Pagina 1 van 1

Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 26 mar 2020, 20:28
door Tool
Ik ben alweer een tijd lid, maar na het vertrek van de E46 en aangezien er aan de 116d van de zaak niks te klussen valt, ben ik ook niet echt actief geweest.

Nu is de Audi A3 8L 1.6 van mn vriendin na 7 jaar en 100.000 uiterst betrouwbare kilometers de deur uit gegaan en is vervangen door een 120i.

In de eerste instantie hadden we een 118i gekocht, maar bij de proefrit bleek het differentieel verrot te zijn. De garage zou het fixen maar na 3 weken pingpongen zonder resultaat heb ik de stekker eruit getrokken.

Nu is het dus een 120i geworden uit 2004 met 154k op de klok. Qua uitrusting is het een leuke auto met oa alle exterieur delen in kleur, automatische airco, stoelverwarming en cruise control.
Helaas is het wel een auto die veel liefde te kort gekomen is, maar ik vind het eigenlijk ook altijd wel leuk om lekker wat te knutselen.

Dit is de auto de dag dat we hem kochten, zoals te zien zitten er wat schaafplekken op de bumper en zitten er gruwelijke wielen (St 151) onder.

Afbeelding

Gelukkig waren de wielen voorzien van winterbanden dus ik heb direct een zomerset (St 141) gekocht, een korte antenne gemonteerd, het uitlaatsierstuk gepolijst en wat lakschades bijgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast nog wat ander cosmetisch werk, pookknop gewisseld (helaas door het nieuwere model) en de kap over het instrumenten paneel vervangen door een nieuwer model (de oude zat vol met krassen) en een setje nieuwe spiegelglazen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens hield ineens de kachelmotor ermee op, maar na een korte inspectie en smeerbeurt deed hij het weer prima!

Afbeelding

En dit weekend ook wat smerig werk gedaan, o-ringen van de Vanos-solenoids (compleet uitgehard en bros!) en afdichtingen van de vacuumpomp vervangen wegens een olie lekkage. De klepdeksel- en warmtewisselaar pakking zijn dit weekend aan de beurt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen, buiten de klusjes die eraan gedaan zijn lijkt het echt een goed/solide auto met de wegligging van een kart!
De 150 pk motor trekt ook goed met veel koppel bij lage toeren, echt een superblok!

Wat me nog wel opviel is dat de koelvloeistof temperatuur erg hoog is, maar wel heel stabiel.

Afbeelding

De oplettende lezer zal al gezien hebben op een eerdere foto dat de multiriem redelijk versleten is, dus als ik die wissel zal ik denk ik ook de waterpomp preventief meenemen.
En ik moet even goed controleren of de thermostaat goed werkt en of de fan aanslaat.
Of maak ik me onterecht zorgen?

Ik heb voor de aankoop al een Autophix 7910 scanner gekocht, echt een super ding voor uitlezen en resetten van services etc, maar ik zou ook graag iets hebben om te coderen.
De cruise control werkt namelijk wel, maar de ingestelde snelheid wordt niet aangeven op het instrumentenpaneel, dus ik denk dat deze opnieuw ingeleerd moet worden.

Wat voor apparatuur kunnen jullie hiervoor aanraden?

Anyway ik zal in dit topic de vorderingen bijhouden en jullie vooral vaak om advies vragen!

Gr Tim

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 27 mar 2020, 10:35
door mieske90
Nette wagen, hier ga je veel plezier mee beleven

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 09 apr 2020, 13:24
door Tool
Ondertussen nog wat uitzoekwerk gedaan mbt de motortemperatuur. Een 105 graden thermostaat schijnt standaard te zijn, dus de gemeten koelwater temperatuur is blijkbaar normaal.

Vorige week de klepdekselpakking binnen gekregen en gemonteerd, met een nog grotere olielekkage als gevolg.
Nu bleek hij te lekken op de hoeken van de “brug” waarmee de vacuümpomp in de kop zit.
Hier een beetje vloeibare pakking op gedaan en de lekkage is weg. Was helaas wel weer 2 uur sleutelen want echt alles moet weg voordat je de klepdeksel fatsoenlijk kan lichten..

Afbeelding

Daarna had ik de versnellingsbakolie vervangen door nieuwe Total Transmission Dual 9 FE (75w90), maar daar begon de bak gruwelijk hakerig van te schakelen -_-
Deze heb ik dan ook na een week vervangen door Honda MTF 3 (75w80) en de bak schakelt echt boterzacht nu!

