Marbre E91 320i 2006
Geplaatst: 19 okt 2020, 20:25
Op 24 september kocht ik mijn Arktis blauwe 320i bij een bekende handelaar in Apeldoorn en de auto zag er toen uit zoals het een familieauto betaamt.
Netjes in de lak, goed op de banden en hij reed ook best fijn op een heel zacht zingend diff na en uiteraard kreeg ik er geen garantie op.
Maar goed, de prijs was er ook naar en dus besloot ik om de auto in de tijd die volgde zowel technisch en qua uiterlijk onder handen te nemen.
Allereerst een service beurt want die was 'maar' 14.000 km over tijd. Gelukkig vond ik tijdens mijn proefrit naast het onderhoudsboekje ook een kaartje met onderhoudsdata en had ik direct de betreffende garage gebeld die mij vertelden dat de auto bij hen toen een grote beurt had gekregen en dat toen ook de klepdekselpakking was vervangen, alles voor een bedrag van dik 750 Euro.
Dat stelde mij wel redelijk gerust want zo kon ik de onderhoudshistorie (Uit Duitsland en Nederland) tot op 38.000 km van de toenmalige stand herleiden, gezien ik de rest in het boekje kon vinden en omdat hij best goed reed was het besluit snel genomen.
Tijdens die servicebeurt bij Gijsbertsen in Odijk bleek de Diversity versterker om zeep te zijn, dus daar is een nieuwe voor geplaatst.
Verder was er een achterdemper lek en zaten er wat kleine dingen aan zoals een paar lekke pakkingen (oliefilterhuis, vacuümpomp en warmtewisselaar) een Lambdasonde die het niet goed meer deed en dat was het wel.
Oh ja, bijna vergeten....het diff maakte een zacht geluidje, wat niet storend was maar wel steeds wat irritanter werd.
Aangezien ik de auto wilde verlagen heb ik toen een Bilstein B12 Sport kit (met de rode veren en 45 mm verlaging) gekocht zodat ik rondom nieuwe dempers en veren had, plus dat hij omlaag ging. Dit is gemonteerd door mijn lokale garagist (Autobedrijf Gendringen) die ook het uitlijnen voor zijn rekening nam.
Daarna heb ik de verlichting aangepakt.....gelige angel eyes en kentekenplaatverlichting was een no-go.
Dus naar HLA in Ede gereden en daar alles ineens aan laten passen, LED voor de angel eyes, mistlampen en kentekenplaatverlichting, maar ook in het interieur en voor het grootlicht werden het Osram Superwitte lampen want daar is geen LED voor.
De standaard pookknop was gelukkig kapot, dus is deze vervangen door een Performance knop die veel directer schakelt wat mij prima bevalt. (Voelt een beetje als een short shifter)
De Chromen nieren werden vervangen voor matzwarte exemplaren en langzaam aan begon mijn idee van hoe het moest worden vorm te krijgen.
Ook nog gekeken voor een setje smoke achterlichten, maar die vond ik best duur (en niet eens in LED) dus heb ik die laten folieën wat ik net zo mooi vind staan.
De volgende stap: Wielen!
De 17" Style 159 wielen waren aardig om te zien, maar véél te braaf en dus ben ik gaan kijken wat ik wél zou willen.
Na een paar dagen wist ik het zeker......het moesten Style 199 wielen worden in 19" want die zijn makkelijk schoon te maken en gemaakt door Ronal en niet ergens in China.
Na wat zoekwerk op Marktplaats een setje weten te scoren en deze na het ophalen in Nootdorp afgeleverd bij de velgenboer om ze te laten poedercoaten.
Helaas waren ze niet helemaal recht bleek later uit de 3D meting en dus heb ik ze wel laten richten, maar uiteindelijk niet laten coaten omdat de velgenboer (TH Poedercoating in Arnhem) eerlijk aangaf dat hij niet kon instaan voor de absolute rondheid na het richten. Persoonlijk vind ik dat heel erg netjes en getuigen van een goede service.
Gelukkig bleken ze na montage wel degelijk rond genoeg te zijn om er probleemloos mee te kunnen rijden, dus heb ik ze zelf gespoten in een kleur die paste bij het Arktis blauw van de auto en toch richting antraciet ging.
