Pagina 1 van 1
M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 04 feb 2021, 17:10
door E60530i
Beste forumleden.
Ik heb een vraag mbt het vervangen van het carterventilatiesysteem.
Ik merkte op dat de oliedop van mijn motor onder vacuüm stond waardoor dus zodra je de dop losdraait de vacuüm op heft.
Is dit normaal? Ik merkte ook een toerenverloop wisseling zodra hij losging.
Tevens merk ik dat de motor olie verbruikt en na natuurlijk het nodige Google werk kwam ik achter een veelvuldig probleem met de ccv die verstopt zou zijn en dit veroorzaakt.
Nu vroeg ik mij af zijn mijn vermoedens terecht?
Is het vervangen goed zelf te doen?/zou iemand kunnen helpen? De aanschaf kosten van de onderdelen is tientjes werk natuurlijk.
Ik hoor graag van jullie!
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 04 feb 2021, 17:54
door ehombie
even snel gegoogled en volgens mij is het goed zelf te doen...videos genoeg "m54 ccv"
denk dat je aan de video's zelf kunt beoordelen, of je zelf kunt.
maar zou goed kunnen a.d.h.v je omschrijving. (sta er niet naast natuurlijk)
die ccv gaat zeker geen auto leven mee.
uit welke regio kom je?
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 04 feb 2021, 19:53
door E60530i
Regio Amsterdam/den haag dus ik ben vrij flexibel.
Ik ga 1000km rijden en dan kijken wat de afname is van olie, vorige eigenaar had veel korte stukjes gereden dus wellicht dat ik dan een objectiever beeld kan schetsen.
Ideeën zijn altijd welkom
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 05 feb 2021, 12:22
door martindebelitos
hallo ik ben martin. ik heb zelf decartetventilatie eraf gegooid.ik heb een slang van het kleppendeksel gelyk op het inlaatspruitsuk aangesloten.peilstok leiding effe afdoppen en klaar motor olie verbruik is weg en de auto loopt zuiniger.succes martin
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 08 feb 2021, 08:57
door E60530i
He martin,
Hoe pijl jij je motor nu dan qua olie? via het idrive systeem?
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 10 feb 2021, 09:15
door E60530i
Soms gebeuren er dingen die niemand begrijpt.
Zo ook bij mij, ik had recent dit bericht gepost omdat ik een sterke vacuüm voelde onder de oliedop incl hoog verbruik,
Nu inmiddels 1000km verder is het verbruik van olie totaal afgenomen en is de vacuüm verdwenen dan wel zo goed als verdwenen.
Opvallend was dat het oliepeilstokje eerst moeilijk eruit ging en nu ook gemakkelijk (blokkade opgeheven?)
Tot zover mijn ervaring
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 10 feb 2021, 16:17
door Mr._T-Rex
Olieverbruik bij een m54 is heel normaal, en dat je het aan het toerental merkt als je de dop eraf draait ook.
Als je carterventilatie verstopt zit dan heb je een witte mayo-achtige substantie (vocht) aan de dop zitten. Kan zijn dat hij een beetje begon te verstoppen, een lang stuk rijden waarbij hij goed warm wordt is dan meestal de oplossing dus het heeft gewerkt
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 11 feb 2021, 10:19
door E60530i
Dat was inderdaad de beredenering!
Wel blij mee dat het zo voorlopig verholpen is!
Verschil zit hem voornamelijk is de vacuüm onder de dop die was eerst echt intens (stofzuiger achtig) en nu nagenoeg verdwenen.
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 19 feb 2021, 05:18
door Kubilay
Een latere bericht, maar misschien wel handig om te weten:
Als het (extreem) vacuum trekt, dan is dat meestal een verstopte CCV. Een goede manier om het te controleren is om het olievuldopje los te draaien en dan rustig omhoog proberen te trekken terwijl de motor draait. Kijk:
https://youtu.be/vODpt5b2DsM. Hij beschijft ook dezelfde symptomen.
De CCV raakt gwn verstopt als je veel korte afstanden rijdt in koude tijden, want de CCV systeem komt in korte tijd niet op de ideale temperatuur om goed te kunnen functioneren, blijkbaar. Minimaal 20-30 minuten rijden is de norm. Afgelopen maand had ik niet meer zover gereden (vaker kortere afstanden) door coronatijden en mijn CCV begon ook te verstoppen (helaas met mayo onder de oliedop dankzij ook de koudere periode die we hadden gehad).
Voor goede M54 CCV informatie kan je het beste 50sKid op Youtube volgen. Link:
https://youtu.be/5rs1rnVnXhY
Hij heeft het namelijk ook over een (eenrichtings) check valve die je tussen de ‘returnline’ zet (CCV > oliepeilstok) om te voorkomen dat de motor olie naar boven begint te zuigen door een verstopte CCV die een verhoogde vacuum veroorzaakt. Dat zie je ook in het verbruik van de olie terug. De CCV systeem is helaas iets dat aandacht vraagt in wintertijden.
E60530i schreef: ↑08 feb 2021, 08:57
He martin,
Hoe pijl jij je motor nu dan qua olie? via het idrive systeem?
