BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)
Geplaatst: 21 jul 2021, 14:47
Chapter 1 (Aankoop BMW 525i E60)
In deze eerste post begin ik uiteraard met de aankoop van de BMW die plaatsvond op 24 april 2020.
Nadat de ECU van mijn Opel Vectra GTS (3.2 V6) defect raakte moest ik met spoed op zoek naar een andere auto.
Het was mijn tweede Opel Vectra GTS met de 3.2 V6 motor, ik had hem net 2 maanden "af", toen de ECU kuren begon te geven. Ik had deze auto op dat moment een dikke 2 jaar in bezit. De reparatie zou mij €1100,00 kosten. Iets wat ik in eerste instantie ook van plan was omdat de auto net volledig aangepakt was, maar het was mijn vader (Die helemaal niks met auto's heeft) die zei dat het misschien tijd was voor een andere auto.
Ik ben ondernemer, ik was zo goed als werkloos vanwege de Corona pandemie dus mijn budget was zeer beperkt en ik was alles behalve uitgekeken op mijn Opel Vectra GTS. Sterker nog, hij was pas 2 maanden zoals ik hem wilde!
Heel sip begon ik aan mijn kort maar krachtige zoektocht op marktplaats.
Ik begon met zoeken naar auto's in de prijsklasse tussen de €1.000,00-€3.000,00 euro en ik werd daar totaal niet gelukkig van.
Ik wilde de ECU gewoon laten maken toen ik het toch niet laten kon om wat groter te denken en te kijken wat er zou gebeuren als ik mijn budget iets zou oprekken en ik creatief zou omgaan met mijn mogelijkheden.
Het duurde welgeteld 15 minuten zoeken en filteren totdat ik mijzelf volledig op BMW richtte en ik aan het zoeken was op bescheiden en oude E46 en E39 modellen tussen de €2.000,00-€4.000,00 (Al veel te snel werd dat €5.000,00).
Ik doe graag zoveel mogelijk zelf en ik vind het ook enorm leuk om al doende te leren. Ik vind het veel leuker om een oudere en versleten auto te kopen en die stap voor stap in orde te maken dan een kant en klare auto te kopen.
Er zaten interessante opties bij, zowel de E46 als de E39 (Ik merkte dat ik een voorkeur genoot voor oudere modellen BMW's, of ik nu een klein of groot budget zou hebben), toen ik mijn huidige BMW 525i E60 uit 2004 voorbij zag komen.
De auto had op dat moment 247.000KM gelopen, was volledig standaard en zat niet enorm in de opties maar al snel begon mijn fantasie op hol te slaan. De auto stond te koop voor een bescheiden €4.500,00.
De auto zag er niet veel slechter uit dan de E46 en E39 modellen dus begon ik na te denken wat ik nu daadwerkelijk zou willen, zover ik iets te willen had in deze situatie.
Pak ik een oudere auto, zoals een E39 model, die tijdloos is, goed bekend staat maar waar je wel aan kan zien dat het een wat oudere auto is, of probeer ik voor een E60 model te gaan die, mits je de juiste upgrades uitvoert, hem bij de tijd kan maken, zeker met wat LCI upgrades.
Ik hinkte op twee gedachten waarbij de E39 mijn voorkeur genoot. Simpelweg vanwege het feit dat ik niks op die auto heb aan te merken maar het was wederom mijn vader (Waar ik nooit auto advies van aanneem) die zei dat hij de E60 toch echt nieuwer vond ogen en beter vond passen bij mij.
Een afspraak bij het bedrijf waar de E60 stond werd gemaakt.
Bij aankomst werd ik toch ietwat zenuwachtig.
“Zou ik vandaag mijn eerste BMW gaan halen? Midden in een voor mij enorme crisis? Ga ik nu echt dadelijk weg met een BMW met tweeënhalve ton op de teller? Ben je niet goed?”
Toen ik de auto voor het eerst van dichtbij bekeek kon ik niet ontkennen twijfels te hebben. De bumpers zaten vol met schades, de raamomlijsting was verweerd, rubbers waren versleten, die 16 inch wielen konden echt niet en de koplampen waren zo dof als wat maar ey! ik ben er nu toch...
Met 247.000KM op de teller maar wel alle boekjes aanwezig, 3 sleutels en een vriendelijke jonge gast die mij alle tijd gaf de auto te bekijken startte ik de auto voor het eerst.
Geen bijgeluiden, geen trillingen, geen gekraak...
Één uur later... Ik reed niet met mijn vader terug naar huis maar met mijn nieuwe auto.
Een pre facelift BMW 525i E60 uit 2004 met 247.000KM op de teller, uitgedroogde banden, alles was dof, verweerd en versleten maar technisch deed de auto het perfect.
De stoffen bekleding had zijn beste tijd gehad, ik mistte het vermogen van mijn vorige auto en waar de Opel helemaal naar mijn zin was, was er aan de E60 niks zoals ik het zou willen maar aan het einde van de één uur durende terugreis was ik verliefd en keek ik niet meer om.
Ik ga deze auto in ere herstellen en er herinneringen mee maken!
Met inmiddels 312.000KM op de teller en een in korte tijd enorme lijst aan preventief onderhoud en het optisch opknappen van de auto rij ik inmiddels in de droomauto die ik als kind had, zij het geen BMW M5 E60 maar daar kijk ik even doorheen...
Terwijl ik dit schrijf is er nagenoeg al alles aan de auto gedaan wat ik wilde doen. Helaas heb ik niet alles bijgehouden zoals ik zou willen maar ik ga hier de komende tijd toch proberen één en ander op chronologische volgorde neer te zetten met zoveel mogelijk beeldmateriaal.
