Verhoogde Accu Ontlading - Verdwenen iDrive data
Geplaatst: 08 mar 2021, 10:55
Beste forumleden,
Graag deel ik een ietwat vreemd voorval en ondanks dat ik uiteraard het forum heb doorzocht en al had gegoogeld op "Hoge accu ontlading", is het in mijn geval iets anders maar hoop dat jullie kunnen helpen. Excuses voor het lange(re) verhaal.
Het betreft een F11 uit 2015 waar tot vorige week ik nooit iets mee heb gehad. In 2019 heb ik Apple CarPlay geinstalleerd, een extra module die tussen het iDrive scherm en de NBT Head unit zit. Ook dat heeft altijd zeer goed gewerkt (en nog steeds).
De auto is vorige week voor het eerst voor een kleine onderhoudsbeurt bij een BMW specialist geweest met een kilometerstand van 130.000km. Met mijn 3 serie kwam ik al eerder bij deze specialist en daar goede ervaringen mee. De avond voor het afleveren van de auto heb ik nog even in de Check Control gekeken of de olie toch echt het enige was wat nodig was en ook het storingen menu gecheckt.
Sinds de dag na de onderhoudsbeurt krijg ik soms de melding 'Verhoogde accu ontlading". De auto start verder prima maar ik zag ook dat de tijds aanduiding weg iss op het iDrive scherm. Na de melding te willen bekijken onder Auto Status > Check Control zag ik dat dit menu nu helemaal leeg was. Ook het verbruik en andere boordcomputer data is verdwenen.
Ik ben direct terug gegaan naar de specialist want ik dacht dat ze wellicht iets met de accu hadden gedaan of dat ze een service menu oid in de software niet hadden afgesloten. Dit was niet het geval. Ze hebben de filters vervangen (ook interieur filter) en de motorolie en de APK. Verder niets en zijn niet aan de accu geweest. Bij het uitlezen kwamen ze met een fout in het instrument cluster en idd hoge accu ontlading sinds de ochtend na de onderhoudsbeurt. Verder gaven ze waarschijnlijke oorzaak aan als de Apple CarPlay. Wellicht dat die niet uit zou gaan 's avonds. Ik ben er 100km mee gaan rijden om de accu bij te laden maar dit maakte geen verschil want om de dag heb ik de melding. Na een paar dagen stilstand stond er zelfs "Accu leeg, motor starten".
Uiteraard vond ik het eerst bijna te toevallig dat de ochtend na de service beurt ik ineens deze meldingen krijg en zie dat het iDrive menu aardig wat data mist wat niet het geval was de avond ervoor. Ik wil echter geen vingers wijzen of de specialist de schuld geven want het kan uiteraard gewoon toeval zijn.
Ik ben gaan kijken naar de bekabeling onder het handschoenkastje (waar interieurfilter zit) en daar zat een kabel wat klem maar lijkt niet beschadigd. De auto heeft vervolgens 5 uur aan een Optimate (AGM) druppellader gehangen maar ik krijg deze ochtend wederom de melding "Verhoogde Accu ontlading"
Heeft een van jullie dit weleens gehad of bekend met het verdwijnen van verschillende informatie van het iDrive systeem? Enige andere tips? Ik dacht er aan om zelf het dashboard weer eens open te halen, de NBT unit te inspecteren en/of de zekeringen te checken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Graag deel ik een ietwat vreemd voorval en ondanks dat ik uiteraard het forum heb doorzocht en al had gegoogeld op "Hoge accu ontlading", is het in mijn geval iets anders maar hoop dat jullie kunnen helpen. Excuses voor het lange(re) verhaal.
Het betreft een F11 uit 2015 waar tot vorige week ik nooit iets mee heb gehad. In 2019 heb ik Apple CarPlay geinstalleerd, een extra module die tussen het iDrive scherm en de NBT Head unit zit. Ook dat heeft altijd zeer goed gewerkt (en nog steeds).
De auto is vorige week voor het eerst voor een kleine onderhoudsbeurt bij een BMW specialist geweest met een kilometerstand van 130.000km. Met mijn 3 serie kwam ik al eerder bij deze specialist en daar goede ervaringen mee. De avond voor het afleveren van de auto heb ik nog even in de Check Control gekeken of de olie toch echt het enige was wat nodig was en ook het storingen menu gecheckt.
Sinds de dag na de onderhoudsbeurt krijg ik soms de melding 'Verhoogde accu ontlading". De auto start verder prima maar ik zag ook dat de tijds aanduiding weg iss op het iDrive scherm. Na de melding te willen bekijken onder Auto Status > Check Control zag ik dat dit menu nu helemaal leeg was. Ook het verbruik en andere boordcomputer data is verdwenen.
Ik ben direct terug gegaan naar de specialist want ik dacht dat ze wellicht iets met de accu hadden gedaan of dat ze een service menu oid in de software niet hadden afgesloten. Dit was niet het geval. Ze hebben de filters vervangen (ook interieur filter) en de motorolie en de APK. Verder niets en zijn niet aan de accu geweest. Bij het uitlezen kwamen ze met een fout in het instrument cluster en idd hoge accu ontlading sinds de ochtend na de onderhoudsbeurt. Verder gaven ze waarschijnlijke oorzaak aan als de Apple CarPlay. Wellicht dat die niet uit zou gaan 's avonds. Ik ben er 100km mee gaan rijden om de accu bij te laden maar dit maakte geen verschil want om de dag heb ik de melding. Na een paar dagen stilstand stond er zelfs "Accu leeg, motor starten".
Uiteraard vond ik het eerst bijna te toevallig dat de ochtend na de service beurt ik ineens deze meldingen krijg en zie dat het iDrive menu aardig wat data mist wat niet het geval was de avond ervoor. Ik wil echter geen vingers wijzen of de specialist de schuld geven want het kan uiteraard gewoon toeval zijn.
Ik ben gaan kijken naar de bekabeling onder het handschoenkastje (waar interieurfilter zit) en daar zat een kabel wat klem maar lijkt niet beschadigd. De auto heeft vervolgens 5 uur aan een Optimate (AGM) druppellader gehangen maar ik krijg deze ochtend wederom de melding "Verhoogde Accu ontlading"
Heeft een van jullie dit weleens gehad of bekend met het verdwijnen van verschillende informatie van het iDrive systeem? Enige andere tips? Ik dacht er aan om zelf het dashboard weer eens open te halen, de NBT unit te inspecteren en/of de zekeringen te checken.
Alvast bedankt voor het meedenken.