Extreem stotteren en inhouden 523i
Geplaatst: 07 apr 2021, 21:33
Beste BimmerPortal-leden,
Ik zit al een maandje of 2-3 met een probleem en hoop echt op jullie hulp.
Mijn E39 523i uit '98 met het m52b25 blok (nog met OBD1) begon namelijk, na ongeveer 10-20 minuten rijden en warm worden, enorm te stotteren. Het begon allemaal toen ik een paar maandjes terug uit Den Haag terugreed naar Rotterdam, daar pakte ik een bocht op de snelweg en voelde bij het insturen en trappen van het gaspedaal dat mijn wagen begon te stotteren en in te houden. Na een tijdje werd het stotteren erger.
Bij het uitlezen met Delphi DS150E op Delphi Cars 2016 software, gaf het ''Injector valve 6'' en ''Camshaft intake sensor'' errors aan. Heb beide vervangen maar desondanks heb ik er alsnog tot op het heden last van.
Het probleem gebeurt alleen na het warmrijden, bij een koude motor rijdt de auto helemaal geweldig zonder klachten. Ook met het starten zijn er geen problemen. Mijn auto rijdt op benzine en op lpg en bij een koude motor is er dus helemaal geen klacht, pas wanneer hij warm is gelopen begint het probleem zich op te doen en maakt het niet uit of het loopt op benzine of op lpg. Ook bij het stationair draaien maakt de tourenteller na warm gelopen te zijn dipjes (van 800rpm bijvoorbeeld naar 600tot400)
Inmiddels heb ik al een paar onderdelen gerelateerd aan de ontbranding vervangen:
- 6x OEM bremi bobines
- nieuwe bougies (lpg bougies, zelfde make/model als de oude eigenaar erop had gezet, heb er nooit last van gehad en heb er 6 nieuwe op gezet)
- nokkenassensor
- 1x Injector nummer 6
Na het vervangen van al dit zou ik echt niet weten wat verder nog een rol zou kunnen spelen. Het stotteren/inhouden komt alleen naar voren wanneer de motor warm is gereden...
Zelf dacht ik aan de vacuumleiding van de benzinerails, maar dat zou niet kloppen met het feit dat het probleem zich ook afspeelt bij lpg.
Verder dacht ik aan een verstopte katalysator.
Zou het kunnen dat een verstopte katalysator een motor pas laat inhouden / stotteren als het warm is?
Mijn excuses voor de lange post, heb de auto al een jaar en ben er helemaal verliefd op. Heb lang moeten zoeken naar de opties die op de mijne zitten en heb er nog vele modificatieplannen aan. Ik zou jullie hulp dus zeer op prijs stellen!
Bij voorbaat dank,
Ferdi
Ik zit al een maandje of 2-3 met een probleem en hoop echt op jullie hulp.
Mijn E39 523i uit '98 met het m52b25 blok (nog met OBD1) begon namelijk, na ongeveer 10-20 minuten rijden en warm worden, enorm te stotteren. Het begon allemaal toen ik een paar maandjes terug uit Den Haag terugreed naar Rotterdam, daar pakte ik een bocht op de snelweg en voelde bij het insturen en trappen van het gaspedaal dat mijn wagen begon te stotteren en in te houden. Na een tijdje werd het stotteren erger.
Bij het uitlezen met Delphi DS150E op Delphi Cars 2016 software, gaf het ''Injector valve 6'' en ''Camshaft intake sensor'' errors aan. Heb beide vervangen maar desondanks heb ik er alsnog tot op het heden last van.
Het probleem gebeurt alleen na het warmrijden, bij een koude motor rijdt de auto helemaal geweldig zonder klachten. Ook met het starten zijn er geen problemen. Mijn auto rijdt op benzine en op lpg en bij een koude motor is er dus helemaal geen klacht, pas wanneer hij warm is gelopen begint het probleem zich op te doen en maakt het niet uit of het loopt op benzine of op lpg. Ook bij het stationair draaien maakt de tourenteller na warm gelopen te zijn dipjes (van 800rpm bijvoorbeeld naar 600tot400)
Inmiddels heb ik al een paar onderdelen gerelateerd aan de ontbranding vervangen:
- 6x OEM bremi bobines
- nieuwe bougies (lpg bougies, zelfde make/model als de oude eigenaar erop had gezet, heb er nooit last van gehad en heb er 6 nieuwe op gezet)
- nokkenassensor
- 1x Injector nummer 6
Na het vervangen van al dit zou ik echt niet weten wat verder nog een rol zou kunnen spelen. Het stotteren/inhouden komt alleen naar voren wanneer de motor warm is gereden...
Zelf dacht ik aan de vacuumleiding van de benzinerails, maar dat zou niet kloppen met het feit dat het probleem zich ook afspeelt bij lpg.
Verder dacht ik aan een verstopte katalysator.
Zou het kunnen dat een verstopte katalysator een motor pas laat inhouden / stotteren als het warm is?
Mijn excuses voor de lange post, heb de auto al een jaar en ben er helemaal verliefd op. Heb lang moeten zoeken naar de opties die op de mijne zitten en heb er nog vele modificatieplannen aan. Ik zou jullie hulp dus zeer op prijs stellen!
Bij voorbaat dank,
Ferdi