Pagina 1 van 1

E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 02 jul 2021, 11:24
door Luco
allen,

De afgelopen weken had ik regelmatig dat mijn motorlampje ging branden. Ik ben zelf niet technisch (motorisch) onderlegd, maar heb wel een OBD2-scanner als hebbedingetje. Na uitlezen met m'n OBD2-scanner (en ook door de garage) kwamen de volgende foutcodes naar boven. De storing verdwijnt overigens spontaan na enkele dagen en komt een paar dagen later weer terug.

============1==============
2D11
Raw code: 2D11
Plausibility, mass flow Lambda sensor

============2==============
P111B
Raw code: 111B
Mass or Volume Air Flow via O2 Sensor Too Low Bank 1

===========================

Ook vind ik dat ik een relatief hoog verbruik heb: Met gecombineerd verkeerd haal ik net aan 9L/100km (terwijl de boordcomputer 7,3L/100km) aangeeft. Conclusie van de garage was dat de luchtmassameter (LMM) in 99% de schuldige is en dat door het verkeerde signaal van de LMM het verbruik ook aan de hoge kant was. De garage heeft eerst het luchtinlaatsysteem nagelopen op lekken, maar hier was geen sprake van. De LMM is daarom vervangen.

Het motorlampje gaat na enkele honderden km's helaas weer branden. De storingen kan ik wissen met m'n OBD2-scanner, waarna de storing weer zo'n 100-300km weg blijft. Daarna springt hij weer vrolijk terug. Ik heb al een nieuwe afspraak met de garagist staan, maar hij had niet direct een idee waar het probleem aan kan liggen. Mogelijk zat het in de bedrading of de ECU.

Staren wij ons nu blind op de LMM en bedrading of moeten we het in een hele andere hoek zoeken? Zoals eerder gezegd zit er geen lek in het inlaatsysteem.

Iemand enig idee?

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 02 jul 2021, 17:12
door ehombie
kan niet beoordelen hoe hij de inlaat heeft nagelopen, alleen visueel? rookmachine? live data icm rijtest en fueltrims?

voordat je aan ecu gaat denken, kan er nog wel wat getest worden. maar dat laat ik over aan de monteur van dienst. kan immers niet in zijn gereedschaps la kijken.

ik zou evt de oude lmm terugzetten (zeker als je aftermarket bent gegaan)

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 02 jul 2021, 17:18
door martindebelitos
hallo kyk eens naar je carterventilatie. als deze niet goed werkt kryg je ook een storingslampje succes mart

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 02 jul 2021, 21:02
door Luco
ehombie schreef: 02 jul 2021, 17:12 kan niet beoordelen hoe hij de inlaat heeft nagelopen, alleen visueel? rookmachine? live data icm rijtest en fueltrims?

voordat je aan ecu gaat denken, kan er nog wel wat getest worden. maar dat laat ik over aan de monteur van dienst. kan immers niet in zijn gereedschaps la kijken.

ik zou evt de oude lmm terugzetten (zeker als je aftermarket bent gegaan)
De oude LMM hebben ze nog liggen. Hoe ze hebben gecontroleerd op lekken durf ik niet te zeggen.
martindebelitos schreef: 02 jul 2021, 17:18 hallo kyk eens naar je carterventilatie. als deze niet goed werkt kryg je ook een storingslampje succes mart
Goede, dat kreeg ik ook al van iemand anders te horen. Zou er dan lucht uit het carter terugstromen richting de inlaat en daardoor af en toe foute waardes geven?


---

Beiden dank in ieder geval, ik heb weer wat hoop dat we de oorzaak gaan achterhalen. Zou dit ook nog invloed op het benzineverbruik kunnen hebben?

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 10 jul 2021, 10:08
door Luco
De oude LMM is inmiddels teruggeplaatst, de inlaat is nog eens nagelopen (geen lekken). Carterventilatie is ook gecontroleerd, die was ook prima. Dus ze wisten het niet echt meer, waarna ze zijn gaan overleggen met collega's van een andere garage. Die dacht toch aan de lambdasonde. Dus die is vervangen.

En 30km verder komen dezelfde twee storingen weer terug. Ik word er een beetje moedeloos van. Ik heb verder geen vermogensverlies en hij rijdt verder gewoon prima.

