Mijn prachtige miskoop, but I still love it, 325i E46
Geplaatst: 27 mei 2021, 19:40
Beste Heren,
Twee weken geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van mijn eerste auto: een heerlijke E46 325i handbak! Ook al had de auto 3 ton op de klok en enkele kleine roestplekjes, kon ik hem niet laten staan vanwege de staat van de drivetrain en het onderstel (mee kunnen controleren tijdens APK op brug).
Het leek echt een super deal, maar helaas blijkt nu toch de koppakking lek te zijn. Ondanks mijn uitvoerige testrit en controle heb ik dit niet kunnen ontdekken tijdens de testrit. Hij lekt namelijk heel langzaam uitlaatgassen in het koelsysteem, waardoor de koelvloeistof uit het systeem wordt gedrukt. De eigenaar uit 2020 heeft de waterpomp, thermostaat en radiator vervangen, de eigenaar vanaf januari 2021 heeft bougies, bobines, motorspoeling en compressietest (goed!) gedaan. Ik dacht dus dat de motor helemaal goed was en had alvast de bekende delen zoals de koelslangen en de expansietank besteld (zat er nog oud op uit 2012), om een eventuele oververhitting voor te zijn.
De eerste dag dat ik hem had, heb ik dit toch meegemaakt en stond ik langs de weg met oververhitting (gelijk motor uit gezet). Ik heb de motor opnieuw afgevuld en ontlucht en het niveau in de gaten gehouden. Toen steeds sochtends met koude motor de koelvloeistof uitgespuugd werd als ik het niveau wilde checken, begon ik al een ernstiger probleem te vermoeden. Na het pinksterweekend bij de terugreis naar huis toch helaas de auto weer direct langs de kant moeten zetten door oververhitting.
Ik heb de auto meteen laten slepen naar een BMW specialist in de buurt met goede reviews. Helaas blijkt dat er uitlaatgassen in mijn koelsysteem komen, zoals ik al vreesde.
Ik vermoed dus toch dat de eigenaar in 2020 een oververhitting heeft gehad en daardoor enkele koeldelen heeft vervangen (klinkt achteraf dus niet zo goed als iemand het vervangen heeft). Blijkbaar is het lek zo klein dat de eigenaar die hem vanaf januari 2021 had en er slecht 2000km mee heeft gereden, hier geen problemen mee had en mij niks heeft verteld hierover...
Nu zit ik dus in de penarie, want verkopen kan natuurlijk zo niet. Ik vind de auto verder ook super en wou hem een beetje netjes maken. De BMW specialist uit de buurt wil het eventueel proberen, maar is er eerlijk in dat de kop gescheurd kan zijn. Hij heeft ook een blok met 2 ton te koop die goede compressie heeft. In beide gevallen wordt de aankoopprijs voor mij nu bijna verdubbeld...
Heren, wat is wijsheid? Ik zou graag toch weer van deze top vakantiebak willen genieten binnenkort! Ik weet in ieder geval dat de rest van de auto goed is. Qua rijden en interieur merk ik echt dat de auto een stuk frisser is dan de km stand namelijk, dus slopen vind ik echt onzin.
Ik was van plan een aantal jaar van de 6 cilinder te genieten voor het allemaal niet meer mag!
Twee weken geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van mijn eerste auto: een heerlijke E46 325i handbak! Ook al had de auto 3 ton op de klok en enkele kleine roestplekjes, kon ik hem niet laten staan vanwege de staat van de drivetrain en het onderstel (mee kunnen controleren tijdens APK op brug).
Het leek echt een super deal, maar helaas blijkt nu toch de koppakking lek te zijn. Ondanks mijn uitvoerige testrit en controle heb ik dit niet kunnen ontdekken tijdens de testrit. Hij lekt namelijk heel langzaam uitlaatgassen in het koelsysteem, waardoor de koelvloeistof uit het systeem wordt gedrukt. De eigenaar uit 2020 heeft de waterpomp, thermostaat en radiator vervangen, de eigenaar vanaf januari 2021 heeft bougies, bobines, motorspoeling en compressietest (goed!) gedaan. Ik dacht dus dat de motor helemaal goed was en had alvast de bekende delen zoals de koelslangen en de expansietank besteld (zat er nog oud op uit 2012), om een eventuele oververhitting voor te zijn.
De eerste dag dat ik hem had, heb ik dit toch meegemaakt en stond ik langs de weg met oververhitting (gelijk motor uit gezet). Ik heb de motor opnieuw afgevuld en ontlucht en het niveau in de gaten gehouden. Toen steeds sochtends met koude motor de koelvloeistof uitgespuugd werd als ik het niveau wilde checken, begon ik al een ernstiger probleem te vermoeden. Na het pinksterweekend bij de terugreis naar huis toch helaas de auto weer direct langs de kant moeten zetten door oververhitting.
Ik heb de auto meteen laten slepen naar een BMW specialist in de buurt met goede reviews. Helaas blijkt dat er uitlaatgassen in mijn koelsysteem komen, zoals ik al vreesde.
Ik vermoed dus toch dat de eigenaar in 2020 een oververhitting heeft gehad en daardoor enkele koeldelen heeft vervangen (klinkt achteraf dus niet zo goed als iemand het vervangen heeft). Blijkbaar is het lek zo klein dat de eigenaar die hem vanaf januari 2021 had en er slecht 2000km mee heeft gereden, hier geen problemen mee had en mij niks heeft verteld hierover...
Nu zit ik dus in de penarie, want verkopen kan natuurlijk zo niet. Ik vind de auto verder ook super en wou hem een beetje netjes maken. De BMW specialist uit de buurt wil het eventueel proberen, maar is er eerlijk in dat de kop gescheurd kan zijn. Hij heeft ook een blok met 2 ton te koop die goede compressie heeft. In beide gevallen wordt de aankoopprijs voor mij nu bijna verdubbeld...
Heren, wat is wijsheid? Ik zou graag toch weer van deze top vakantiebak willen genieten binnenkort! Ik weet in ieder geval dat de rest van de auto goed is. Qua rijden en interieur merk ik echt dat de auto een stuk frisser is dan de km stand namelijk, dus slopen vind ik echt onzin.
Ik was van plan een aantal jaar van de 6 cilinder te genieten voor het allemaal niet meer mag!