Condens in de koplamp controleren en fixen
Geplaatst: 18 jan 2020, 18:01
Als je condens, of erger nog, dikke druppels in je koplamp ontdekt, grijp dan snel in. Als je te laat bent, worden elektrische componenten nat, krijg je foutmeldingen en ben je aan de beurt.
Waarschijnlijk heb je dan ook al even gegoogeld, youtube afgestruind en ben je vervolgens met de fรถhn aan de slag gegaan. Dat is maar voor korte duur, net als de zakjes silica gel natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn en met de dop er af rijden een half bakken oplossing is. Er komt ergens vocht vandaan, en dat moet opgespoord worden. Dus zit er niets anders op dan de koplamp verwijderen.
Daar heb je voor nodig, een tangetje en schroevendraaier voor alle pin-plugjes, een dopje 8mm, een torx setje en het is wel noodzakelijk je wiel even te verwijderen. Om de koplamp te controleren, is het fijn als je luchtdruk hebt. Zelf iets in elkaar zetten kan natuurlijk ook, zolang je de koplamp maar onder druk kunt zetten.
Ok, aan de slag. De bumper hoeft er niet helemaal af, alleen de bovenkant en zijkant los schroeven is voldoende. Youtube spreekt voor zich, maar hier wat tips:
- koop eerst wat bmw pin-plugjes, daar ga je er zeker een paar van kapot maken.
- verwijder het wiel en schroef de 8mm boutjes los, zodanig dat je de wielkast weg kunt trekken. Een stuk of 5 is voldoende.
- speur met een zaklampje de twee torx boutjes op die je nu aan de onder-achterzijde van de koplamp kunt zien zitten, en verwijder ze
- haal zoals gezegd de beschermkappen boven de koplamp weg, vind de torx bouten (2 aan elke zijde) en verwijder die.
- maak nu de bumper boven los, door ook daar de torx, deels verstopt onder een plastic kap, los te draaien.
- bescherm, bijvoorbeeld met plakband, de punten van het spatbord en de bovenzijde van de bumper onder de koplamp tegen krassen.
Je kunt nu de koplamp met wat gefrummeld naar boven en naar voren toe verwijderen.
Op de werkbank kan je super simpel de plastic trims van de lamp los maken. Controleer op zichtbare schade of breuken. Maak daarna de lamp goed schoon.
Zoek nu naar een klein zwart rubberen bochtje, achterop de lamp. Het zijn er twee en je kunt ze eenvoudig los trekken. Die zijn voor de afwatering/ontluchting. Dat is de ideale plek om de lamp mee onder druk te zetten. Maak een verbinding tussen dat buisje en je luchtdruk apparaat. Met dank aan Gardena en een 10mm slangetje kon ik de stofzuiger, pardon blazer, op de lamp zetten en zo druk opbouwen. Plak het stekkergat nog even af aan de achterkant van de lamp.
Maak vervolgens een sopje en besprenkel de naden, achterzijde en alle potentiele lekplekken en ontdek waar er bellen ontstaan. Bij mij lekten beide draaikappen en bovendien de naad tussen lens en zwarte behuizing, bij het knipperlicht. Een zwakke plek, waar alle water door de rijwind naar toe wordt geblazen.
Om de naad dicht te maken, maak je de naad goed droog, liefst schuur je hem wat op met een lichte grid (tenminste 400 of meer), ontvet je hem met remreiniger of Amonia en kan je daarna nauwgezet de naad volkitten met bijvoorbeeld Polimax (bij de Gamma etc). Hecht goed, blijft flexibel en is transparant. Lekker een nachtje laten drogen in de woonkamer.
De rubbers van de doppen zijn te dun geworden, maar kun je eenvoudig oppikken door er iets onder te leggen. Verwijder ze voorzichtig met een kleine schroevendraaier, en leg er bijvoorbeeld schakeldraad, je weet wel, die zwarte 2mm (zoiets) elektra draad onder. Past pefect. Daarna het rubber weer terug duwen, beetje nat maken met Dreft oid en daarna met wat kracht weer terug zetten. Dat gaat zeker niet meer lekken!
het resultaat moet nog blijken, want ze liggen nog te drogen. Maar ik heb een sterk vermoeden dat de oorzaak van min vochtproblemen hiermee wel zijn verholpen.
