[E46] Rijhoogtes
Geplaatst: 08 mei 2009, 11:58
Het zou leuk zijn als jullie hier even je rijhoogte met de daarbij behorende specs willen posten.
De rijhoogte is gemeten vanaf het centrum van je naafkap totaan de onderkant van het spatbord
(aan de buitenkant welteverstaan dus niet in de wielkast )
Deze afstand wordt alleen bepaald door de veren i.c.m. met schokbrekers en het type velg/band heeft hier dus geen invloed op.
Als je dan ook post:
het soort onderstel dat je hebt. Dus OEM, M sport, verlagingsveren met of zonder dempers of zelfs schroefset.
Dan kunnen we eens vergelijken wat er zoal gaande is en waar de verschillen zitten en hoe groot die zijn.
verschillen tussen de soorten sets, verschillen tussen verschillende type auto's (sedan coupe touring) maar ook verschillen tussen sets die hetzelfde zouden moeten zijn! Er blijkt uit mijn ervaring elders dat ook OEM verensets en Aftermarket sets verschillende rijhoogtes opleveren als het om identieke sets gaat!
Hoe te meten:
Men neme een touwtje van een cm of 50 en knoopt er iets zwaars aan (een moertje) je houdt het touwvast exact naast het randje van het spatbord, precies zodat het touwtje naast het centrum van je naafkapje valt. Dan pak je met je andere hand het touwtje daar weer vast ter hoogte van het centrum. Dan heb je een touwtje in je hand met tussen je 2 handen de afstand die de rijhoogte moet voorstellen. Dit leg je naast een meetlint dat je hebt klaargelegd.
De afstand zal wel ergens in de regionen van 30-40 cm uitkomen (mijn Z3 had met M onderstel 33 cm)
Wat Griff zegt over de tank is natuulijk een spelbreker dus wellicht even doen als je net getankt hebt
Ben benieuwd!
De rijhoogte is gemeten vanaf het centrum van je naafkap totaan de onderkant van het spatbord
(aan de buitenkant welteverstaan dus niet in de wielkast )
Deze afstand wordt alleen bepaald door de veren i.c.m. met schokbrekers en het type velg/band heeft hier dus geen invloed op.
Als je dan ook post:
het soort onderstel dat je hebt. Dus OEM, M sport, verlagingsveren met of zonder dempers of zelfs schroefset.
Dan kunnen we eens vergelijken wat er zoal gaande is en waar de verschillen zitten en hoe groot die zijn.
verschillen tussen de soorten sets, verschillen tussen verschillende type auto's (sedan coupe touring) maar ook verschillen tussen sets die hetzelfde zouden moeten zijn! Er blijkt uit mijn ervaring elders dat ook OEM verensets en Aftermarket sets verschillende rijhoogtes opleveren als het om identieke sets gaat!
Hoe te meten:
Men neme een touwtje van een cm of 50 en knoopt er iets zwaars aan (een moertje) je houdt het touwvast exact naast het randje van het spatbord, precies zodat het touwtje naast het centrum van je naafkapje valt. Dan pak je met je andere hand het touwtje daar weer vast ter hoogte van het centrum. Dan heb je een touwtje in je hand met tussen je 2 handen de afstand die de rijhoogte moet voorstellen. Dit leg je naast een meetlint dat je hebt klaargelegd.
De afstand zal wel ergens in de regionen van 30-40 cm uitkomen (mijn Z3 had met M onderstel 33 cm)
Wat Griff zegt over de tank is natuulijk een spelbreker dus wellicht even doen als je net getankt hebt
Ben benieuwd!