Hoge druk koelvloeistof 120d
Geplaatst: 04 mar 2021, 21:59
Beste lezers,
Even kort wat achtergrond: E87 120d gekocht met een defecte turbo. Ik heb de auto dus niet gereden voor ik er aan begon te werken. Na vervangen turbo heb ik de koelvloeistof vervangen omdat 1 van de slangen van het kvs systeem los moest bij vervangen turbo.
Ik heb vervolgens het koelsysteem gevuld met de onluchtingeschroeven open (EGR, exapnsievat en die op de kunstofleiding). Wanneer er koelvloeistof bij de schroeven omhoog kwam zonder luchtbellen heb ik ze dichtgedraaid en het expansievat verder afgevuld. Daarna de auto gestart met de kachel op vol warm en de ventilator op stand 1.
Mijn probleem is nu dat er na korte tijd al onzettend veel druk op het systeem komt te staan. Met de dop op het expansievat los komt het water snel omhoog en loopt het vat over. wanneer ik dan de ontluchtingsschroeven los draaien zakt het weer iets. Wanneer de motor draait met de dop er op (afgesloten systeem) worden de slangen erg hard en hoor ik het water in het expansievat uitzetten. Dit alles is met nog relatief koude motor. Ik heb al verschillende malen proberen te ontluchten maar het heeft nog niet mogen baten. Mijn eerste gedachte was een lekke koppakking/scheurtje in kop. Ik lees echter dat er vaker problemen zijn met druk in de koelsystemen van BMW en dat het schijnbaar erg lastig is deze goed te ontluchten. Graag hoor ik of er vergelijkbare ervaringn zijn waarbij lucht in het systeem een dergelijk probleem gaf. Ik zie geen bellen in het expansievat met draaiende motor en ik heb nog geen kvs in de olie kunnen waarnemen.
Hierbij wil ik nog zeggen dat de auto heel moeilijk start bij koude motor. Ik dacht zelf eerst het gloeirelais maar begin dit nu te linken aan misschien toch een lekke kop en dus compressieverlies. Koude start gaat gepaard met veel rook. Wanneer de auto loop geen rook.
Dank
Even kort wat achtergrond: E87 120d gekocht met een defecte turbo. Ik heb de auto dus niet gereden voor ik er aan begon te werken. Na vervangen turbo heb ik de koelvloeistof vervangen omdat 1 van de slangen van het kvs systeem los moest bij vervangen turbo.
Ik heb vervolgens het koelsysteem gevuld met de onluchtingeschroeven open (EGR, exapnsievat en die op de kunstofleiding). Wanneer er koelvloeistof bij de schroeven omhoog kwam zonder luchtbellen heb ik ze dichtgedraaid en het expansievat verder afgevuld. Daarna de auto gestart met de kachel op vol warm en de ventilator op stand 1.
Mijn probleem is nu dat er na korte tijd al onzettend veel druk op het systeem komt te staan. Met de dop op het expansievat los komt het water snel omhoog en loopt het vat over. wanneer ik dan de ontluchtingsschroeven los draaien zakt het weer iets. Wanneer de motor draait met de dop er op (afgesloten systeem) worden de slangen erg hard en hoor ik het water in het expansievat uitzetten. Dit alles is met nog relatief koude motor. Ik heb al verschillende malen proberen te ontluchten maar het heeft nog niet mogen baten. Mijn eerste gedachte was een lekke koppakking/scheurtje in kop. Ik lees echter dat er vaker problemen zijn met druk in de koelsystemen van BMW en dat het schijnbaar erg lastig is deze goed te ontluchten. Graag hoor ik of er vergelijkbare ervaringn zijn waarbij lucht in het systeem een dergelijk probleem gaf. Ik zie geen bellen in het expansievat met draaiende motor en ik heb nog geen kvs in de olie kunnen waarnemen.
Hierbij wil ik nog zeggen dat de auto heel moeilijk start bij koude motor. Ik dacht zelf eerst het gloeirelais maar begin dit nu te linken aan misschien toch een lekke kop en dus compressieverlies. Koude start gaat gepaard met veel rook. Wanneer de auto loop geen rook.
Dank