Waarschijnlijk heb je dan ook al even gegoogeld, youtube afgestruind en ben je vervolgens met de fรถhn aan de slag gegaan. Dat is maar voor korte duur, net als de zakjes silica gel natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn en met de dop er af rijden een half bakken oplossing is. Er komt ergens vocht vandaan, en dat moet opgespoord worden. Dus zit er niets anders op dan de koplamp verwijderen.
Daar heb je voor nodig, een tangetje en schroevendraaier voor alle pin-plugjes, een dopje 8mm, een torx setje en het is wel noodzakelijk je wiel even te verwijderen. Om de koplamp te controleren, is het fijn als je luchtdruk hebt. Zelf iets in elkaar zetten kan natuurlijk ook, zolang je de koplamp maar onder druk kunt zetten.
Ok, aan de slag. De bumper hoeft er niet helemaal af, alleen de bovenkant en zijkant los schroeven is voldoende. Youtube spreekt voor zich, maar hier wat tips:
- koop eerst wat bmw pin-plugjes, daar ga je er zeker een paar van kapot maken.
- verwijder het wiel en schroef de 8mm boutjes los, zodanig dat je de wielkast weg kunt trekken. Een stuk of 5 is voldoende.
- speur met een zaklampje de twee torx boutjes op die je nu aan de onder-achterzijde van de koplamp kunt zien zitten, en verwijder ze
- haal zoals gezegd de beschermkappen boven de koplamp weg, vind de torx bouten (2 aan elke zijde) en verwijder die.
- maak nu de bumper boven los, door ook daar de torx, deels verstopt onder een plastic kap, los te draaien.
- bescherm, bijvoorbeeld met plakband, de punten van het spatbord en de bovenzijde van de bumper onder de koplamp tegen krassen.
Je kunt nu de koplamp met wat gefrummeld naar boven en naar voren toe verwijderen.
Op de werkbank kan je super simpel de plastic trims van de lamp los maken. Controleer op zichtbare schade of breuken. Maak daarna de lamp goed schoon.
Zoek nu naar een klein zwart rubberen bochtje, achterop de lamp. Het zijn er twee en je kunt ze eenvoudig los trekken. Die zijn voor de afwatering/ontluchting. Dat is de ideale plek om de lamp mee onder druk te zetten. Maak een verbinding tussen dat buisje en je luchtdruk apparaat. Met dank aan Gardena en een 10mm slangetje kon ik de stofzuiger, pardon blazer, op de lamp zetten en zo druk opbouwen. Plak het stekkergat nog even af aan de achterkant van de lamp.
Maak vervolgens een sopje en besprenkel de naden, achterzijde en alle potentiele lekplekken en ontdek waar er bellen ontstaan. Bij mij lekten beide draaikappen en bovendien de naad tussen lens en zwarte behuizing, bij het knipperlicht. Een zwakke plek, waar alle water door de rijwind naar toe wordt geblazen.
Om de naad dicht te maken, maak je de naad goed droog, liefst schuur je hem wat op met een lichte grid (tenminste 400 of meer), ontvet je hem met remreiniger of Amonia en kan je daarna nauwgezet de naad volkitten met bijvoorbeeld Polimax (bij de Gamma etc). Hecht goed, blijft flexibel en is transparant. Lekker een nachtje laten drogen in de woonkamer.
De rubbers van de doppen zijn te dun geworden, maar kun je eenvoudig oppikken door er iets onder te leggen. Verwijder ze voorzichtig met een kleine schroevendraaier, en leg er bijvoorbeeld schakeldraad, je weet wel, die zwarte 2mm (zoiets) elektra draad onder. Past pefect. Daarna het rubber weer terug duwen, beetje nat maken met Dreft oid en daarna met wat kracht weer terug zetten. Dat gaat zeker niet meer lekken!
het resultaat moet nog blijken, want ze liggen nog te drogen. Maar ik heb een sterk vermoeden dat de oorzaak van min vochtproblemen hiermee wel zijn verholpen.