Tot de volgende post!
Groetjes,
Marcel Hartmans
In deze eerste post begin ik uiteraard met de aankoop van de BMW die plaatsvond op 24 april 2020.
Nadat de ECU van mijn Opel Vectra GTS (3.2 V6) defect raakte moest ik met spoed op zoek naar een andere auto.
Het was mijn tweede Opel Vectra GTS met de 3.2 V6 motor, ik had hem net 2 maanden "af", toen de ECU kuren begon te geven. Ik had deze auto op dat moment een dikke 2 jaar in bezit. De reparatie zou mij €1100,00 kosten. Iets wat ik in eerste instantie ook van plan was omdat de auto net volledig aangepakt was, maar het was mijn vader (Die helemaal niks met auto's heeft) die zei dat het misschien tijd was voor een andere auto.
Ik ben ondernemer, ik was zo goed als werkloos vanwege de Corona pandemie dus mijn budget was zeer beperkt en ik was alles behalve uitgekeken op mijn Opel Vectra GTS. Sterker nog, hij was pas 2 maanden zoals ik hem wilde!
Heel sip begon ik aan mijn kort maar krachtige zoektocht op marktplaats.
Ik begon met zoeken naar auto's in de prijsklasse tussen de €1.000,00-€3.000,00 euro en ik werd daar totaal niet gelukkig van.
Ik wilde de ECU gewoon laten maken toen ik het toch niet laten kon om wat groter te denken en te kijken wat er zou gebeuren als ik mijn budget iets zou oprekken en ik creatief zou omgaan met mijn mogelijkheden.
Het duurde welgeteld 15 minuten zoeken en filteren totdat ik mijzelf volledig op BMW richtte en ik aan het zoeken was op bescheiden en oude E46 en E39 modellen tussen de €2.000,00-€4.000,00 (Al veel te snel werd dat €5.000,00).
Ik doe graag zoveel mogelijk zelf en ik vind het ook enorm leuk om al doende te leren. Ik vind het veel leuker om een oudere en versleten auto te kopen en die stap voor stap in orde te maken dan een kant en klare auto te kopen.
Er zaten interessante opties bij, zowel de E46 als de E39 (Ik merkte dat ik een voorkeur genoot voor oudere modellen BMW's, of ik nu een klein of groot budget zou hebben), toen ik mijn huidige BMW 525i E60 uit 2004 voorbij zag komen.
De auto had op dat moment 247.000KM gelopen, was volledig standaard en zat niet enorm in de opties maar al snel begon mijn fantasie op hol te slaan. De auto stond te koop voor een bescheiden €4.500,00.
De auto zag er niet veel slechter uit dan de E46 en E39 modellen dus begon ik na te denken wat ik nu daadwerkelijk zou willen, zover ik iets te willen had in deze situatie.
Pak ik een oudere auto, zoals een E39 model, die tijdloos is, goed bekend staat maar waar je wel aan kan zien dat het een wat oudere auto is, of probeer ik voor een E60 model te gaan die, mits je de juiste upgrades uitvoert, hem bij de tijd kan maken, zeker met wat LCI upgrades.
Ik hinkte op twee gedachten waarbij de E39 mijn voorkeur genoot. Simpelweg vanwege het feit dat ik niks op die auto heb aan te merken maar het was wederom mijn vader (Waar ik nooit auto advies van aanneem) die zei dat hij de E60 toch echt nieuwer vond ogen en beter vond passen bij mij.
Een afspraak bij het bedrijf waar de E60 stond werd gemaakt.
Bij aankomst werd ik toch ietwat zenuwachtig.
“Zou ik vandaag mijn eerste BMW gaan halen? Midden in een voor mij enorme crisis? Ga ik nu echt dadelijk weg met een BMW met tweeënhalve ton op de teller? Ben je niet goed?”
Toen ik de auto voor het eerst van dichtbij bekeek kon ik niet ontkennen twijfels te hebben. De bumpers zaten vol met schades, de raamomlijsting was verweerd, rubbers waren versleten, die 16 inch wielen konden echt niet en de koplampen waren zo dof als wat maar ey! ik ben er nu toch...
Met 247.000KM op de teller maar wel alle boekjes aanwezig, 3 sleutels en een vriendelijke jonge gast die mij alle tijd gaf de auto te bekijken startte ik de auto voor het eerst.
Geen bijgeluiden, geen trillingen, geen gekraak...
Één uur later... Ik reed niet met mijn vader terug naar huis maar met mijn nieuwe auto.
Een pre facelift BMW 525i E60 uit 2004 met 247.000KM op de teller, uitgedroogde banden, alles was dof, verweerd en versleten maar technisch deed de auto het perfect.
De stoffen bekleding had zijn beste tijd gehad, ik mistte het vermogen van mijn vorige auto en waar de Opel helemaal naar mijn zin was, was er aan de E60 niks zoals ik het zou willen maar aan het einde van de één uur durende terugreis was ik verliefd en keek ik niet meer om.
Ik ga deze auto in ere herstellen en er herinneringen mee maken!
Met inmiddels 312.000KM op de teller en een in korte tijd enorme lijst aan preventief onderhoud en het optisch opknappen van de auto rij ik inmiddels in de droomauto die ik als kind had, zij het geen BMW M5 E60 maar daar kijk ik even doorheen...
Terwijl ik dit schrijf is er nagenoeg al alles aan de auto gedaan wat ik wilde doen. Helaas heb ik niet alles bijgehouden zoals ik zou willen maar ik ga hier de komende tijd toch proberen één en ander op chronologische volgorde neer te zetten met zoveel mogelijk beeldmateriaal.
Tot de volgende post!
Groetjes,
Marcel Hartmans