BMW 116i hevig trillen met accelereren.
Geplaatst: 30 dec 2020, 01:18
Goedenavond,
Ik heb een BMW 116i gekocht in juni waar toen 126000 km op stond. Ik heb toen een kleine maand met de auto gereden en dat zal 300/400 km geweest zijn en heb toen 2 keer olie bij moeten vullen. Ik ben terug naar de dealer en bleek dat mijn inlaat verstopt zat. Motor van de auto compleet laten reviseren en ook een nieuwe ketting er op laten zetten. Toen beviel de auto prima en deed hij wat hij moest doen, het olie verbruik was dus weg. Ik heb hem toen 2 weken daarna laten chip tunen, dus hij zou van 136 pk en 220 nm koppel naar +/- 220 pk en 320 mn koppel moeten gaan. Eerst meting op de bank kwam uit op 111 pk, 2e meting evenmin, toen alsnog laten tunen en toen kwam hij op de 140 pk maar gek genoeg wel 300 mn koppel het beviel prima en de auto ging wel als een raket. Na een week begon de auto super hard te schokken bij een klein beetje gas en in alle standen. Ik terug naar de dealer (tegelijkertijd de tuner) gegaan en uit laten lezen. Alle cilinders kregen misfires. We zijn toen een rondje gaan rijden en gas blijven geven tot dat de auto een storing gaf en toen liep hij op 3 cilinders. Om verder een blaar trekkend verhaal kort te houden, er moest een hele nieuwe ECU in want deze kon niet gereviseerd worden. Het probleem was toen verholpen. Ook was ik mijn chiptuning kwijt door dat er een nieuwe ECU in is gegaan. Toen 2 weken later weer stotteren tijdens rijden, dit was toen een bobine die niet goed werkte, ik heb toen gelijk alle 4 de bobines laten vervangen door 4 nieuwe en betere, zelfde geld voor de bougies. De motor van de bimmert was toen echt zo goed als nieuw en niks op aan te merken. En na een kleine 6 weken wilde ik toch weer de chip terug, auto gaf op de test bank keurig 138 pk aan en 239 nm koppel. Teken dat de motor gezond is en dat mag wel verwacht worden ook na dit allemaal. Na het chippen kwam de motor uit op precies 190 pk en 339 nm koppel, terwijl het rond de 220 pk hoort te leveren en rond de 320 koppel. Nu vond ik het niet erg want de auto trekt echt als een jekko op nu. Maaaarr hier komt die: de auto trilt weer maar nu op een andere manier, als ik in van 0 tot aan de 200 kmh door trek, dus in alle versnellingen tot 6/7000 toeren rijd is er niks geen trilling te voelen, maar als ik bijvoorbeeld 80 rijd in zijn 5, en rond de 1300 toeren rijd en dan vol op mijn gas ga begint de auto te schokken als een gek, zelfde geld rond de 110 in zijn 6, als ik dan terug schakel naar zijn 3 of 4 en dan vol gas geef is het weg.
De garagist zegt dat dit het achter differentieel kan zijn om dat er dan heel veel koppel daar op komt.
Zijn er meer die dit soort ongein mee maken?
Al met al een lang verhaal en jullie zullen me al gek genoeg vinden dat ik al zoveel heb uit gegeven aan de auto, wat ook niet raar is.
Mvg,
Ik heb een BMW 116i gekocht in juni waar toen 126000 km op stond. Ik heb toen een kleine maand met de auto gereden en dat zal 300/400 km geweest zijn en heb toen 2 keer olie bij moeten vullen. Ik ben terug naar de dealer en bleek dat mijn inlaat verstopt zat. Motor van de auto compleet laten reviseren en ook een nieuwe ketting er op laten zetten. Toen beviel de auto prima en deed hij wat hij moest doen, het olie verbruik was dus weg. Ik heb hem toen 2 weken daarna laten chip tunen, dus hij zou van 136 pk en 220 nm koppel naar +/- 220 pk en 320 mn koppel moeten gaan. Eerst meting op de bank kwam uit op 111 pk, 2e meting evenmin, toen alsnog laten tunen en toen kwam hij op de 140 pk maar gek genoeg wel 300 mn koppel het beviel prima en de auto ging wel als een raket. Na een week begon de auto super hard te schokken bij een klein beetje gas en in alle standen. Ik terug naar de dealer (tegelijkertijd de tuner) gegaan en uit laten lezen. Alle cilinders kregen misfires. We zijn toen een rondje gaan rijden en gas blijven geven tot dat de auto een storing gaf en toen liep hij op 3 cilinders. Om verder een blaar trekkend verhaal kort te houden, er moest een hele nieuwe ECU in want deze kon niet gereviseerd worden. Het probleem was toen verholpen. Ook was ik mijn chiptuning kwijt door dat er een nieuwe ECU in is gegaan. Toen 2 weken later weer stotteren tijdens rijden, dit was toen een bobine die niet goed werkte, ik heb toen gelijk alle 4 de bobines laten vervangen door 4 nieuwe en betere, zelfde geld voor de bougies. De motor van de bimmert was toen echt zo goed als nieuw en niks op aan te merken. En na een kleine 6 weken wilde ik toch weer de chip terug, auto gaf op de test bank keurig 138 pk aan en 239 nm koppel. Teken dat de motor gezond is en dat mag wel verwacht worden ook na dit allemaal. Na het chippen kwam de motor uit op precies 190 pk en 339 nm koppel, terwijl het rond de 220 pk hoort te leveren en rond de 320 koppel. Nu vond ik het niet erg want de auto trekt echt als een jekko op nu. Maaaarr hier komt die: de auto trilt weer maar nu op een andere manier, als ik in van 0 tot aan de 200 kmh door trek, dus in alle versnellingen tot 6/7000 toeren rijd is er niks geen trilling te voelen, maar als ik bijvoorbeeld 80 rijd in zijn 5, en rond de 1300 toeren rijd en dan vol op mijn gas ga begint de auto te schokken als een gek, zelfde geld rond de 110 in zijn 6, als ik dan terug schakel naar zijn 3 of 4 en dan vol gas geef is het weg.
De garagist zegt dat dit het achter differentieel kan zijn om dat er dan heel veel koppel daar op komt.
Zijn er meer die dit soort ongein mee maken?
Al met al een lang verhaal en jullie zullen me al gek genoeg vinden dat ik al zoveel heb uit gegeven aan de auto, wat ook niet raar is.
Mvg,