In de tussentijd heb ik Cruise Control in laten bouwen en zijn ook het diff en de remmen op de vooras aangepakt bij mijn Poolse vrienden van Sylvia auto-onderdelen in Maasbommel.
Het diff wat er in zat was een 3.38 overbrenging maar nu zit er een 3.64 in, waardoor de auto in de stad (in mijn geval het dorp) net even wat vlotter is geworden en voor mijn gevoel beter aansluit bij mijn Einser. In de toekomst overweeg ik een LSD te plaatsen.
Voor de remmerij heb ik op de vooras nu een 335i setje met door mijzelf in de juiste kleur blauw gespoten klauwen, achter ben ik nog aan het kijken wat ik wil gaan doen.
Bij het monteren van de wielen heb ik gelijk ook maar de Clutch Delay Valve laten verwijderen, want ik had last van een schokkerige koppeling bij koude motor. Dat heeft wel wat geholpen maar helemaal weg is het niet, alhoewel ik nu gemakkelijker ermee om kan gaan.
Morgen ga ik het rubber boven de voorruit vervangen, want het oude is verduurd en brokkelt af (bekende kwaal) en binnenkort gaat hij naar de garage om de pakkingen die lekken te vervangen plus een nieuwe Lambasonde.
En wanneer dat gedaan is ga ik er eerst eens een tijd mee rijden, want eerlijk is braaf.....hij rijdt echt geweldig voor een auto van 14 jaar oud met dik 190.000 km op de teller.
PS: Gelukkig heb ik geen last van overmatig olieverbruik (geen blauwe walm) of een ratelende distributieketting dus dat is een meevaller.
En dan tot slot wat foto's van mijn Dreier tussen 24 september en afgelopen vrijdag:
De verlichting is al gemonteerd. (zie smoke zijknippertje)
Het verschil is duidelijk.
Performance pookknop
De Bilstein doos.
De rode veren.
De dempers.
Het resultaat.
Nog met zijn eigen vooremmen...
Andersom....
335i remmerij in blauw.
En zo staat hij er nu bij.
Nog even ter aanvulling....al deze foto's zijn gemaakt met mijn iPhone, binnenkort ga ik een shoot doen met mijn Sony A9 voor de betere platen.
Mochten er naar aanleiding van dit topic vragen zijn, stel ze gerust en ik zal proberen ze te beantwoorden.
Netjes in de lak, goed op de banden en hij reed ook best fijn op een heel zacht zingend diff na en uiteraard kreeg ik er geen garantie op.
Maar goed, de prijs was er ook naar en dus besloot ik om de auto in de tijd die volgde zowel technisch en qua uiterlijk onder handen te nemen.
Allereerst een service beurt want die was 'maar' 14.000 km over tijd. Gelukkig vond ik tijdens mijn proefrit naast het onderhoudsboekje ook een kaartje met onderhoudsdata en had ik direct de betreffende garage gebeld die mij vertelden dat de auto bij hen toen een grote beurt had gekregen en dat toen ook de klepdekselpakking was vervangen, alles voor een bedrag van dik 750 Euro.
Dat stelde mij wel redelijk gerust want zo kon ik de onderhoudshistorie (Uit Duitsland en Nederland) tot op 38.000 km van de toenmalige stand herleiden, gezien ik de rest in het boekje kon vinden en omdat hij best goed reed was het besluit snel genomen.
Tijdens die servicebeurt bij Gijsbertsen in Odijk bleek de Diversity versterker om zeep te zijn, dus daar is een nieuwe voor geplaatst.
Verder was er een achterdemper lek en zaten er wat kleine dingen aan zoals een paar lekke pakkingen (oliefilterhuis, vacuümpomp en warmtewisselaar) een Lambdasonde die het niet goed meer deed en dat was het wel.
Oh ja, bijna vergeten....het diff maakte een zacht geluidje, wat niet storend was maar wel steeds wat irritanter werd.
Aangezien ik de auto wilde verlagen heb ik toen een Bilstein B12 Sport kit (met de rode veren en 45 mm verlaging) gekocht zodat ik rondom nieuwe dempers en veren had, plus dat hij omlaag ging. Dit is gemonteerd door mijn lokale garagist (Autobedrijf Gendringen) die ook het uitlijnen voor zijn rekening nam.
Daarna heb ik de verlichting aangepakt.....gelige angel eyes en kentekenplaatverlichting was een no-go.
