Pagina 1 van 1

Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 24 okt 2020, 23:06
door mohdennis
Turning lemons into lemonade

1. Citroenen zijn zuur,
2. Limonade is zoet


Statistieken
Spoiler: Laat zien
Aanschaf onderdelen
Totaal: € 522,37
  • Sport interieur - € 150,00
  • Snaar voor dynamo, ruitenwissers, lampjes voorzijde - € 43,34
  • Boutjes voor kleppendekselpakking - € 118,29
  • Oliefilterhuis pakking, warmtewisselaar pakking, olie koeler pakking, Kleppendekselpakking - € 56,44
  • Reservesleutel BMW - € 8,22
  • Schokdempers achteras - € 116,01
  • Oliefilter - € 22,22
  • Versnellingspook - € 7,85
Aanschaf gereedschap
Totaal: € 247,21
  • Carly OBD-II diagnoseapparaat- € 59,33
  • Momentsleutel 10-50nm - € 44,53
  • Momentsleutel 40-210nm - € 52,93
  • E-torx doppenset - € 16,98
  • Slagmoersleutel 40v - € 67,50
Aanschaf vloeistoffen
Totaal: € 96,58
  • 7L Eurol G11 koelvloeistof- € 22,44
  • 5L Castrol A3 0-W30 motorolie - € 74,14
Werkzaamheden uitbesteed
Totaal: € 50,00
  • Remvloeistof verversen - € 50,00
Aantal boutjes kapot gedraaid - 1
Intro


Een leuke 1-serie stond al lang op de wishlist en niet zo lang geleden kwam er een E87 118i uit 2006 op mijn pad.

Van dit bouwjaar vind je regelmatig zeer betaalbare exemplaren. En een er van heb ik dus nu in mijn bezit.
Het is zogezegd wel een beetje een lemon (citroen). Er mankeert namelijk wel wat aan - zoals waarschijnlijk bij zoveel BMWs uit dat tijdperk. :whistle:


Overal vieze zwarte smurrie


Een blik onder de motorkap onthuld een leuke 2.0 liter N46B20U1. De motor klinkt wel soepel, en door de ruim toegepaste isolatie in de motorruimte hoor je nauwlijks geluid. Maar je ziet overduidelijk een zwarte laag smurrie rondom de kant van de riemen en de dynamo. Het signaal van een olielekkage.

Dit is iets wat ik in de eerste weken na mijn aankoop geprobeerd heb te verhelpen, met als doel om deze BMW citroen in BMW limonade te veranderen. Het was zeker niet zonder slag of stoot, en ik neem jullie dan ook graag mee in het proces.
Spoiler: Laat zien
Uitgangspunten van de reparaties zijn:

- Tot de letter volgen van de BMW specificaties voor reparaties en onderdelen.
- OEM onderdelen waar geen kwalitatief vergelijkbare onderdelen van andere merken zijn, of waarvan de onderdelen uit productie zijn genomen.

Details van de kosten van de reparaties zal ik ook delen, evenals de uren en verrichte werkzaamheden.
Disclaimer, ik ben geen monteur, maar software ontwikkelaar van beroep. Of dit een belemmering is of niet, zal snel blijken :) :duimen:


De aanschaf, was de APK-keurmeester blind?


Oh, you're a car salesman?
Tell me again how you're going to screw me big this time..


Tijdens de onderhandelingen heb ik wijs genoeg om een aankoopkeuring gevraagd. De verkoper ging daarmee akkoord en raadde zelfs een aantal garages aan, waar ik dus mee akkoord ben gegaan. Met een aankoop keuring kun je niet fout gaan. – behalve wanneer dat het wel kan..
Spoiler: Laat zien
Voor iedereen die op basis van een aankoopkeuring, een auto gaat kopen, heb ik een gouden tip. Niet doorvertellen!
Een aankoopkeuring, laat je door een onafhankelijke garage doen. Niet zoals mij, door de garage die de autoverkoper aanraadt.
Afin, back on topic, de auto werd goedgekeurd.
Uit het belletje naar de desbetreffende garage kwam het geruststellende antwoord antwoord
".. dat er eigenlijk niets mis was met de auto. Nouja, afgezien dan van de zweterige schokdemper. Maar daar kun je prima nog een jaar mee rijden." – Aldus de keurmeester.
Afbeelding

3 oktober 2020, vriendin was hier nog blij


Driften is een eitje!

Kijk, dat BMWs lekkere drift auto's zijn, dat weten de meeste mensen wel. Vooral als je twee lekke schokdempers hebt! :driving:

De BMW net opgehaald, en onderweg naar huis midden in een stortbui terecht gekomen. Dat was het moment dat ik merkte dat er iets mankeerde aan de wegligging. Wat gebeurde er nou? Bij de minste of geringste oneffenheid in het weg dek, begon de achterkant van de BMW uit te breken! En dat kwam, met vrijwel nieuwe banden rondom en een gematigde snelheid, wel als een verassing.

