Pagina 1 van 2

Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 19 okt 2020, 20:25
door Marbre
Op 24 september kocht ik mijn Arktis blauwe 320i bij een bekende handelaar in Apeldoorn en de auto zag er toen uit zoals het een familieauto betaamt.
Netjes in de lak, goed op de banden en hij reed ook best fijn op een heel zacht zingend diff na en uiteraard kreeg ik er geen garantie op. :devil:
Maar goed, de prijs was er ook naar en dus besloot ik om de auto in de tijd die volgde zowel technisch en qua uiterlijk onder handen te nemen.

Afbeelding

Allereerst een service beurt want die was 'maar' 14.000 km over tijd. Gelukkig vond ik tijdens mijn proefrit naast het onderhoudsboekje ook een kaartje met onderhoudsdata en had ik direct de betreffende garage gebeld die mij vertelden dat de auto bij hen toen een grote beurt had gekregen en dat toen ook de klepdekselpakking was vervangen, alles voor een bedrag van dik 750 Euro.
Dat stelde mij wel redelijk gerust want zo kon ik de onderhoudshistorie (Uit Duitsland en Nederland) tot op 38.000 km van de toenmalige stand herleiden, gezien ik de rest in het boekje kon vinden en omdat hij best goed reed was het besluit snel genomen.
Tijdens die servicebeurt bij Gijsbertsen in Odijk bleek de Diversity versterker om zeep te zijn, dus daar is een nieuwe voor geplaatst.
Verder was er een achterdemper lek en zaten er wat kleine dingen aan zoals een paar lekke pakkingen (oliefilterhuis, vacuümpomp en warmtewisselaar) een Lambdasonde die het niet goed meer deed en dat was het wel.
Oh ja, bijna vergeten....het diff maakte een zacht geluidje, wat niet storend was maar wel steeds wat irritanter werd. :emo:

Aangezien ik de auto wilde verlagen heb ik toen een Bilstein B12 Sport kit (met de rode veren en 45 mm verlaging) gekocht zodat ik rondom nieuwe dempers en veren had, plus dat hij omlaag ging. Dit is gemonteerd door mijn lokale garagist (Autobedrijf Gendringen) die ook het uitlijnen voor zijn rekening nam.
Daarna heb ik de verlichting aangepakt.....gelige angel eyes en kentekenplaatverlichting was een no-go.
Dus naar HLA in Ede gereden en daar alles ineens aan laten passen, LED voor de angel eyes, mistlampen en kentekenplaatverlichting, maar ook in het interieur en voor het grootlicht werden het Osram Superwitte lampen want daar is geen LED voor.
De standaard pookknop was gelukkig kapot, dus is deze vervangen door een Performance knop die veel directer schakelt wat mij prima bevalt. (Voelt een beetje als een short shifter)
De Chromen nieren werden vervangen voor matzwarte exemplaren en langzaam aan begon mijn idee van hoe het moest worden vorm te krijgen.
Ook nog gekeken voor een setje smoke achterlichten, maar die vond ik best duur (en niet eens in LED) dus heb ik die laten folieën wat ik net zo mooi vind staan.

De volgende stap: Wielen!
De 17" Style 159 wielen waren aardig om te zien, maar véél te braaf en dus ben ik gaan kijken wat ik wél zou willen.
Na een paar dagen wist ik het zeker......het moesten Style 199 wielen worden in 19" want die zijn makkelijk schoon te maken en gemaakt door Ronal en niet ergens in China.
Na wat zoekwerk op Marktplaats een setje weten te scoren en deze na het ophalen in Nootdorp afgeleverd bij de velgenboer om ze te laten poedercoaten.
Helaas waren ze niet helemaal recht bleek later uit de 3D meting en dus heb ik ze wel laten richten, maar uiteindelijk niet laten coaten omdat de velgenboer (TH Poedercoating in Arnhem) eerlijk aangaf dat hij niet kon instaan voor de absolute rondheid na het richten. Persoonlijk vind ik dat heel erg netjes en getuigen van een goede service.
Gelukkig bleken ze na montage wel degelijk rond genoeg te zijn om er probleemloos mee te kunnen rijden, dus heb ik ze zelf gespoten in een kleur die paste bij het Arktis blauw van de auto en toch richting antraciet ging.