Die tip van de Honda olie heb ik al een jaar of 15 geleden opgedaan op het Saabforum en is echt een aanrader!

Ik wacht nu op op de levering van wat andere onderdelen, maar gezien de Corona is Autodoc erg langzaam op dit moment..
Ach dan het paasweekend maar wat aan de tuin gaan doen.

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 13 apr 2020, 14:21
door Tool
Na wat verder onderzoek lijkt ook nog de carterpanpakking te lekken, dus die ook maar besteld.

Gaat wel een k*tklusje worden, weet iemand toevallig of het subframe er echt onderuit moet?
Of is er een mogelijkheid om het blok iets te hijsen en toch de pan eronderuit te halen?

Afbeelding

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 13 apr 2020, 18:54
door Cor 120i
die kachelventilator,waar zit die precies?
en is die er een beetje makkelijk uit te halen?

die van mij maakt een beetje herrie,op de laagste 2 standen,
dus ik wil hem er ook even uit halen om te smeren.

groet : Cor.

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 14 apr 2020, 09:01
door Tool
Het demonteren is gemakkelijk, de houding waarin je moet liggen wat minder ;)

Je moet de afdekplaat onder het dashboardkastje weghalen (paar schroefjes en spreidpluggen) dan het ventilatiekanaal voor de voetenruimte lostrekken (is 1 klem), het kanaal hoeft niet verwijderd te worden.

Op de foto zie je die zwarte kap liggen rechts, die zie je zitten als je onder het dashboard kijkt.
Eerst de borgschroef verwijderen (zat er bij mij niet in, maar denk wel dat die er hoort te zitten), dan de kap draaien totdat deze loskomt (bajonetsluiting). Je kan dan de hele motor verwijderen. Dan de 3 schroefjes verwijderen waarmee de kap aan de motor zit en dan kan je van 2 kanten de lagers smeren en het hele zaakje weer terugbouwen.

Is een klusje van 15 minuten ongeveer.

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 14 apr 2020, 10:22
door Cor 120i
oke Tool bedankt voor de info. :duimen:
ga het binnenkort proberen of het mij lukt. 8)

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 03 mei 2020, 15:16
door -Richard-
Tool schreef: 13 apr 2020, 14:21...weet iemand toevallig of het subframe er echt onderuit moet?
ja is nodig. De pan moet zakken ivm de olie aanzuigbuis en die ruimte is er niet.
Het subframe is met pen/gat verbinding uitgelijnd dus als je zorgvuldig bent hoef je hem niet opnieuw uit te lijnen.
Beste klus trouwens, het idee is leuker dan de uitvoering. (spreekt uit ervaring na 2 carterpan pakking wissels, N43 en N52)

Nu ik zelf alles dicht heb aan de onderzijde ben ik aan de beurt met het kleppendeksel pakking :emo: :emo:

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 08 mei 2020, 10:39
door Tool
Het idee is inderdaad leuker dan de uitvoering!
Het is best wel een klus, maar de pakking is vervangen en de lekkage is weg :W

De open kliederboel:
Afbeelding

Daarna ook nog de pakkingen van het oliefilterhuis en de warmtewisselaar gedaan
Afbeelding

En de multiriem met spanrollen, vrijlooppoelie van de dynamo en preventief de waterpomp met thermostaat.

Nu alleen nog de remschijven en blokken + CDV verwijderen en remvloeistof verversen en we zijn klaar voor vele (hopelijk probleemloze) kilometers!

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 10 mei 2020, 15:47
door Tool
CDV (=Clutch Delay Valve) verwijderd en het koppelen gaat echt veel soepeler.
Ik had hiervoor vaak het gevoel dat ik de koppeling op liet komen maar hij pas later aangreep, dat is nu helemaal weg!

Het is ook een klusje van niks want je klikt de CDV eruit, daarna gewoon de leidingen aan elkaar, even ontluchten en klaar!

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Re: Tool - E87 120i ‘04

Geplaatst: 21 mar 2022, 12:21
door kimmyk
Wow, wat fijn dat je zo handig bent. Ik heb ook een 120i uit (2005) en zou dan ook alles aanpakken.

ps. Overigens heb ik hetzelfde verhaal als jij over een e46 (325i touring) en de inmiddels lange afwezigheid. Ik had gezegd "nooit meer een BMW", maar hie rben ik weer met een 120i en toch ook direct weer gezeur ;-). Pakking oliefilterhuis + tussenas lagers vervangen en nu moet het differentieel eraan geloven.