Hoe kan een net goedgekeurde auto zo'n gedrag vertonen?
Spoiler: Laat zien
Uit recent wetenschappelijk onderzoek, is gebleken, dat schokdempers cruciaal zijn voor de wegligging van je auto. :ja:
De APK-keurmeester was vermoedelijk nog niet op de hoogte van deze ontdekking.
Afbeelding

18 oktober - de eerste schokdemper komt onder de auto vandaan.


Haynes, dé professionele monteur die je altijd als vriend wilde hebben

Voor mijn motor (Yamaha FZ6-N) heb ik ooit een Haynes manual gedownload. Als je maar 1 download zou mogen doen in je leven, dan zou het een Haynes handboek moeten zijn. En dus heb ik voor de BMW 1-serie ook een Haynes boekje gekocht. – de online variant die je als een abonnement voor een jaar koopt. - Telt overigens ook als een download.

Praktisch alle werkzaamheden zijn hierin beschreven. Met plaatjes van complete engine rebuilds tot simpele olie wissel klusjes.


Hee :) , dit is het einde van de post. Maar niet het einde van het verhaal!

Blijf af en toe eens terug komen want beetje bij beetje zal ik deze post aanvullen tot ik van de citroen limonade heb gemaakt! :popcorn:

Next up:



Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 26 okt 2020, 08:31
door Robin
Oeh, spannend! Ik ga dit topic volgen, lijkt me leuk!

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 27 okt 2020, 18:48
door mieske90
Dit wordt (positief bedoeld) een leuk topic

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 05 nov 2020, 19:49
door -Richard-
Foto's kan ik je ten zeerste aanraden. ;)

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 01 jan 2021, 09:18
door mohdennis
Sportstoelen plaatsen

Direct vanaf het begin af aan vond ik de stoelen in de BMW 1er te zacht, te weinig steun bieden en vooral ook erg lelijk.
Een zoektocht naar sportstoelen was gestart.

Eerst op Marktplaats op zoek gegaan maar de prijzen vielen erg tegen. Vervolgens op verschillende sloperijen gekeken - maar helaas ondanks dat er mooie setjes tussen zaten, was er geen zonder schimmel. En een beschimmelde stoel opknappen stond niet op m'n lijstje.

Beschimmelde stoelen op de sloop:
Afbeelding

Uiteindelijk via de onderdelenlijn een oproep gedaan en verschillende aanbiedingen gekregen. Een ervan was voor een sportinterieur uit een E87 LCI (Rechts gestuurd). Zonder al te veel onderzoek direct naar de sloperij gereden en voor 150,- euro mocht ik de complete set demonteren.

Voor ik aan het klusje begon had ik gedacht dat dit ongeveer een uurtje of 2 werkzaamheden zou worden. Alle gereedschap had ik al gekocht en ik had ook al ervaring met het loshalen van de stoelen uit de Engelse auto.

Het oude interieur uit de auto, en een kans om eens goed schoon te maken.
Afbeelding

Het resultaat van de nieuwe stoelen.
Afbeelding

Op zich is het plaatsen van de stoelen een eitje. Vier grote bouten houden je stoel vast aan het chassis. * Het wordt aangeraden om deze boutjes te vervangen wanneer je ze los hebt gehaald.
Wat echter cruciaal is bij het vervangen: Dat je alles goed aansluit.

De eerste keer dat ik mijn contact aanzette kreeg ik een kerstboom aan storingen in het dashboard. Gordels/Airbags, het systeem sloeg op hol. En dat terwijl de stoelen naar mijn weten alle draadjes op de juiste plek hadden.

Maar BMW heeft een leuke 'gotcha' bedacht voor de DIY'ers. In een E87 zijn er 2 draadbomen die naar de stoelen voor lopen. Een is voor de passagier en de andere voor de bestuurder, en ze eindigen in een grote gele stekker.

Like one of these badboys:
Afbeelding
Nu komt het! Lees goed:
BMW heeft om wat voor reden dan ook, besloten dat de aansluitingen in de stekkers voor een gedeelte gespiegeld zijn tussen de bestuurders-, en de passagiersstoel.

Wat dit inhoudt is dat wanneer je besluit om een interieur uit een Engels auto te kopen, en de stoelen in je niet Engelse auto gaat zetten door simpelweg de 2 stoelen tegenovergesteld monteren van hoe ze uit de Engels auto kwamen, dan kloppen je draden niet :gek: Laat me dit verduidelijken met dit voorbeeld:

Als de passagiers stoel op pin 1. begint met Bruin en met Geel op pin 2., dan doet de bestuurdersstoel het tegenovergestelde op pin 1. en begint met Rood, en doet Geel op pin 2.

