Pagina 1 van 3

Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 18 jan 2020, 18:01
door malle pietje
Als je condens, of erger nog, dikke druppels in je koplamp ontdekt, grijp dan snel in. Als je te laat bent, worden elektrische componenten nat, krijg je foutmeldingen en ben je aan de beurt.

Waarschijnlijk heb je dan ook al even gegoogeld, youtube afgestruind en ben je vervolgens met de fรถhn aan de slag gegaan. Dat is maar voor korte duur, net als de zakjes silica gel natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn en met de dop er af rijden een half bakken oplossing is. Er komt ergens vocht vandaan, en dat moet opgespoord worden. Dus zit er niets anders op dan de koplamp verwijderen.

Daar heb je voor nodig, een tangetje en schroevendraaier voor alle pin-plugjes, een dopje 8mm, een torx setje en het is wel noodzakelijk je wiel even te verwijderen. Om de koplamp te controleren, is het fijn als je luchtdruk hebt. Zelf iets in elkaar zetten kan natuurlijk ook, zolang je de koplamp maar onder druk kunt zetten.

Ok, aan de slag. De bumper hoeft er niet helemaal af, alleen de bovenkant en zijkant los schroeven is voldoende. Youtube spreekt voor zich, maar hier wat tips:
- koop eerst wat bmw pin-plugjes, daar ga je er zeker een paar van kapot maken.
- verwijder het wiel en schroef de 8mm boutjes los, zodanig dat je de wielkast weg kunt trekken. Een stuk of 5 is voldoende.
- speur met een zaklampje de twee torx boutjes op die je nu aan de onder-achterzijde van de koplamp kunt zien zitten, en verwijder ze
- haal zoals gezegd de beschermkappen boven de koplamp weg, vind de torx bouten (2 aan elke zijde) en verwijder die.
- maak nu de bumper boven los, door ook daar de torx, deels verstopt onder een plastic kap, los te draaien.
- bescherm, bijvoorbeeld met plakband, de punten van het spatbord en de bovenzijde van de bumper onder de koplamp tegen krassen.

Je kunt nu de koplamp met wat gefrummeld naar boven en naar voren toe verwijderen.

Op de werkbank kan je super simpel de plastic trims van de lamp los maken. Controleer op zichtbare schade of breuken. Maak daarna de lamp goed schoon.

Zoek nu naar een klein zwart rubberen bochtje, achterop de lamp. Het zijn er twee en je kunt ze eenvoudig los trekken. Die zijn voor de afwatering/ontluchting. Dat is de ideale plek om de lamp mee onder druk te zetten. Maak een verbinding tussen dat buisje en je luchtdruk apparaat. Met dank aan Gardena en een 10mm slangetje kon ik de stofzuiger, pardon blazer, op de lamp zetten en zo druk opbouwen. Plak het stekkergat nog even af aan de achterkant van de lamp.

Maak vervolgens een sopje en besprenkel de naden, achterzijde en alle potentiele lekplekken en ontdek waar er bellen ontstaan. Bij mij lekten beide draaikappen en bovendien de naad tussen lens en zwarte behuizing, bij het knipperlicht. Een zwakke plek, waar alle water door de rijwind naar toe wordt geblazen.

Om de naad dicht te maken, maak je de naad goed droog, liefst schuur je hem wat op met een lichte grid (tenminste 400 of meer), ontvet je hem met remreiniger of Amonia en kan je daarna nauwgezet de naad volkitten met bijvoorbeeld Polimax (bij de Gamma etc). Hecht goed, blijft flexibel en is transparant. Lekker een nachtje laten drogen in de woonkamer.

De rubbers van de doppen zijn te dun geworden, maar kun je eenvoudig oppikken door er iets onder te leggen. Verwijder ze voorzichtig met een kleine schroevendraaier, en leg er bijvoorbeeld schakeldraad, je weet wel, die zwarte 2mm (zoiets) elektra draad onder. Past pefect. Daarna het rubber weer terug duwen, beetje nat maken met Dreft oid en daarna met wat kracht weer terug zetten. Dat gaat zeker niet meer lekken!

Afbeelding

Afbeelding

het resultaat moet nog blijken, want ze liggen nog te drogen. Maar ik heb een sterk vermoeden dat de oorzaak van min vochtproblemen hiermee wel zijn verholpen.

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 24 jan 2020, 19:27
door vijfje
En? Blijft de condens nu weg?

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 28 jan 2020, 16:07
door malle pietje
Yes, er zat nog een heel klein beetje in, vochtige lucht uit mn kelder waarvan de condens nog even moest verdampen. Maar het is weggebleven tot nu toe. Ik ben pas gerust na een forse regenbui onderweg, want dan had ik er echt last van.

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 23 feb 2020, 22:43
door Slingerland
Voor een handige doe-het-zelver is bovenstaande oplossing misschien goed te doen. Maar wat als je niet zo handig bent?
Een nieuwe koplampunit? Kost een vermogen.
Ik heb het volgende gedaan met prima resultaat (tot nu toe). De vierkante afdekplaat in de wielkast losgehaald en daarna de ronde ronde afdekkap achterop de koplamp verwijderd. Afdekplaat terug en klaar. Direct resultaat omdat er nu lucht bij kan. Zelf was ik bang dat er nu vuil en water bij zou kunnen komen. Maar zelfs in de wasstraat houd ik het daar droog. Is nu 6 maanden geleden zonder een probleem.
Ik besef dat het misschien uitstel van executie is maar dat zien we dan wel weer.
Mocht ik echt iets heel doms hebben gedaan hoor ik het graag.