In de tussentijd heb ik Cruise Control in laten bouwen en zijn ook het diff en de remmen op de vooras aangepakt bij mijn Poolse vrienden van Sylvia auto-onderdelen in Maasbommel.
Het diff wat er in zat was een 3.38 overbrenging maar nu zit er een 3.64 in, waardoor de auto in de stad (in mijn geval het dorp) net even wat vlotter is geworden en voor mijn gevoel beter aansluit bij mijn Einser. In de toekomst overweeg ik een LSD te plaatsen.
Voor de remmerij heb ik op de vooras nu een 335i setje met door mijzelf in de juiste kleur blauw gespoten klauwen, achter ben ik nog aan het kijken wat ik wil gaan doen.
Bij het monteren van de wielen heb ik gelijk ook maar de Clutch Delay Valve laten verwijderen, want ik had last van een schokkerige koppeling bij koude motor. Dat heeft wel wat geholpen maar helemaal weg is het niet, alhoewel ik nu gemakkelijker ermee om kan gaan.

Morgen ga ik het rubber boven de voorruit vervangen, want het oude is verduurd en brokkelt af (bekende kwaal) en binnenkort gaat hij naar de garage om de pakkingen die lekken te vervangen plus een nieuwe Lambasonde.
En wanneer dat gedaan is ga ik er eerst eens een tijd mee rijden, want eerlijk is braaf.....hij rijdt echt geweldig voor een auto van 14 jaar oud met dik 190.000 km op de teller.
PS: Gelukkig heb ik geen last van overmatig olieverbruik (geen blauwe walm) of een ratelende distributieketting dus dat is een meevaller. :gekdoen:

En dan tot slot wat foto's van mijn Dreier tussen 24 september en afgelopen vrijdag:

Afbeelding
De verlichting is al gemonteerd. (zie smoke zijknippertje)
Afbeelding
Het verschil is duidelijk.
Afbeelding
Performance pookknop
Afbeelding
De Bilstein doos.
Afbeelding
De rode veren.
Afbeelding
De dempers.
Afbeelding
Het resultaat.
Afbeelding
Nog met zijn eigen vooremmen...
Afbeelding
Andersom....
Afbeelding
335i remmerij in blauw.
Afbeelding
En zo staat hij er nu bij. 8)
Nog even ter aanvulling....al deze foto's zijn gemaakt met mijn iPhone, binnenkort ga ik een shoot doen met mijn Sony A9 voor de betere platen.

Mochten er naar aanleiding van dit topic vragen zijn, stel ze gerust en ik zal proberen ze te beantwoorden.

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 19 okt 2020, 23:35
door Robin
Kijk aan, zo zien we de showrooms graag! Zo te zien ben ke een behoorlijke autofanaat. Benieuwd naar de volgende upgrades!

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 19 okt 2020, 23:44
door Edward
Oeh, die varkensruggen bij de AH in Ulft zijn mij te hoog... dan kan ik de bumper opnieuw laten spuiten hehe. Verder nette eerste post in je showroom :duim:

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 20 okt 2020, 07:21
door Marbre
Robin schreef: 19 okt 2020, 23:35 Kijk aan, zo zien we de showrooms graag! Zo te zien ben je een behoorlijke autofanaat. Benieuwd naar de volgende upgrades!
Thanks! Ja, het zit diep bij mij maar dat komt ook omdat ik al zoveel heb gedaan met, in en over auto's in mijn leven.
Dan kom je er nooit meer vanaf zeg maar..... 8)
Edward schreef: 19 okt 2020, 23:44 Oeh, die varkensruggen bij de AH in Ulft zijn mij te hoog... dan kan ik de bumper opnieuw laten spuiten hehe. Verder nette eerste post in je showroom :duim:
Ja, ik pas er ook nét niet overheen dus het is altijd een beetje uitkienen hoe ik parkeer.
Dit was overigens de eerste keer dat ik daar was met de Dreier dus ik was al wat voorzichtig. ;)
Vraag me nu toch af of je uit U of G komt..... :!

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 20 okt 2020, 11:20
door Edward
Marbre schreef: 20 okt 2020, 07:21Vraag me nu toch af of je uit U of G komt..... :!
Geen van beide, maar ik rij er erg vaak doorheen.

