Pagina 1 van 4
Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:25
door MaikelK
Hallo allen!
Auto waar het om gaat?
e46 320i Sedan uit 1998
Na er achter te zijn gekomen dat ik mijn rechterachterasveer een stukje gebroken had, zijn der veren onder gekomen bij van Essen vandaan. Met deze veren liepen de banden aan in de wielkasten met drempels af rijden, al in mijn eentje in de auto.
Na nog een ander setje bij van Essen vandaan te zijn gekomen heeft de BMW het nog.
Ik gaan hier niet zeggen dat het aan van Essen ligt, dit kan ik niet maken. Het vreemde is wel, de veren zijn allemaal 25cm lang, en de dikste ring om het zo maar te noemen, het midden van de veer is ook allemaal even dik.
Heeft iemand enig idee hoe het met de kleurcodes op de veren zit?
Nu dus de situaties hoe het was en hoe het is
-orginele veer links heel, orginele veer rechts stuk: Geen last met drempels, alleen met 4 man in de auto
-1ste setje er onder, beide heel en even lang: In mijn eentje al last van wielen in de wielkast en met zijn 2en met alle kuiltjes of drempels
-2de setje er onder, beide heel en even lang: Nog steeds in mijn eentje de wielen in de wielkast met drempels en kuilen.
Kleurcodes van alle veren weet ik zo niet, en hoe het zit met de sterkte en de lengtes van die veren, heb ik ook geen idee, heeft iemand daar een lijst van?
Wat is hier aan te doen?
Zijn er veren langer als 25cm te krijgen voor een e46 320i sedan?
Is een schroefset een oplossing? Wat is dan een goede prijs-kwaliteits setje?
Alvast erg bedankt want ik heb de auto geregeld nodig voor ritjes met zijn drieen richting Dordrecht voor school, en om dan 400km te rijden met alsmaar de wielen in de wielkast met een hobbeltje, nouja dat snappen jullie zelf ook wel!
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:29
door Griffendahl
Ik zou het probleem in je wielen gaan zoeken als het allemaal zo aanloopt... Wellicht een maatje smallere banden?? En niet direct in je veren

