E91 320I fluit stationair bij warme motor in P en N
Geplaatst: 26 okt 2020, 21:11
Hallo allemaal,
Sinds een maand ben ik bezitter van een BMW 320I Touring automaat uit het jaar 2005. Het is mijn eerste BMW in de 23 jaar dat ik mijn rijbewijs bezit. Ik werd meteen verliefd op haar rijgedrag, echter zit het tot nu toe nog niet echt mee.
Ik heb de auto particulier gekocht en heb maar een heel klein stukje proef gereden, aangezien ik het wel vertrouwde....
De terugreis naar huis zou 2 uur duren, maar dat werd iets langer omdat ik halverwege de kickdown weleens wat beter wilde testen en trapte haar even flink op haar staart, ze was immers goed warm gedraaid. Bij ongeveer 6 duizend toeren gebeurde het, één grote witte rookwolk onder de kap, onder en achter de auto op de snelweg, het lampje van de koeling ging meteen branden. ik was een kleine kilometer van een tankstation en heb haar daar meteen langs de weggezet en onder de kap gekeken wat er aan de hand was. De slang van de radiateur naar het blok was van het blok gesprongen en alle koelvloeistof is over het blok gespoten. Ik heb de slang er weer opgezet, 5 liter koelvloeistof bij het tankstation gekocht en haar hiermee gevuld en de terugreis vervolgd.
Ik heb haar meteen de volgende dag bij garage na laten kijken en de monteur dacht dat ik gewoon botte pech had gehad omdat de auto dit waarschijnlijk niet meer gewend was. De auto rookte nog wel iets onder de kap, maar lekte nergens. Dat roken vond hij niet zo raar, omdat de volledige inhoud van het koelsysteem over het blok heen was gegaan.
Oké gewoon maar eens gaan rijden en kijken het gaat, na een week (een halve tank) gereden te hebben, vond ik dat het dampen onder de kap uit de grill toch weleens over mocht zijn. Wederom naar de garage, hij heeft haar onderzocht en heeft geconstateerd dat de carterontluchtingsslang (als ik het goed zeg..) los lag, dit verklaarde het dampen onder de kap en de olielucht die ik in de auto rook. Monteur heeft het slangetje weer vastgezet en het blok gereinigd. Eind goed al goed......
Nu zou mij plezier aan haar kunnen beginnen, maar het volgende lampje begon te branden: de bandenspanning! Oké een lekke band, kan gebeuren. Even naar de garage prop erin en weer klaar! Ik laat mij niet gek maken.
Helemaal 100% vertrouwen in haar had ik nog niet dus via het verborgen menu hou ik de temperatuur van de koelvloeistof in de gaten, ik vind 105 graden best hoog, maar via wat googlen las ik dat dit normaal is. Ik heb ook niet het idee dat ze koelvloeistof en/of olie verbruikt. Maar ik heb ook nog niet zo heel veel gereden met haar.
Maandagochtend met plezier in de auto gestapt en parkeer de auto, ik zet haar in de P en na enkele seconden begint de auto te fluiten/krijsen. Ik kan zo een filmpje plaatsen. Ze doet dit alleen in de P en in de N en alleen als de auto warm is????? Weer naar de garage, maar hij heeft niet meteen tijd. Later die dag ben ik eens wat dingen gaan proberen en ik merkte dat het aanzetten van de airco ook invloed had(Airco uit, auto begint te fluiten, later niet meer trouwens, maat nu niets meer uit). Ik had nog een kwart van de tank gevuld en heb er 25 liter bij in getankt. Nu deed ze het niet meer...... Oké nog heel even aankijken dus, maar toen de tank weer net iets minder dan halfvol was, bingo het gefluit begon weer met een warme motor. Vandaag haar weer naar de garage gebracht en daar staat ze nu........
Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat hier aan de hand is.....
Zie video https://youtu.be/7o8eHAAcqKI
https://youtu.be/UTzlFSe4GBM
Henzel
Sinds een maand ben ik bezitter van een BMW 320I Touring automaat uit het jaar 2005. Het is mijn eerste BMW in de 23 jaar dat ik mijn rijbewijs bezit. Ik werd meteen verliefd op haar rijgedrag, echter zit het tot nu toe nog niet echt mee.
Ik heb de auto particulier gekocht en heb maar een heel klein stukje proef gereden, aangezien ik het wel vertrouwde....
De terugreis naar huis zou 2 uur duren, maar dat werd iets langer omdat ik halverwege de kickdown weleens wat beter wilde testen en trapte haar even flink op haar staart, ze was immers goed warm gedraaid. Bij ongeveer 6 duizend toeren gebeurde het, één grote witte rookwolk onder de kap, onder en achter de auto op de snelweg, het lampje van de koeling ging meteen branden. ik was een kleine kilometer van een tankstation en heb haar daar meteen langs de weggezet en onder de kap gekeken wat er aan de hand was. De slang van de radiateur naar het blok was van het blok gesprongen en alle koelvloeistof is over het blok gespoten. Ik heb de slang er weer opgezet, 5 liter koelvloeistof bij het tankstation gekocht en haar hiermee gevuld en de terugreis vervolgd.
Ik heb haar meteen de volgende dag bij garage na laten kijken en de monteur dacht dat ik gewoon botte pech had gehad omdat de auto dit waarschijnlijk niet meer gewend was. De auto rookte nog wel iets onder de kap, maar lekte nergens. Dat roken vond hij niet zo raar, omdat de volledige inhoud van het koelsysteem over het blok heen was gegaan.
Oké gewoon maar eens gaan rijden en kijken het gaat, na een week (een halve tank) gereden te hebben, vond ik dat het dampen onder de kap uit de grill toch weleens over mocht zijn. Wederom naar de garage, hij heeft haar onderzocht en heeft geconstateerd dat de carterontluchtingsslang (als ik het goed zeg..) los lag, dit verklaarde het dampen onder de kap en de olielucht die ik in de auto rook. Monteur heeft het slangetje weer vastgezet en het blok gereinigd. Eind goed al goed......
Nu zou mij plezier aan haar kunnen beginnen, maar het volgende lampje begon te branden: de bandenspanning! Oké een lekke band, kan gebeuren. Even naar de garage prop erin en weer klaar! Ik laat mij niet gek maken.
Helemaal 100% vertrouwen in haar had ik nog niet dus via het verborgen menu hou ik de temperatuur van de koelvloeistof in de gaten, ik vind 105 graden best hoog, maar via wat googlen las ik dat dit normaal is. Ik heb ook niet het idee dat ze koelvloeistof en/of olie verbruikt. Maar ik heb ook nog niet zo heel veel gereden met haar.
Maandagochtend met plezier in de auto gestapt en parkeer de auto, ik zet haar in de P en na enkele seconden begint de auto te fluiten/krijsen. Ik kan zo een filmpje plaatsen. Ze doet dit alleen in de P en in de N en alleen als de auto warm is????? Weer naar de garage, maar hij heeft niet meteen tijd. Later die dag ben ik eens wat dingen gaan proberen en ik merkte dat het aanzetten van de airco ook invloed had(Airco uit, auto begint te fluiten, later niet meer trouwens, maat nu niets meer uit). Ik had nog een kwart van de tank gevuld en heb er 25 liter bij in getankt. Nu deed ze het niet meer...... Oké nog heel even aankijken dus, maar toen de tank weer net iets minder dan halfvol was, bingo het gefluit begon weer met een warme motor. Vandaag haar weer naar de garage gebracht en daar staat ze nu........
Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat hier aan de hand is.....

https://youtu.be/UTzlFSe4GBM
Henzel