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 24 feb 2020, 19:02
door barttigges
Afhankelijk van waar je woont is er vast wel iemand in de buurt die je er mee kan helpen.

Uit- en inbouwen inclusief afkitten van de lamp kost echter ongeveer een dag, die tijd moet je er dus wel voor vrijmaken

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 27 feb 2020, 06:33
door Brambino
Is er toevallig in Breda of uit de buurt iemand die me kan helpen? Het in en uit bouwen? Ik heb condens linksvoor in de koplamp en krijg het maar niet weg met de fohn.

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 02 mar 2020, 22:58
door malle pietje
Klopt, met de fohn is echt een tijdelijke oplossing, zodra er nieuw vocht in komt zit het er weer. En de oorzaak is echt een lek ergens.
Zelf zou ik overigens niet met een open kap rijden, omdat inderdaad de kans op vocht en condens bij de elektronica voor hele dure reparaties kan zorgen.

Tot mijn vreugde kan ik melden dat er nog steeds geen enkel spoor van condens is, ondanks 4.5 duizend km vol december en januari stormen, bakken regen, een wasstraat, 3 bezoekjes aan de wasbox en een wintersport. Aanrader dus.

Voor ook de niet zo handige doe-het-zelvers maar wel diegenen met de nodige lef: op youtube staat een 10tal filmpjes hoe je de bumper kunt laten zakken. De koplamp zelf verwijderen en afkitten is dan slechts een kwestie van tijd en geduld.

Je kunt deze oplossing natuurlijk ook aan je plaatselijke garage voorleggen en vragen of zij dat willen doen. Ik verwacht inderdaad een uurtje of 5 tot 6 aan manuren, kit kost niks.

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 31 okt 2020, 15:10
door LtD
Naar aanhoudende condens problemen in mijn linker koplamp vandaag op basis van bovenstaande omschrijving de koplamp afgekit. Dank voor deze duidelijke uitleg ๐Ÿ‘ was klusje welke goed te doen is. Nu hopen dat het probleem is opgelost.

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 24 jan 2021, 13:23
door malle pietje
Ben benieuwd!

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 25 jan 2021, 21:09
door LtD
Tot heden nog steeds geen vocht meer in de koplamp. Heel soms minimaal condens maar dat is normaal.
Dus naar bijna drie maanden durf ik te zeggen dat het gelukt is ๐Ÿ‘

Bmw 5 serie F10 F11 lek condens koplamp

Geplaatst: 02 mar 2021, 15:45
door Bmw bou
Beste mensen.
Ik lees dat er veel mensen er last van hebben. Dat de koplampen gaan lekken bij een Bmw F10 en F11
Heb zelf een Bmw 5 serie F10 520I High Executive. Helaas had ik een jaar geleden ook een linker koplamp met veel condens. (waterdruppels). Daar door is mijn TMS module kapot door gegaan. Ik heb toen een linker koplamp op marktplaats gekocht van een jongen die ze repareert en afgekit. Nooit geen problemen meer mee :duimen: gehad. Nu is helaas mijn rechter koplamp aan de beurt :( . Heb nu een rechter koplamp gekocht bij hem. Die krijg ik morgen binnen. Echt een aanrader die jongen. Weet er ook heel veel van. Zelfs als ik vragen had over het monteren kon ik hem gewoon bellen. Hij heet Frijters op marktplaats. :amen: :amen:
Nieuw kosten ze een godsvermogen. Ik vind het veel geld voor een nieuwe koplamp. :gek:

Re: Bmw 5 serie F10 F11 lek condens koplamp

Geplaatst: 16 mar 2021, 23:46
door eMeM63
Kun je me een link van die Frijters sturen? Kan 'm niet vinden op MP.
Thx!

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 23 mar 2021, 16:23
door Bmw bou
Gewoon om marktplaats bwm F10 F11 koplamp in type. kom je hem van zelf tegen.

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 26 mei 2021, 21:00
door Thijs_F11
Ik heb bovenstaande werkwijze ook gevolgd, ik heb wat compriband achter de draaikappen gedaan voor een waterdichte afsluiting. Ik had geen last van lekkages langs de randen, dus heb niet hoeven kitten.
Daarnaast breng ik bij elke wasbeurt een laagje sealant aan op de koplampen zodat het water er goed vanaf loopt. (maar misschien is dat vooral een mentale geruststelling :) )

Ik ben nu 1,5 maand en voldoende regenbuien verder en heb geen condens meer in de koplamp gehad.

Re: Condens in de koplamp controleren en fixen

Geplaatst: 07 dec 2021, 22:11
door Christianvanloon
Ik heb mijn linker koplamp ook voorzien van een draadje onder de ronde afdekkap aan de achterzijde. Ik heb hem onder druk gezet en met zeepsop op lekken getest daarna; niks, helemaal dicht. Maar toch ben ik nu terug bij af en is de koplamp zeiknat van binnen. Verder merkte ik op dat er bij het verwijderen van de stekker, direct uit het stekkergat water kwam lopen. Het lijkt wel of het zich daar concentreert; dit resulteert dus ook in foutmeldingen op mijn verlichting.

Hij is dus lekvrij, maar toch condenseert alles. Zijn er nog mensen met meer tips (rondom het stekkergat)?