Pagina 1 van 2
Lamellen voor radiator
Geplaatst: 11 mar 2020, 20:31
door Kuupertie
Heren,
Omdat ik op mijn navi keek ipv door mijn voorruit, heb ik onlangs een trekhaak in mijn bumper geabsorbeerd.
Daarbij zaten er scheuren onderin het huis van mijn lamellen.
Nu heb ik nooit gekeken naar of en hoe de lamellen werken en kan niet vast stellen of het nu ok is. Ik heb geen foutmeldingen en geen andere problemen.
Ik kwam vanmiddag thuis met een warme auto en met draaiende motor in de P waren de lamellen dicht. Ook als de auto uit is staan de lamellen dicht. Hoe werkt dit bij jullie ? Gaan de lamellen alleen open bij hogere temperaturen ?
Bvd !
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 11 mar 2020, 22:47
door ehombie
Functional description
The engine control system continuously calculates the required cooling. The engine control system only opens the radiator shutter when a higher level of cooling air is actually required.
While the vehicle is being driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine, as operating temperature is reached more quickly if the environment is better encapsulated. The air flow through the radiator creates high aerodynamic drag as the driving speed increases. In higher road speed ranges, the closed radiator shutter improves the aerodynamics. This reduces fuel consumption and thus the emission level during driving with the combustion engine.
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11- ... ve/XYfXYdR
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 11 mar 2020, 22:58
door Source
Ik weet wel als het niet meer of voor de helft functioneert dan krijg je een foutmelding te zien tijdens het uitlezen.
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 12 mar 2020, 06:24
door Kuupertie
Bedankt !!
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 12 mar 2020, 09:01
door Bart70
Let wel even goed op dat ze werken, vooral in de zomer….. Je zou niet de eerste zijn die met een oververhitte motor staat omdat ze dicht blijven.
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 12 mar 2020, 20:01
door Kuupertie
Ja snap ik. Maar met de huidige temperaturen gaat hij niet open. Temp keurig op 90. Geen foutmeldingen.
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 13 mar 2020, 11:04
door U-car
Hoe kom je aan die 90 graden?
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 14 mar 2020, 06:35
door Kuupertie
Mijn temperatuurmeter ....
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 14 mar 2020, 11:10
door U-car
Heb jij een kvs meter in je cockpit dan? Als het goed is, is dat een olietemp meter

Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 15 mar 2020, 17:33
door Kuupertie
Klopt. Mijn excuses. En hij staat keurig op 100 graden ipv 90
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 16 mar 2020, 10:45
door U-car
Maar om antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag:
Bij mij hangt het er net vanaf hoe warm het buiten is: Op vakantie met 40+ graden stonden ze snel open en de fan was hard aan het werk.
Hier in NL merkte ik in de zomer dat de lamellen bij thuiskomst altijd openstonden (airco aan)en fan lekker vol aan het blazen.
Motor uit en de lamellen bleven open en de fan draaide zachtjes door voor een tijdje. Hoelang weet ik niet, nooit in de gaten gehouden. Deze winter zijn de lamellen altijd dicht gebleven, behalve in de file een keer. Bij thuiskomst stonden ze open en de fan stond heel rustig nog na te draaien toen de motor uitstond.
Olie temp meter in je cockpit: Bij mij gaat ie bij goed warm weer altijd over het midden heen, richting de 110 graden.
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 16 mar 2020, 19:42
door Kuupertie
Ik hou het in de gaten. Bedankt
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 24 jun 2020, 18:30
door Kuupertie
Buiten 30 graden.
KV 100 graden.
Motor 90 graden
Lamellen dicht
En jullie ?
Ik heb uitgelezen en had storing 279800 bij 269.819 km (ttv de aanrijding): Active cooling air flap, diagnosis feedback: fixed stop detected open too early
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 24 jun 2020, 22:27
door m.h.
Ik vermoed dat de airco aan of uit ook nog te maken heeft met het openen en sluiten van de airco. Anders kan er niet veel luchtflow door de condensor
Re: Lamellen voor radiator
Geplaatst: 24 jun 2020, 23:43
door F11ER
520D
Airtemp 30 C grades
Airco on 21 C grades
Oil temp 100 C grades
Lamellen open.