Pagina 1 van 1

Wie o wie...

Geplaatst: 03 jan 2021, 00:28
door gijsvdv
Beste forum lezers,

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een BMW 116i F20 uit 2012. De BMW wereld is voor mij compleet nieuw (positief, wat een auto's! :love: ) Maar ik ben dus ook nog niet bekend met BMW kenners of specialisten in de buurt.

Sinds kort krijg ik ineens een melding dat er een probleem is met de aandrijving, vermogen valt dan ook compleet weg. Na herstarten van de auto blijft deze melding een aantal dagen uit en komt op een random moment terug.

Na de auto uitgelezen te hebben kom ik op de volgende foutmeldingen:
120408 - charging pressure control, switch off as consequence
130304 - VANOS outlet , usually clamped error camshaft
130308 - VANOS exhaust, control fault, position not reached.

Heeft iemand hier ervaring mee (gehad) en zou diegene mij hier meer over kunnen en willen vertellen?
Of weet iemand een goede BMW specialist in/rond Brabant.

Heb natuurlijk zelf dit probleem al gegoogled op allerlei verschillende sites en forums, dat loopt zo uiteen van een kapotte sensor tot een gerekte ketting. Ook al iets gelezen over VANOS Solenoids. Iemand ervaring hiermee of dit zelf (relatief eenvoudig) te vervangen is? httpss://bmwsparkplugs.com/products/bmw-n20-oem-vanos-solenoids

Groeten,

Gijs

Re: Wie o wie...

Geplaatst: 03 jan 2021, 11:08
door ehombie
ik vrees voor een gerekte ketting...

- 2 solenoids kleppen defect lijkt me sterk je kunt ze controleren of "klikkemn"
- als je oliedruk onvoldoende is zou dit ook nog een oorzaak kunnen zijn (maar dan verwacht ik evt ook een melding hiervan)
- dit is niet echt een kenmerk/foutocdes van een defecte sensor...maar een betere diagnose heeft hier wrl kijk op...(die gaat er niet direct sensors vervangen)

succes

Re: Wie o wie...

Geplaatst: 03 jan 2021, 11:25
door gijsvdv
Dank je voor je bericht.

Het aparte vind ik dat de melding op verschillende momenten komt. Bij aanschaf van de auto (en nog steeds) heb ik erg goed op de koude start gelet dat er geen ratel o.i.d. te horen was vanuit de motorruimte wat zou kunnen duiden op de ketting. Ook is de auto altijd dealeronderhouden geweest en heeft op tijd zijn olie-wisseles en onderhoud gehad.

Ik hoop op een kapotte sensor anders zou het mijn tweede auto in 2020 zijn met een reparatie aan de ketting.. :|