Dus, als je de Engelse passagiersstoel als Bestuurdersstoel gaat gebruiken, dan kloppen de draden niet meer, en sluit je zo maar de (+) pool aan op de (-) pool van de stoel. Doe dit in je BMW en je krijgt de mooie kerstboom die ik kreeg.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 24 jan 2021, 15:44
door E39er
Ziet er goed uit die sportstoelen! Ik ga dit topic ook zeker volgen, ga morgen met een neef een BMW 1 serie voor m'n vrouw halen, uit Duitsland.'n 116i uit 2004 met maar 120k op de teller. Een probleempje: de aandrijfketting maakt al herrie, dus een paar offertes aangevraagd en 'n garage in Gapinge gevonden die de steuerkette voor 750 euro gaat vervangen, ook nog flink wat van de prijs af gekregen bij de verkoper, dus morgen met auto-ambulance naar Duitsland. En maar hopen dat we op tijd voor de avondklok thuis zijn, moeten we net halen. :leip:

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 24 jan 2021, 17:22
door mohdennis
:duim: Thanks :) Die stoelen zijn echt een aanrader. Maar het vinden van een setje voor een acceptabele prijs is wel lastig. Ik heb er 150 voor betaald, maar moest het wel zelf demonteren.

Oh, en voor wat het waard is, ik heb zelf de motor ook open gehad om de ketting te inspecteren en de kleppendeksel pakking te vervangen. Op zich een klus wat je prima zelf kunt doen. Waar ik wel voor wil waarschuwen is dat 750 euro aan de lage kant is, zeker omdat je wanneer je dit gaat laten doen, jezelf in de voet gaat schieten als je niet direct een paar andere zaken mee neemt. Denk aan:
---
Kettingspanner bout (Chain tensioner piston bolt) (https://www.schmiedmann.com/en/bmw-e87/ ... -8-685-091)

Reden: De kettingspanner die orgineel bij de auto geleverd is (te herkennen aan de zeer grote 6 kant bout kop, volgens mij 25mm) is zwak, heeft een oliekanaal dat veel te laag zit en zorgt ervoor dat je ketting kan gaan rammelen.

Advies: Vervangen hoeft niet perse tijdens het vernieuwen van de ketting, maar dit is wel iets wat zeker bij een 2005 model vervangen moet worden.
---

Pakkingen: Kleppendekselpakking, 2x bougie buisjes rubber, vanos pakking (tenzij je die niet hebt), sensor voor de vanos (tenzij je dus geen vanos hebt)

Reden: Tenzij de pakking nog perfect is, oftewel, er zit geen enkel restje olie rondom de kleppendeksel zelf, dan moet deze absoluut vervangen worden. Kans is zeer groot namelijk dat die pakking oud is, verweerd en daardoor gaat lekken.

Advies: Direct vervangen want dit kost je anders nog een keer minimaal 750 euro bij een garage.
---

Bougies

Reden: Zorg ervoor dat je de juiste bougies neemt! Heel belangrijk voor deze motoren. Er zijn 2 keuze mogelijkheden, NGK of Bosch. Ga voor NGK, de bosch bougies hebben extra vonk punten en zijn gevoelig voor afbreken.

Advies: Zelf doen kan ook maar je hebt een verlengstuk nodig van 250mm (25 cm) omdat ze heel diep in de motor liggen.

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 31 jan 2021, 21:08
door Jackoe87
Heb je verder geen speciale sleutel (iets met een knik ofzo hoorde ik) nodig voor je bougies?

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 31 jan 2021, 22:05
door mohdennis
Nee hoor, voor het losdraaien is een 25 cm verlengstuk genoeg. En een bougie dop uiteraard.

Enige wat ik doe met vastdraaien is een lang stukje rubber slang met een diameter van 6-7mm om het porseleinen gedeelte schuiven, zodat je hem niet per ongeluk scheef erin draait. Want als die wel scheef gaat dan krijgt het rubber te weinig grip om de bougie er op die manier verder in te draaien.

Een momentsleutel is daarnaast ook aan te raden. Uit m'n hoofd moet het op 20-25nm vast, en uit ervaring weet ik dat zonder momentsleutel bougies vaak te vast komen te zitten. – met het risico op afbreken. Het blijft lastig in te schatten.

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 06 feb 2021, 19:17
door Jackoe87
Haha bedankt voor je hulp nog Dennis :amen: :amen:

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 10 feb 2021, 16:27
door Mr._T-Rex
Ja, een bijrijdersstoel heeft namelijk een matje om te meten of er iemand op de bijrijdersstoel zit. Anders gaat de airbag niet af. Dat heeft de bestuurderstoel niet want daar zit (als het goed is ;) ) altijd iemand op.

Re: Turning a lemon into lemonade

Geplaatst: 11 feb 2021, 09:24
door mohdennis
Klopt helemaal Mr_T-Rex, en bijkomstig leukigheidje is dat de passagiers stoel met ISOFIX is geleverd. Wat betekent dat ik nu ISOFIX op de bestuurdersstoel heb voor een kinderzitje.

Je kunt nooit vroeg genoeg beginnen met rijlessen right? :whistle: