onregelmatig lopen vlak na start 550i
Geplaatst: 18 jun 2020, 12:28
Hallo forummers,
Hardnekkig probleempje met mijn auto, een E60 2007 550i LCI met bij aanschaf in januari 2020 130.000 op de teller.
De auto heeft bij start met warme motor vaak last van een idle rpm-dip. Vooral na een korte eerste rit. De toerenteller schommelt dan bij de volgende start een paar seconden tussen de 350 en 550 rpm en de motor lijkt bijna af te slaan waarna de boel stabiliseert.
Ook staat de auto met warme motor bij een stoplicht vaak lichtjes te schudden, hoewel niet altijd.
Met uitgeschakelde airco is dit schudden minder voelbaar en zet ik de automaat in "N" dan wordt het ook minder.
Vanaf aanschaf inmiddels het volgende gedaan:
-automaat is gespoeld bij ZF in Delfgouw
-accu is vernieuwd
-reguliere onderhoudsbeurt gedaan en OBD uitlezen bij BMW Amsterdam (was de auto ook voorheen in onderhoud). Uitlezen gaf geen enkele storing. Alle bobines zijn nagemeten en de bougies zijn vernieuwd (moest sowieso gebeuren)
-Luchtmassameter is vernieuwd, nadat ik een paar dagen met losgekoppelde LMM heb gereden en het probleem zich helemaal niet voordeed. Bij nieuwe LMM in het begin ook niet, maar na een dag probleemloos rijden en nadat daardoor denk ik de ECU was ingesteld op de nieuwe LMM speelde het probleem direct weer op.
In maart is een LPG installatie ingebouwd, maar dat maakt voor de klachten geen verschil. Daar ligt het dus niet aan, ook op benzine had en heeft de auto last van dit euvel. Wel kun je daarmee denk ik uitsluiten dat het een vervuild injector-probleem is, want de LPG installatie heeft eigen injectoren en die zijn gloenieuw.
Op zich rijdt de auto perfect, is het volle vermogen altijd zonder haperen voorhanden op benzine (98) en LPG en de auto schakelt scherp en snel.
Zelf denk ik aan een sensor-probleem dat niet bij de uitlezing te voorschijn komt. Het voelt als een mengsel probleem, ook omdat het na een paar seconden verdwijnt. Dat schudden is vreemd, vooral omdat het bij losgekoppelde LMM helemaal verdwijnt. Ook heb ik aan de koppelomvormer gedacht, maar dat rijmt dan weer niet zo met de rest van de symptomen en de auto schakelt zoals gezegd goed.
Hardnekkig probleempje met mijn auto, een E60 2007 550i LCI met bij aanschaf in januari 2020 130.000 op de teller.
De auto heeft bij start met warme motor vaak last van een idle rpm-dip. Vooral na een korte eerste rit. De toerenteller schommelt dan bij de volgende start een paar seconden tussen de 350 en 550 rpm en de motor lijkt bijna af te slaan waarna de boel stabiliseert.
Ook staat de auto met warme motor bij een stoplicht vaak lichtjes te schudden, hoewel niet altijd.
Met uitgeschakelde airco is dit schudden minder voelbaar en zet ik de automaat in "N" dan wordt het ook minder.
Vanaf aanschaf inmiddels het volgende gedaan:
-automaat is gespoeld bij ZF in Delfgouw
-accu is vernieuwd
-reguliere onderhoudsbeurt gedaan en OBD uitlezen bij BMW Amsterdam (was de auto ook voorheen in onderhoud). Uitlezen gaf geen enkele storing. Alle bobines zijn nagemeten en de bougies zijn vernieuwd (moest sowieso gebeuren)
-Luchtmassameter is vernieuwd, nadat ik een paar dagen met losgekoppelde LMM heb gereden en het probleem zich helemaal niet voordeed. Bij nieuwe LMM in het begin ook niet, maar na een dag probleemloos rijden en nadat daardoor denk ik de ECU was ingesteld op de nieuwe LMM speelde het probleem direct weer op.
In maart is een LPG installatie ingebouwd, maar dat maakt voor de klachten geen verschil. Daar ligt het dus niet aan, ook op benzine had en heeft de auto last van dit euvel. Wel kun je daarmee denk ik uitsluiten dat het een vervuild injector-probleem is, want de LPG installatie heeft eigen injectoren en die zijn gloenieuw.
Op zich rijdt de auto perfect, is het volle vermogen altijd zonder haperen voorhanden op benzine (98) en LPG en de auto schakelt scherp en snel.
Zelf denk ik aan een sensor-probleem dat niet bij de uitlezing te voorschijn komt. Het voelt als een mengsel probleem, ook omdat het na een paar seconden verdwijnt. Dat schudden is vreemd, vooral omdat het bij losgekoppelde LMM helemaal verdwijnt. Ook heb ik aan de koppelomvormer gedacht, maar dat rijmt dan weer niet zo met de rest van de symptomen en de auto schakelt zoals gezegd goed.