Dus naar HLA in Ede gereden en daar alles ineens aan laten passen, LED voor de angel eyes, mistlampen en kentekenplaatverlichting, maar ook in het interieur en voor het grootlicht werden het Osram Superwitte lampen want daar is geen LED voor.
De standaard pookknop was gelukkig kapot, dus is deze vervangen door een Performance knop die veel directer schakelt wat mij prima bevalt. (Voelt een beetje als een short shifter)
De Chromen nieren werden vervangen voor matzwarte exemplaren en langzaam aan begon mijn idee van hoe het moest worden vorm te krijgen.
Ook nog gekeken voor een setje smoke achterlichten, maar die vond ik best duur (en niet eens in LED) dus heb ik die laten folieën wat ik net zo mooi vind staan.
De volgende stap: Wielen!
De 17" Style 159 wielen waren aardig om te zien, maar véél te braaf en dus ben ik gaan kijken wat ik wél zou willen.
Na een paar dagen wist ik het zeker......het moesten Style 199 wielen worden in 19" want die zijn makkelijk schoon te maken en gemaakt door Ronal en niet ergens in China.
Na wat zoekwerk op Marktplaats een setje weten te scoren en deze na het ophalen in Nootdorp afgeleverd bij de velgenboer om ze te laten poedercoaten.
Helaas waren ze niet helemaal recht bleek later uit de 3D meting en dus heb ik ze wel laten richten, maar uiteindelijk niet laten coaten omdat de velgenboer (TH Poedercoating in Arnhem) eerlijk aangaf dat hij niet kon instaan voor de absolute rondheid na het richten. Persoonlijk vind ik dat heel erg netjes en getuigen van een goede service.
Gelukkig bleken ze na montage wel degelijk rond genoeg te zijn om er probleemloos mee te kunnen rijden, dus heb ik ze zelf gespoten in een kleur die paste bij het Arktis blauw van de auto en toch richting antraciet ging.
In de tussentijd heb ik Cruise Control in laten bouwen en zijn ook het diff en de remmen op de vooras aangepakt bij mijn Poolse vrienden van Sylvia auto-onderdelen in Maasbommel.
Het diff wat er in zat was een 3.38 overbrenging maar nu zit er een 3.64 in, waardoor de auto in de stad (in mijn geval het dorp) net even wat vlotter is geworden en voor mijn gevoel beter aansluit bij mijn Einser. In de toekomst overweeg ik een LSD te plaatsen.
Voor de remmerij heb ik op de vooras nu een 335i setje met door mijzelf in de juiste kleur blauw gespoten klauwen, achter ben ik nog aan het kijken wat ik wil gaan doen.
Bij het monteren van de wielen heb ik gelijk ook maar de Clutch Delay Valve laten verwijderen, want ik had last van een schokkerige koppeling bij koude motor. Dat heeft wel wat geholpen maar helemaal weg is het niet, alhoewel ik nu gemakkelijker ermee om kan gaan.
Morgen ga ik het rubber boven de voorruit vervangen, want het oude is verduurd en brokkelt af (bekende kwaal) en binnenkort gaat hij naar de garage om de pakkingen die lekken te vervangen plus een nieuwe Lambasonde.
En wanneer dat gedaan is ga ik er eerst eens een tijd mee rijden, want eerlijk is braaf.....hij rijdt echt geweldig voor een auto van 14 jaar oud met dik 190.000 km op de teller.
PS: Gelukkig heb ik geen last van overmatig olieverbruik (geen blauwe walm) of een ratelende distributieketting dus dat is een meevaller.
En dan tot slot wat foto's van mijn Dreier tussen 24 september en afgelopen vrijdag:
De verlichting is al gemonteerd. (zie smoke zijknippertje)
Het verschil is duidelijk.
Performance pookknop
De Bilstein doos.
De rode veren.
De dempers.
Het resultaat.
Nog met zijn eigen vooremmen...
Andersom....
335i remmerij in blauw.
En zo staat hij er nu bij.
Nog even ter aanvulling....al deze foto's zijn gemaakt met mijn iPhone, binnenkort ga ik een shoot doen met mijn Sony A9 voor de betere platen.
Mochten er naar aanleiding van dit topic vragen zijn, stel ze gerust en ik zal proberen ze te beantwoorden.