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 28 okt 2020, 14:59
door Marbre
Update 28-10-2020: Vandaag heb ik de (in dezelfde kleur als de wielen) gespoten spiegelkappen gemonteerd. :)

Verder heb ik twee remklauwen voor de achterkant besteld, tezamen met nieuwe schijven (33.6 cm) en blokken (Brembo) want die 30cm schijfjes staan wel erg zielig met zo'n grote warmte/stofkap erachter. :P
Ik was eerst van plan om de achterste klauwen van een F30 te gebruiken, maar dat leverde het probleem op dat niemand (zover ik dat kon vinden op het web) kon zeggen of deze passen zonder verdere modificatie.
Dus ben ik voor de veilige oplossing gegaan en heb gekozen voor de klauwen van een E90 335i, net zoals ik dat aan de voorkant gedaan heb.
En ja, ik heb gekeken of mijn handrem'trommel' 165 of 185 mm was en het laatste is het geval, dus zou het een kwestie moeten zijn van de juiste geleiders/dragers plus klauwen monteren met de bijbehorende schijven.
Zoals gezegd, de warmte/stofschilden zijn groot genoeg om aan de grotere schijven ruimte te bieden dus daar heb ik niets aan veranderd.
Zodra het spul er op zit (inclusief de 15mm per wielkant spacers die ook onderweg zijn) maak ik weer wat foto's dus voor nu moeten jullie het even met deze twee snaps van mijn dagelijkse uitzicht doen..... 8)

Afbeelding

Afbeelding

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 28 okt 2020, 15:07
door Robin
Nette upgrades weer!

Heb je de spiegelkappen ook zelf gespoten?

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 28 okt 2020, 20:28
door Marbre
Robin schreef: 28 okt 2020, 15:07 Heb je de spiegelkappen ook zelf gespoten?
Ja, ik doe wat dat betreft alles zoveel mogelijk zelf.
Komt ook omdat ik héél lang geleden bij een autoschadebedrijf heb gewerkt en dus weet hoe dat moet. :)

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 28 okt 2020, 20:43
door Robin
Ah kijk aan! Gewoon met een spuitbusje?

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 28 okt 2020, 21:15
door Marbre
Ja, 'gewoon' met een spuitbusje. 8)
Maar om dat goed te doen heb je wel wat spuitcabine ervaring nodig met metallic lakken, want zeker uit de spuitbus willen die lakken nogal eens 'wolkig' zijn wat inhoudt dat de metallic deeltjes niet mooi verdeeld zijn en er zo schaduwachtige effecten ontstaan. Veel schudden is dus het devies!
De blanke lak die er overheen gaat, is overigens altijd een 2K lak (2 componenten) in een speciale spuitbus die na toevoegen van de verharder beperkt houdbaar is.
Door hem in de koelkast te bewaren kun je hem ongeveer 36 uur gebruiken, daarna is het over en uit.

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 29 okt 2020, 09:53
door Robin
Hmm, ben heel erg aan het twijfelen om m'n style 68 velgen van de winter op te knappen. Weet hoe je moet spuiten en heb al genoeg advies gelezen en gekeken op YouTube, maar heb er niet echt ervaring mee. Denk dat ik eens een paar panelen op de sloop haal en gewoon eens ga proberen, voordat ik m'n velgen vernachel.

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 29 okt 2020, 18:24
door Marbre
Vandaag kwamen mijn klauwen binnen....de bezorger was wel wat laat, dus ik kon er maar één netjes maken, de andere doe ik morgen. :wink:
Dan komen ook de schijven en remblokken binnen waardoor ik alles mooi kan afwerken voor de montage.
Het resultaat is wat mij betreft nu al mooi gelukt, dus ik ben een tevreden mens. :)

Voor en na:

Afbeelding

Afbeelding

En nog even een blik op het 30 cm schijfje en de grote stofkap erachter......dat zicht ga ik niet missen!

Afbeelding

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 29 okt 2020, 18:31
door Robin
Ziet er top uit! Je maakt er geen half werk van zeg ;)

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 02 nov 2020, 11:14
door Marbre
Achterremmen en schijven zitten eronder, was binnen een drie kwartier gepiept.......helemaal happy en het remt supergoed! :duimen:
Ik merk weinig of geen verschil tussen de Einser met de 34 cm M Sport remmen en deze Dreier met de 335i 33,6 cm remmen, dus ik ben wat betreft de remmerij nu een tevreden mens. :ja:

Afbeelding
De oude klauw hangt er nog aan, maar niet lang meer!

Afbeelding
Alles zit erop, we kunnen weer rijden!

Afbeelding
Eerst even naar Duitsland om te tanken..... :P
En dan kilometers maken om de boel in te remmen.

Next: Spoorverbreders achter monteren. ;)

Re: Marbre E91 320i 2006

Geplaatst: 04 nov 2020, 23:48
door Marbre
Edit: Helaas een foutje gemaakt.