Pagina 1 van 1

523i vraagjes

Geplaatst: 11 sep 2020, 18:52
door Baskart83
Beste forumleden,

Sinds vorige week in het bezit van een 523i touring uit 2007, dus de 190pk versie.
Ik weet uit ervaring dat als je zo'n auto koopt, er altijd wel iets mee is, en heb hier ook rekening mee gehouden. Garage waar ie wegkomt (heb een Ford Ka met achteraf gezien kapotte bak ingeruild) zou de storingen verhelpen zoals lampjes die aangeven die niet doen terwijl ze wel branden en een motorstoringscode verhelpen. Auto loopt bij koude start 1e 10 sec beroerd. Ik woon 10 min van de garage af, en na een week terug geweest om e.e.a. af te spreken. Ik was er al achter dat de kabelboom beschadigd is, en laat deze door een bmw specialist in Enschede repareren. Ivm de kapotte bak van de ka wou ik niet te moeilijk doen, en neem het voor mijn rekening. Het onrustige lopen echter bij vooral koude start baart me zorgen. Vandaag heeft de bmw spec de auto uitgelezen en wat kleine dingen verholpen alvast, en bobine van cil 2 vervangen, hier zat een foutmelding op en zag er niet al te mooi uit. Voor mijn gevoel is het nu wel wat beter ,(heb nog maar 1 koude start gehad, na het werk vanavond) maar nog niet weg. In een ver verleden heb ik een e39 530d gehad waarbij de injectoren kapot waren, de klachten waren vergelijkbaar alleen die liep stationair altijd beroerd toen.

De omschrijving is eigenlijk, onregelmatig lopen, toeren ongelijkmatig, je voelt echt de motor trillen en bokken.. na een seconde of 10 is het nagenoeg weg.

Ook bleek dat er een sensor kapot is die voor nogal wat flauwekul schijnt te kunnen zorgen wat ik zo lees, kan alleen niet meer op de naam komen, maar had met de katalysator te maken.

Wat is nu het beste wat ik kan doen?
Injectoren kosten een bak geld, en die sensor was ook rond de 400 wat ik begreep.
Wat denken jullie wat de meeste kans heeft om kapot te zijn?
Uiteraard worden de injectoren stuk voor stuk getest, maar met mijn geluk (ben net Donald Duck) worden dit er weer 6.

Oh, de auto heeft 290k km gereden.

Gr Bas

Re: 523i vraagjes

Geplaatst: 21 sep 2020, 17:37
door Baskart83
Beste forumleden,

De BMW is weer bij zijn baasje. Door een lokale bmw specialist is de kabelboom gerepareerd, en een aantal andere kleine dingen. Echter naar nu blijkt moeten alle injectoren worden vervangen (offerte van om en nabij 1850 euro), en is de accu slecht. Auto loopt nu ook erg beroerd, niet alleen koud stationair. Toch maar weer langs de garage waar ie wegkomt, kijken of enige vorm van coulance aanwezig is. (Heb voor eigen rekening genomen tot nu toe kabelboom rep, 2 voorbanden (toen ik met de net gekochte auto naar huis reed bleek ik een lekke band te hebben), bobine en wat klein grut.

Op hoop van zegen maar.

Re: 523i vraagjes

Geplaatst: 21 sep 2020, 18:31
door ehombie
Moeilijk te zeggen wat het is....
Wat is de onderhoud historie qua bougies bobines....injectoren (zijn de laatste twee 290dkm oud)
Hoe zit met Carter ventilatie (heb je nog geen foutcodes als die zo beroerd loopt?

Ja injectoren....ja dat is een klap geld maar er heeft iemand een mooie handeling gemaakt in f 5serie...
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 36&t=60988

Newtis.info
En.bimmerprofs is de site voor informatie

Re: 523i vraagjes

Geplaatst: 21 sep 2020, 19:25
door Baskart83
Bobines en bougies zijn recent vervangen <1000km (viel onder klein grut bij bovenstaande). Carter ventilatie moet ik op terug komen, no idea. Wel erg duidelijk beschreven van de link, dank daarvoor. De bmw specialist hier in Enschede heeft mij de laptop met melding laten zien, vervangen van alle injectoren met softwareupdate als oplossing. Daarom ben ik er voor het gemak maar vanuit gegaan dat dit klopt.