van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Geplaatst: 07 mei 2020, 21:50
Hi,
Ik ben aan het overwegen deze motor wissel wel/niet te doen.
Mijn auto is een 325i handgeschakelde pre-facelift van 2006.
Ik weet dat de DME/ECU motormanagement aangepast moet worden, dit kan ik niet zelf en zal daar iemand voor moeten vinden die mij daarmee kan helpen.
Hardware matig vergelijkend in de onderdelen boeken zie ik dat eigenlijk alles van een 330i een ander onderdeel nummer heeft maar mijn vraag is of dat het ook echt nodig is om werkelijk alles te vervangen zoals
- het motorblok ja dat is duidelijk
- Inlaatspruitstuk, is er een verschil in de inlaatpoort grootte van de inlaatspruitstukken ? of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ?
- uitlaat spruitstukken/cat ook hier de vraag of er verschil is in poort grootte of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ?
- De versnellingsbak is een ander type maar kan ik mijn eigen bak niet gebruiken?
- Aandrijfas is anders
- Differentieel is nu 3.23 en van een 330i is 3.15, deze wil ik uiteraard aanpassen omdat ik anders met onnodig hoog toerental rij.
- Remmerij is duidelijk, een set andere remtangen en bijbehorende blokken/schijven lossen dit op. Deze upgrade komt er sowieso op, remtangen heb ik inmiddels en de rest koop ik nieuw.
Reden waarom ik dit nu overweeg is omdat de auto deels uit elkaar heb liggen ivm veel roestvorming sub-frame achter en bodem daar waarmee dus ook diff en aandrijfas er onderuit liggen incl remmerij achter.
Nee ik ga geen andere auto kopen/zoeken omdat dat eenvoudiger is, de auto is al aardig op leeftijd en ik heb er al best veel aan hersteld en geen zin met een andere auto weer helemaal opnieuw te moeten beginnen.
Ja ik weet dat het een aardig potje € zal kosten terwijl mijn blok/bak/diff nu bij 200K kmtr eigenlijk nog prima zijn maar wellicht kan ik daar weer een ander blij mee maken.
Reden dat ik dit zal doen is omdat ik het leuk vind om deze aanpassing zelf aan de auto te gaan doen maar uiteraard is het budget afhankelijk en wanneer ik weet wat ik wel/niet kan gebruiken en wat wel/niet zou moeten vervangen kan ik eens een sommetje gaan maken.
Ik ben aan het overwegen deze motor wissel wel/niet te doen.
Mijn auto is een 325i handgeschakelde pre-facelift van 2006.
Ik weet dat de DME/ECU motormanagement aangepast moet worden, dit kan ik niet zelf en zal daar iemand voor moeten vinden die mij daarmee kan helpen.
Hardware matig vergelijkend in de onderdelen boeken zie ik dat eigenlijk alles van een 330i een ander onderdeel nummer heeft maar mijn vraag is of dat het ook echt nodig is om werkelijk alles te vervangen zoals
- het motorblok ja dat is duidelijk
- Inlaatspruitstuk, is er een verschil in de inlaatpoort grootte van de inlaatspruitstukken ? of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ?
- uitlaat spruitstukken/cat ook hier de vraag of er verschil is in poort grootte of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ?
- De versnellingsbak is een ander type maar kan ik mijn eigen bak niet gebruiken?
- Aandrijfas is anders
- Differentieel is nu 3.23 en van een 330i is 3.15, deze wil ik uiteraard aanpassen omdat ik anders met onnodig hoog toerental rij.
- Remmerij is duidelijk, een set andere remtangen en bijbehorende blokken/schijven lossen dit op. Deze upgrade komt er sowieso op, remtangen heb ik inmiddels en de rest koop ik nieuw.
Reden waarom ik dit nu overweeg is omdat de auto deels uit elkaar heb liggen ivm veel roestvorming sub-frame achter en bodem daar waarmee dus ook diff en aandrijfas er onderuit liggen incl remmerij achter.
Nee ik ga geen andere auto kopen/zoeken omdat dat eenvoudiger is, de auto is al aardig op leeftijd en ik heb er al best veel aan hersteld en geen zin met een andere auto weer helemaal opnieuw te moeten beginnen.
Ja ik weet dat het een aardig potje € zal kosten terwijl mijn blok/bak/diff nu bij 200K kmtr eigenlijk nog prima zijn maar wellicht kan ik daar weer een ander blij mee maken.
Reden dat ik dit zal doen is omdat ik het leuk vind om deze aanpassing zelf aan de auto te gaan doen maar uiteraard is het budget afhankelijk en wanneer ik weet wat ik wel/niet kan gebruiken en wat wel/niet zou moeten vervangen kan ik eens een sommetje gaan maken.