Goedendag,
Omdat ik in afwachting ben van mijn vanos revisie setje heb ik besloten in de tussentijd maar eens een compressietest uit te voeren. Ik krijg de volgende waardes (m54 2500cc).
1 - 175 PSI
2 - 178 PSI
3 - 152 PSI
4 - 172 PSI
5 - 178 PSI
6 - 178 PSI
Volgens de manual is het minimum 142 PSI, daarnaast staat in diezelfde handleiding dat het verschil maximaal 0.5 bar (7 PSI) mag zijn.
Kijkend naar cilinder 3, heb ik daar een probleem, of zou het goed mogelijk kunnen zijn dat de zitting van de compressieveer wat verkoold/versmeerd is?
Tips zijn welkom, binnenkort ga ik namelijk ook de klepseals doen. Heb dan toch zo'n beetje alles al open liggen.
Hoor graag wat ik kan doen met cilinder 3, de overige 5 zijn namelijk kerngezond!
Compressietest m54
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Compressietest m54
In het principe zou je op elke cylinder een soort van gelijkwaardige meting moeten hebben.
De afwijking die jij op geeft kan duiden op problemen, heb je die ook ? Water of olie verbruik, ook kan je vaak aan de bougie zaken aflezen.
Je zou een “leak test” kunnen doen, dan zet je luchtdruk in je cylinder en bij gesloten kleppen hoor je dan vanzelf ergens lucht weg komen. Bij kleppen probleem in de in of uitlaat, bij slechte zuigerveren uit je olievuldop, of uit je water reservoir. Bij slechte zuigerveren kan het helpen om een klein beetje olie in de kop te gooien, dan zou de waarde minder snel moeten dalen en minder lucht uit de olie vuldop moeten komen.
Bij een leaktest moet je wel de motor in een bepaalde stand blokkeren anders drukt de lucht de zuiger naar beneden.
De kopbouten van een M54 kunnen een serieus probleem geven, het draad in het onderblok kan je er uit trekken, met als gevolg een prijzige reparatie.
De afwijking die jij op geeft kan duiden op problemen, heb je die ook ? Water of olie verbruik, ook kan je vaak aan de bougie zaken aflezen.
Je zou een “leak test” kunnen doen, dan zet je luchtdruk in je cylinder en bij gesloten kleppen hoor je dan vanzelf ergens lucht weg komen. Bij kleppen probleem in de in of uitlaat, bij slechte zuigerveren uit je olievuldop, of uit je water reservoir. Bij slechte zuigerveren kan het helpen om een klein beetje olie in de kop te gooien, dan zou de waarde minder snel moeten dalen en minder lucht uit de olie vuldop moeten komen.
Bij een leaktest moet je wel de motor in een bepaalde stand blokkeren anders drukt de lucht de zuiger naar beneden.
De kopbouten van een M54 kunnen een serieus probleem geven, het draad in het onderblok kan je er uit trekken, met als gevolg een prijzige reparatie.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Compressietest m54
Dag Wim,
Ik heb een beetje olieverbruik, maar ik verwacht dat het komt door geplastificeerde klepseals. Na 5 min stationair en dan een plodn gas komt er een flinke walm uit. Wat ik gelezen heb is dat dit duidt op lekkende klepseals.
In het verleden verloor ik kvs, dat is opgelost, heb het hele koelsysteem vervangen. Zou dus kunnen concluderen dat ik niets wegdruk via de kanalen m'n cilinder in. Andersom komt olie ook niet bij kvs, uitlaatgas komt ook niet in m'n kvs. Koppakking lijkt dus oké, zo concludeer ik uit mijn bevindingen (ben geen pro).
Vermogen zit er nog goed in, vanos test middels ista geeft echter aan dat intake side out of spec is. Onderin ga ik dus wss wel meer koppel ervaren als ik nieuwe seals gemonteerd heb. Hopelijk is het gepingel in rpms dan ook verdwenen. Verder heb ik nog last van misfires op alle cylinders, zou kunnen dat het te maken heeft met m'n lambda, deze geeft malfunctie. Wordt onder garantie een nieuw exemplaar opgestuurd, is pas 2 weken oud namelijk.
Als ik zo'n lektest doe, hoe blokkeer ik dan m'n auto? Eerste versnelling, wiggen voor de wielen en de handrem is afdoende? En hoe ga ik dan te werk? Cilinder voor cilinder, of gewoon alle bougies eruit en 1 voor 1 onder druk zetten. En hoeveel psi is aan te raden?
En is het heel zorgwekkend dat cilinder 3 zoveel afwijkt of kan ik hier gewoon mee doorrijden?
Hoor het graag!
Ik heb een beetje olieverbruik, maar ik verwacht dat het komt door geplastificeerde klepseals. Na 5 min stationair en dan een plodn gas komt er een flinke walm uit. Wat ik gelezen heb is dat dit duidt op lekkende klepseals.
In het verleden verloor ik kvs, dat is opgelost, heb het hele koelsysteem vervangen. Zou dus kunnen concluderen dat ik niets wegdruk via de kanalen m'n cilinder in. Andersom komt olie ook niet bij kvs, uitlaatgas komt ook niet in m'n kvs. Koppakking lijkt dus oké, zo concludeer ik uit mijn bevindingen (ben geen pro).
Vermogen zit er nog goed in, vanos test middels ista geeft echter aan dat intake side out of spec is. Onderin ga ik dus wss wel meer koppel ervaren als ik nieuwe seals gemonteerd heb. Hopelijk is het gepingel in rpms dan ook verdwenen. Verder heb ik nog last van misfires op alle cylinders, zou kunnen dat het te maken heeft met m'n lambda, deze geeft malfunctie. Wordt onder garantie een nieuw exemplaar opgestuurd, is pas 2 weken oud namelijk.
Als ik zo'n lektest doe, hoe blokkeer ik dan m'n auto? Eerste versnelling, wiggen voor de wielen en de handrem is afdoende? En hoe ga ik dan te werk? Cilinder voor cilinder, of gewoon alle bougies eruit en 1 voor 1 onder druk zetten. En hoeveel psi is aan te raden?
En is het heel zorgwekkend dat cilinder 3 zoveel afwijkt of kan ik hier gewoon mee doorrijden?
Hoor het graag!