523i vraagjes
Geplaatst: 11 sep 2020, 18:52
Beste forumleden,
Sinds vorige week in het bezit van een 523i touring uit 2007, dus de 190pk versie.
Ik weet uit ervaring dat als je zo'n auto koopt, er altijd wel iets mee is, en heb hier ook rekening mee gehouden. Garage waar ie wegkomt (heb een Ford Ka met achteraf gezien kapotte bak ingeruild) zou de storingen verhelpen zoals lampjes die aangeven die niet doen terwijl ze wel branden en een motorstoringscode verhelpen. Auto loopt bij koude start 1e 10 sec beroerd. Ik woon 10 min van de garage af, en na een week terug geweest om e.e.a. af te spreken. Ik was er al achter dat de kabelboom beschadigd is, en laat deze door een bmw specialist in Enschede repareren. Ivm de kapotte bak van de ka wou ik niet te moeilijk doen, en neem het voor mijn rekening. Het onrustige lopen echter bij vooral koude start baart me zorgen. Vandaag heeft de bmw spec de auto uitgelezen en wat kleine dingen verholpen alvast, en bobine van cil 2 vervangen, hier zat een foutmelding op en zag er niet al te mooi uit. Voor mijn gevoel is het nu wel wat beter ,(heb nog maar 1 koude start gehad, na het werk vanavond) maar nog niet weg. In een ver verleden heb ik een e39 530d gehad waarbij de injectoren kapot waren, de klachten waren vergelijkbaar alleen die liep stationair altijd beroerd toen.
De omschrijving is eigenlijk, onregelmatig lopen, toeren ongelijkmatig, je voelt echt de motor trillen en bokken.. na een seconde of 10 is het nagenoeg weg.
Ook bleek dat er een sensor kapot is die voor nogal wat flauwekul schijnt te kunnen zorgen wat ik zo lees, kan alleen niet meer op de naam komen, maar had met de katalysator te maken.
Wat is nu het beste wat ik kan doen?
Injectoren kosten een bak geld, en die sensor was ook rond de 400 wat ik begreep.
Wat denken jullie wat de meeste kans heeft om kapot te zijn?
Uiteraard worden de injectoren stuk voor stuk getest, maar met mijn geluk (ben net Donald Duck) worden dit er weer 6.
Oh, de auto heeft 290k km gereden.
Gr Bas
Sinds vorige week in het bezit van een 523i touring uit 2007, dus de 190pk versie.
Ik weet uit ervaring dat als je zo'n auto koopt, er altijd wel iets mee is, en heb hier ook rekening mee gehouden. Garage waar ie wegkomt (heb een Ford Ka met achteraf gezien kapotte bak ingeruild) zou de storingen verhelpen zoals lampjes die aangeven die niet doen terwijl ze wel branden en een motorstoringscode verhelpen. Auto loopt bij koude start 1e 10 sec beroerd. Ik woon 10 min van de garage af, en na een week terug geweest om e.e.a. af te spreken. Ik was er al achter dat de kabelboom beschadigd is, en laat deze door een bmw specialist in Enschede repareren. Ivm de kapotte bak van de ka wou ik niet te moeilijk doen, en neem het voor mijn rekening. Het onrustige lopen echter bij vooral koude start baart me zorgen. Vandaag heeft de bmw spec de auto uitgelezen en wat kleine dingen verholpen alvast, en bobine van cil 2 vervangen, hier zat een foutmelding op en zag er niet al te mooi uit. Voor mijn gevoel is het nu wel wat beter ,(heb nog maar 1 koude start gehad, na het werk vanavond) maar nog niet weg. In een ver verleden heb ik een e39 530d gehad waarbij de injectoren kapot waren, de klachten waren vergelijkbaar alleen die liep stationair altijd beroerd toen.
De omschrijving is eigenlijk, onregelmatig lopen, toeren ongelijkmatig, je voelt echt de motor trillen en bokken.. na een seconde of 10 is het nagenoeg weg.
Ook bleek dat er een sensor kapot is die voor nogal wat flauwekul schijnt te kunnen zorgen wat ik zo lees, kan alleen niet meer op de naam komen, maar had met de katalysator te maken.
Wat is nu het beste wat ik kan doen?
Injectoren kosten een bak geld, en die sensor was ook rond de 400 wat ik begreep.
Wat denken jullie wat de meeste kans heeft om kapot te zijn?
Uiteraard worden de injectoren stuk voor stuk getest, maar met mijn geluk (ben net Donald Duck) worden dit er weer 6.
Oh, de auto heeft 290k km gereden.
Gr Bas