Iemand nog enig idee in welke hoek ik dit zoeken moet?

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 10 jul 2021, 11:13
door Edward
En je gaat naar een garage die goed bekend is met BMW of een universele garage die alles doet?

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 11 jul 2021, 18:00
door Luco
Tot nu toe een universele garage waar ik altijd goede ervaringen mee heb gehad. Maar ik ga Dusseldorp of Procar Zwolle maar eens een belletje geven.

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 11 jul 2021, 18:08
door Edward
Of Rap of Gijsbertsen of MTB Autoservice, et cetera...

Je hebt universele garages, merkspecialisten en dealers... vaak komen de merkspecialisten beter uit de bus qua kennis, qua kosten, qua service.

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 19 jul 2021, 10:41
door Luco
Zojuist bij BMW Dusseldorp geweest. Ze hebben hem helemaal uitgelezen en zagen inderdaad dat de lambdasensor foute meldingen gaf. Ze konden alleen niet zeggen welke lambdasensor. Voor nu hebben ze de adaptiewaarden gewist. Mocht de storing terugkomen zit het hem in de lambdasensor NA de katalysator. De sensor VOOR de katalysator is immers net vervangen.

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 01 aug 2021, 19:34
door Luco
Ik heb weer een update: De storingscodes kwamen weer terug, dus de achterste lambdasonde is ook vervangen. Einde verhaal denk je dan, maar nee... Ook toen kwam de storing weer terug.

Dus ik ben afgelopen zaterdag maar weer naar Dusseldorp gegaan en had de mazzel dat er net een monteur rond liep die het verhaal herkende. Ze hadden al eens eerder een E9x gehad die constant storingen op de LMM en lambdasondes gaf. Die auto hebben ze wel 5-6 keer binnen gehad. Wat bleek uiteindelijk? Bij die auto was de massakabel teveel gecorrodeerd. Ze hebben mijn auto even op de brug gezet, de beschermplaat losgeschroefd en zijn mijn massakabel gaan bekijken. Nou, die zag er niet goed meer uit. En toen ze de kabel vastpakte trokken ze de massakabel in 1 keer los. Die was dus gewoon helemaal weggecorrodeerd.

Dus nu staat de auto nog steeds bij Dusseldorp, wordt maandag een nieuwe massakabel geplaatst en is als het goed is al het gedoe nu voorbij.

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 02 aug 2021, 06:18
door ehombie
fijn dat het is opgelost.

verwonderd mij toch dat ze vaak niet iets verder kijken...maar goed..achteraf is ook altijd makkelijk praten.

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 03 aug 2021, 08:28
door Luco
Inderdaad. Helemaal als er gewoon storingen worden vermeld... Die zijn nu ook logisch te verklaren. De lambdasondes gaven steeds een te laag zuurstofgehalte door. Maar dat zuurstofgehalte is gewoon goed. Alleen door het ontbreken van een (goede) massa kan hij geen stroom laten lopen, waardoor de sensor een laag voltage doorgeeft. En dat lijkt op een laag zuurstofgehalte.

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 18 feb 2022, 10:51
door Mathijskip
is het normaal dat lambda van bank2 constant dezelfde waarde geeft ? deze staat bij mij constant op 15.73(het lijkt mij niet dat het constant de zelfde waarde kan zijn?)
bank 1 schommelt op 0.96 tm 1.02
lambda voor de katalysator is al een vervangen, de andere niet,
ik heb het idee dat mijn verbruik aan de hoge kant is en dat hij onderin vermogen mist.
hij geeft verder geen storingen betreft de lambda of andere gekkigheid

betreft een n46b20b

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 18 feb 2022, 12:38
door ehombie
15.73 zal wel de pwm waarde zijn van de heater?

een doorsnee waarde achter de kat is rond de 0.6v amper fluctuerend bij stationair of constant toerental. 0.9 lijkt mij wat aan de hoge kant...

Re: E91 318i N46B: Storing op LMM, vervangen, storing blijft komen

Geplaatst: 19 feb 2022, 17:29
door Luco
Ik zou het niet meer weten, ik bleef maar storingen krijgen dus ik heb de auto verkocht... Zie dat hij weer in de handel is gebracht en dat bij de APK-keuring de gassen niet goed waren.