Kabelboom achterklep verlengen
Geplaatst: 06 nov 2020, 17:48
Dag beste forumcollegae,
Ongeveer een jaar geleden een, vind ik, mooi bmw 5 serie (e61) gekocht. Helaas vrij snel al wat problemen. Eerst de thermostaat kapot, kan gebeuren. Hij liep niet heel lekker, klein ‘hikje’ tijdens het rijden, en dus voor de zekerheid bougies vervangen....dat heeft gewerkt: rekening 400 euro. Echter na een paar maanden kreeg ik een melding vermogensverlies en nog wat andere meldingen. Balen, maar ok...met behulp van Thijs vd Zwam alles goed kunnen beoordelen en door een garage de boel laten maken: rekening 1300 euro. Gelukkig...overal vanaf, mooie auto! Paar maanden gereden en helaas paar weken geleden wilde de auto niet starten. Anwb erbij, accu helemaal leeg. Hoe kan dat nou? Blijkbaar in 1 nacht de hele boel leeggetrokken. Accu bijladen en ff laten lopen is advies van de anwb. Achterklep open waar accu zit....sh**....water in de kofferbak. De relais waren gewoon aan het roken omdat ze in het water warm aan het worden waren....water had al roestkleur.
Ok, wat nu...afwatering....panoramadak...bekend probleem. Had ik dat maar eerder geweten en dacht nog wel redelijk onderzoek gedaan te hebben. Heb geleerd dat mijn onderzoekstechnieken erg te wensen over laten blijkbaar. Boel laten maken: rekening 750 euro, maar toen ik de auto terug kreeg vertelde de garage mij dat de ruitenwisser en de achterruitverwarming het niet meer doen. Zekering klapt er telkens uit...wat is er aan de hand dan? Ja hoor...vermoeden kabelbreuk! Balen met een grote....vul zelf maar in.
2 hele bekende problemen in 1 klap.
Nu komt mijn vraag: Bij de dealer kost me dit geintje 1312 euro = vervanging kabelbomen links en rechts. De garage, waar ik inmiddels vanwege redenen weinig vertrouwen meer in heb zit daar niet echt onder kwa prijs. Repareren dmv verlengen is eigenlijk beste keus heb ik ontdekt op het forum en gehoord van Thijs vd Zwam. Echter durf ik dat echt zelf niet aan. In Oberhausen zit een bedrijf die dat wel doet, maar zo nu met corona lijkt het me niet fijn een hele dag in Oberhausen te moeten doorbrengen. 1000 euro of 1300 euro bij de dealer voor vervanging originele kabelboom is erg veel geld, zeker gezien alle uitgaven die ik inmiddels al in een jaar na aanschaf heb moeten maken. Ik woon zelf in Groningen en snap best dat de reparatie geld kost, maar weet iemand hier misschien een adres in het noorden die dit kan en wil doen tegen een wat ‘prettigere’ prijs dan de dealer en mijn huidige garage?
Waarom ik liever wil repareren ipv vervangen heeft met de ‘oplossing’ te maken. Vervangen met originele kabelboom zorgt ervoor dat ijk wel 8 tot 10 jaar verder kan, maar is behalve dat de prijs heel hoog is ook gewoon niet de meest duurzame oplossing. Verlengen van de kabels wordt gezegd dat je er dan voor altijd van verlost bent.
Hoop dat iemand tips en/of ideeën heeft. En nee...zelf de kabels gaan lostrekken en solderen omdat dit eigenlijk best makkelijk zou moeten zijn gaat voor mij niet werken, tenzij iemand zegt....ik wil dit best samen met je doen. Ben niet bang om mijn handen vies te maken, maar wel om schade te veroorzaken. En nogmaals...snap ook best dat reparaties geld kosten en wil echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar gezien de kosten binnen 1 jaar na aanschaf probeer ik wel andere opties dan garage en/of dealer.....
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ps: heel verhaal....moest er ff uit denk ik
Ongeveer een jaar geleden een, vind ik, mooi bmw 5 serie (e61) gekocht. Helaas vrij snel al wat problemen. Eerst de thermostaat kapot, kan gebeuren. Hij liep niet heel lekker, klein ‘hikje’ tijdens het rijden, en dus voor de zekerheid bougies vervangen....dat heeft gewerkt: rekening 400 euro. Echter na een paar maanden kreeg ik een melding vermogensverlies en nog wat andere meldingen. Balen, maar ok...met behulp van Thijs vd Zwam alles goed kunnen beoordelen en door een garage de boel laten maken: rekening 1300 euro. Gelukkig...overal vanaf, mooie auto! Paar maanden gereden en helaas paar weken geleden wilde de auto niet starten. Anwb erbij, accu helemaal leeg. Hoe kan dat nou? Blijkbaar in 1 nacht de hele boel leeggetrokken. Accu bijladen en ff laten lopen is advies van de anwb. Achterklep open waar accu zit....sh**....water in de kofferbak. De relais waren gewoon aan het roken omdat ze in het water warm aan het worden waren....water had al roestkleur.
Ok, wat nu...afwatering....panoramadak...bekend probleem. Had ik dat maar eerder geweten en dacht nog wel redelijk onderzoek gedaan te hebben. Heb geleerd dat mijn onderzoekstechnieken erg te wensen over laten blijkbaar. Boel laten maken: rekening 750 euro, maar toen ik de auto terug kreeg vertelde de garage mij dat de ruitenwisser en de achterruitverwarming het niet meer doen. Zekering klapt er telkens uit...wat is er aan de hand dan? Ja hoor...vermoeden kabelbreuk! Balen met een grote....vul zelf maar in.
2 hele bekende problemen in 1 klap.
Nu komt mijn vraag: Bij de dealer kost me dit geintje 1312 euro = vervanging kabelbomen links en rechts. De garage, waar ik inmiddels vanwege redenen weinig vertrouwen meer in heb zit daar niet echt onder kwa prijs. Repareren dmv verlengen is eigenlijk beste keus heb ik ontdekt op het forum en gehoord van Thijs vd Zwam. Echter durf ik dat echt zelf niet aan. In Oberhausen zit een bedrijf die dat wel doet, maar zo nu met corona lijkt het me niet fijn een hele dag in Oberhausen te moeten doorbrengen. 1000 euro of 1300 euro bij de dealer voor vervanging originele kabelboom is erg veel geld, zeker gezien alle uitgaven die ik inmiddels al in een jaar na aanschaf heb moeten maken. Ik woon zelf in Groningen en snap best dat de reparatie geld kost, maar weet iemand hier misschien een adres in het noorden die dit kan en wil doen tegen een wat ‘prettigere’ prijs dan de dealer en mijn huidige garage?
Waarom ik liever wil repareren ipv vervangen heeft met de ‘oplossing’ te maken. Vervangen met originele kabelboom zorgt ervoor dat ijk wel 8 tot 10 jaar verder kan, maar is behalve dat de prijs heel hoog is ook gewoon niet de meest duurzame oplossing. Verlengen van de kabels wordt gezegd dat je er dan voor altijd van verlost bent.
Hoop dat iemand tips en/of ideeën heeft. En nee...zelf de kabels gaan lostrekken en solderen omdat dit eigenlijk best makkelijk zou moeten zijn gaat voor mij niet werken, tenzij iemand zegt....ik wil dit best samen met je doen. Ben niet bang om mijn handen vies te maken, maar wel om schade te veroorzaken. En nogmaals...snap ook best dat reparaties geld kosten en wil echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar gezien de kosten binnen 1 jaar na aanschaf probeer ik wel andere opties dan garage en/of dealer.....
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ps: heel verhaal....moest er ff uit denk ik