Wat je ook zou kunnen kijken of je geholpen bent met een extra bumpstop op je schokdemper.
Met schroefset kan je wel een en ander doen als je het allemaal wat stugger zet, maar toen ik mijn velgen monteerde heb ik getest op volledig inveren en daar mijn spatborden op aangepast. Heb daarna gekeken of alles vrij liep, zo niet moest ik spelen met de offset van de wielen of spatborden.
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:35
door MaikelK
Er is dezelfde maat banden onder gekomen die ik had 255-35-18. En met mijn ouwe banden en gebroken veer had ik nergens geen last van.
Ik zal zometeen eventjes een foto derbij zetten van hoe de auto nu is met het 2de setje veren en hoe die was met een gebroken veer!
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:39
door Griffendahl
De ene band valt in dezelfde maat veel breder als de andere band... Als een auto lager wordt, wordt de bandenmaat en velg offset belangrijker...
Weet je ook wat de ET waarde van je velg en hoeveel J breed die is ??
Weet je zeker dat die op de oude veel ook goed uitgelijnd was... ??
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:44
door MaikelK
Hierbij de foto's!
Voor de nieuwe veren:
Na de 2de set veren:
Op de oude veren was de auto uitgelijnd en was er niks aan de hand.
De nieuwe veren zitten der nu net weer onder, en de auto moet nog te uitlijnen vanwege nieuwe draagarm en nieuwe draagarm rubbers.
Maar als ik te uitlijnen ga, dan komt die auto toch niet in eens 2 centimeter omhoog. Dat wil ik wel eerst zeker weten, voordat ik te uitlijnen ga en het niks uit maakt en ik toch nog andere veren moet doen, en weer te uitlijnen!
Van de ET en J waardes heb ik geen flauw idee! Weet niet echt wat het is ook dusja!
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:48
door DJLeonardo
Ja dit klopt niet hoor. Aan de voorkant heb je zo te zien standaard veren. Maar de achterkant lijkt wel nog lager dan die van het sportonderstel maar dat kan ook optisch bedrog zijn. De achterkant is bij een sprotonderstel toch al lager en misschien heb je dan ook die achterveren gekregen. Ik zou ff navragen wat de art. code was (staat misschien op je bon) en dat even opzoeken op
http://www.realoem.com/bmw/
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:49
door Griffendahl
Zoals ik al beschreef zit het probleem echt wel in je velg, als je je auto gaat verlagen komt je band dichter bij je spatbordrand. Als je dan je wagen gaat verlagen kom je in de kritische zone.
De offset van deze velgen is gewoon niet de voorgeschreven ideale waarde voor een E46 sedan...
Als je gewoon geen problemen wilt hebben gewoon een setje 'hoge' standaard achterveren halen bij de dealer (Veren zijn ook bij de dealer niet zo heel duur). Als je laag wilt blijven zou ik er een maatje smallere banden opleggen of kijken of je je velg iets kan af laten draaien om op die manier een iets gunstigere ET waarde te creëren... Maar dan moet je velg wel genoeg 'vlees' hebben.
(In het laatste geval zou ik ook zorgen dat je de voorkant netjes mee verlaagd met de achterkant, je hebt nu achter verlagingsveren en voor standaardveren...)
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:51
door DJLeonardo
sinds wanneer is 255-35-18 een te grote maat voor een sportonderstel?
Overigens hebben de M veren in mijn herinnering een witte stip.
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:51
door R.H.
Dat is inderdaad vreemd, maar hij is wel netjes verlaagd achter.

Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:52
door MaikelK
Grif, dan is het misschien niet helemaal duidelijk door mij uitleg!
Maar de auto moet niet LAGER maar HOGER zoals in de topictitel staat, dit is dus het hele probleem!
Omdat mij oude veer gebroken was, zijn de nieuwe 2de hands gewone E46 sedan veren onder gekomen bij van Essen vandaan. Dus geen verlagingsveren. Veren zijn besteld om de zelfde lengte als de veren die der onder vandaan kwamen.
Alleen blijkt dus eigenlijk dat het hem vooral in de stugheid zit, denk ik zelf?
En hij is niet VERLAAGD met die bedoeling om te verlagen, hij is juist VERLAAGD doordat er andere veren onder zijn gekomen
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:53
door Griffendahl
DJLeonardo schreef:sinds wanneer is 255-35-18 een te grote maat voor een sportonderstel?
Icm met de verkeerde ET waarde en velgbreedte kan dit de verkeerde bandenmaat zijn voor een sportonderstel, nogmaals de velgen passen eigenlijk niet... Het probleem zit hem niet per se in de veren, echter leggen verlagingsveren dit probleem eerder bloot.
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:54
door MaikelK
Heb ik een sportonderstel??
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:55
door Griffendahl
MaikelK schreef:Grif, dan is het misschien niet helemaal duidelijk door mij uitleg!
Ik snap wel wat je bedoelt echter omdat je velgen hebt die niet helemaal de juiste maten hebben openbaart zich het probleem met verlagingsveren. Als je velgen had met de juiste maat, had dit probleem zich niet geopenbaard met deze veren en evenmin met originele veren.
Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:56
door MaikelK
Het zijn geen verlagingsveren!

Re: Achterkant verHOGEN
Geplaatst: 07 mei 2009, 19:57
door Griffendahl
Misschien zijn ze je niet als zodanig verkocht, maar wat je op die laatste foto eronder hebt zijn wel degelijk verlagingsveren of anders minimaal M-sport (verlagings)veren terwijl je daarvoor standaard veren had waarbij de auto hoger lag (zoals op de eerste foto's te zien is...)