Hij (martin) heeft het over het buisje dat van de CCV naar de oliepeilstok gaat. Dat buisje verwijdert hij en dan sluit hij die aansluiting op de oliepeilstok af met een dopje zodat er geen olie begint te lekken uit de Y-split als de motor draait. Het peilen kan je dus op dezelfde manier doen.
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 19 feb 2021, 11:36
door martindebelitos
hallo kubilay je hebt het precies goed. ik heb de gehele carterontluchting afgesloen door rectsstreek een leiding van het kleppendeksel naar het inlaat spruitstuk te leggen. de olieleididing heb ik inderddad afged0pt met een dopje op de spitssing van de oliepeiling. hierdoor werkt de carterventilatie optimaam en is het olieverbruik nihil. wel heb je vacuum op je dopmaar dit helpt tegen olielekkages omdat er een vacuum omtstaat in de motor.
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 19 feb 2021, 12:28
door Edward
Een pijl schiet je en een niveau peil je... sorry.
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 19 feb 2021, 14:10
door E60530i
Helemaal gelijk Edward, en je hebt biervaten en handvatten!
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 19 feb 2021, 14:11
door E60530i
Kubilay schreef: ↑19 feb 2021, 05:18
Een latere bericht, maar misschien wel handig om te weten:
Als het (extreem) vacuum trekt, dan is dat meestal een verstopte CCV. Een goede manier om het te controleren is om de olievuldopje los te draaien en dan rustig omhoog proberen te trekken terwijl de motor draait. Kijk:
https://youtu.be/vODpt5b2DsM. Hij beschijft ook dezelfde symptomen.
De CCV raakt gwn verstopt als je veel korte afstanden rijdt in koude tijden, want de CCV systeem komt in korte tijd niet op de ideale temperatuur om goed te kunnen functioneren, blijkbaar. Minimaal 20-30 minuten rijden is de norm. Afgelopen maand had ik niet meer zover gereden (vaker kortere afstanden) door coronatijden en mijn CCV begon ook te verstoppen (helaas met mayo onder de oliedop dankzij ook de koudere periode die we hadden gehad).
Voor goede M54 CCV informatie kan je het beste 50sKid op Youtube volgen. Link:
https://youtu.be/5rs1rnVnXhY
Hij heeft het namelijk ook over een (eenrichtings) check valve die je tussen de ‘returnline’ zet (CCV > oliepijlstok) om te voorkomen dat de motor olie naar boven begint te zuigen door een verstopte CCV die een verhoogde vacuum veroorzaakt. Dat zie je ook in het verbruik van de olie terug. De CCV systeem is helaas iets dat aandacht vraagt in wintertijden.
E60530i schreef: ↑08 feb 2021, 08:57
He martin,
Hoe pijl jij je motor nu dan qua olie? via het idrive systeem?
Hij (martin) heeft het over het buisje dat van de CCV naar de oliepijlstok gaat. Dat buisje verwijdert hij en dan sluit hij die aansluiting op de oliepijlstok af met een dopje zodat er geen olie begint te lekken uit de Y-split als de motor draait. Het peilen kan je dus op dezelfde manier doen.
Bedankt voor de oplossing, ik ga het eens overwegen als ik een objectiever beeld heb van de motor (net 1000 km gereden)
Re: M54b30 carterventilatie
Geplaatst: 19 feb 2021, 16:41
door Kubilay
Het verwijderen van de CCV is iets wat ik zelf niet zou aanbevelen. BMW heeft dat erin gezet voor een reden en het zou beter zijn voor het milieu. Mocht je veel last hebben van de CCV, dan zou je eventueel nog de cold climate versie van de CCV kunnen proberen. Die heeft een soort isolerend materiaal om de CCV buizen heen zodat het langer warm blijft. Behalve dat, dus goed warm rijden en zo min mogelijk korte afstanden maken, voornamelijk, rond koudere temperaturen. Bij temperaturen boven 15'c (zo rond de zomer) maakt het niet veel uit.
martindebelitos schreef: ↑19 feb 2021, 11:36
hallo kubilay je hebt het precies goed. ik heb de gehele carterontluchting afgesloen door rectsstreek een leiding van het kleppendeksel naar het inlaat spruitstuk te leggen. de olieleididing heb ik inderddad afged0pt met een dopje op de spitssing van de oliepeiling. hierdoor werkt de carterventilatie optimaam en is het olieverbruik nihil. wel heb je vacuum op je dopmaar dit helpt tegen olielekkages omdat er een vacuum omtstaat in de motor.
Hoi Martin,
Aangezien sommige M54's last hebben van extreem olieverbruik door niet goed werkende cylinder ringen (pistonrings) zorgt een hoger vacuum inderdaad voor een lager/geen olieverbruik. Vooral in combinatie met een check valve tussen de return line (CCV > oliepeilstok) of juist zonder een CCV te hebben, ben je wel grotendeels van die CCV problemen verlost. Ik zelf ga de o2pilot mod uitvoeren als ik verhoogde olieverbruik ga merken bij de mijne. De onderdelen heb ik al klaar liggen.