het carter.
Toen er samen voor gekozen de ketting en geleiders te vervangen met goede hoop, nu na vele pogingen en de motor lopend gehad te hebben is het voor mij een uitdaging geworden hem weer aan de praat te krijgen.
Wij gaan nu de kop lichten en ik verwacht hier meer te gaan vinden.
In ieder gaval een erg goede les om voortaan toch verder de basis te onderzoeken alvorens zo een reparatie te starten.
H
et hele proces is voor mij tot nu toe echt een leuke uitdaging geweest en de uitdaging om de motor weer aan de praat te krijgen is er voor mij nog steeds, word vevolgd!
Ik heb de compressie gemeten en 25-25-25-50 PSI waren de resultaten... veel en veels te laag.
Ik zie ook dat ik het voorval en reden tot vervangen van de ketting niet gemeld heb in mijn eerste post dus dat eerst.
De auto maakte zo nu en dan het geluid alsof er knikkers in de motor lagen te rammelen (zo omschreef mijn stiefvader het) toen hebben wij gelijk gekeken en constateerde dat de ketting erg los lag op de tandwielen.
Zo doende de motor open gemaakt en stukjes gebroken kettinggeider gevonden in de het carter.
Toen er samen voor gekozen de ketting en geleiders te vervangen met goede hoop, nu na vele pogingen en de motor lopend gehad te hebben is het voor mij een uitdaging geworden hem weer aan de praat te krijgen.
Wij gaan nu de kop lichten en ik verwacht hier meer te gaan vinden.
In ieder gaval een erg goede les om voortaan toch verder de basis te onderzoeken alvorens zo een reparatie te starten.
H
et hele proces is voor mij tot nu toe echt een leuke uitdaging geweest en de uitdaging om de motor weer aan de praat te krijgen is er voor mij nog steeds, word vevolgd!
Re: BMW 116i start niet na vervangen distributieketting
Probleem gevonden? zeker weten dat je het juiste gat in het vliegwiel gebruikt hebt om te timen (dus gecontroleerd met lange schroevendraaier via bougie gat of ie echt bdp staat)? Die fout heb ik ook al eens gemaakt,, er zat nog net een gat 1cm voor t gat, waardoor hij in bdp leek te staan :-D