Pagina 1 van 1
Zf bak
Geplaatst: 14 aug 2021, 08:15
door Robertje
Dag formers,
Ik rijd een F11 LCI 520d van eind 2013
Ik merk al een tijdje dat mijn bak niet zo lekker schakeld. Ik heb in februari 2021 de bak laten spoelen maar dit heeft niks geholpen.
Ik merkt dat de de bak regelmatig te lang in een bepaalde versnelling blijft hangen en soms te snel hoger opschakelt. Ook merk ik dat de de bak soms hem in de versnelling drukt waardoor je een soort ongecontroleerd duwtje in je rug krijgt.
Wie kan mij vertellen wat dit probleem veroorzaakt?
Re: Zf bak
Geplaatst: 14 aug 2021, 09:31
door martindebelitos
hallo je kan de bak opnieuw inleren door op contact stand 2 en dan het gaspedaal 30 sec. helemaal indrukken. succes mart
Re: Zf bak
Geplaatst: 14 aug 2021, 14:57
door ptrkp
Bij wie heb je dat laten doen en hoe.
Re: Zf bak
Geplaatst: 14 aug 2021, 19:06
door m.h.
Ik denk dat Mart de adaptiewaarden reset bedoelt. Al wordt dit wel in bijna alle gevallen afgeraden
En of dit ook echt werkt, en indien dit werkt het dan ook op de f10/f11 werkt. Geen idee
(zie ook o.a. deze forum info)
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... Zf#p689412
En zoek vooral nog eens verder op dit forum en andere info bronnen vooraleer je hier aan begint.
Misschien heb je nog wat extra info: km-stand, problemen bij koud/warm, hoge of lage belasting, toerental, welke versnellingen, etc etc etc
Re: Zf bak
Geplaatst: 14 aug 2021, 21:01
door Edward
Het is niet het resetten van de adaptiewaarden van de automaat wat Martin bedoelt… alom bekende truc. Alleen nutteloos, want hij past zich toch snel weer aan.
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=321049
Re: Zf bak
Geplaatst: 15 aug 2021, 21:45
door Leon1980
Waar heb je de bak laten spoelen?
Addaptiewaarden resetten is meestal niet slim om te doen. Hij optimaliseert namelijk continu waarbij van grote stappen naar steeds kleinere stappen wordt gegaan.
Mocht je bak een eind versleten zijn kan het dus gebeuren dat hij niet meer aan de kleine stappen toekomt en dus niet meer soepel kan schakelen met het huidige pakket.
Re: Zf bak
Geplaatst: 16 aug 2021, 07:28
door m.h.
Edward schreef: ↑14 aug 2021, 21:01
Het is niet het resetten van de adaptiewaarden van de automaat wat Martin bedoelt…
Wat dan wel?
Re: Zf bak
Geplaatst: 16 aug 2021, 09:09
door Edward
Moet je lezen… ik plaats die link niet voor niets.
Edit: en ik reageer gewoon

Re: Zf bak
Geplaatst: 16 aug 2021, 09:45
door m.h.
Het is maar een vraag hoor....
Wat ik lees van de topic starter via jou geplaatste link:
Resetting the Adaptive Driver Memory for the transmission.
Works with any car that has Driver Adaptive Electronic Controlled Transmission.
1. Get in your car, it doesn't matter if you close the door or not.
2. Turn the key to the on (not start) position, the position just before the starter turns over. BMW: press start button – foot off brake - all idiot lights on.
3. Press the gas pedal to the floor with the key in the "on" position. BMW: All idiot lights on.
4. Hold the pedal to the floor for five seconds, then turn the key back to the "off position". BMW: foot off brake press start button - all idiot lights now off (don't remove the key), then release the gas pedal.
5. Wait a full 2 minutes for a full electronic alignment. Don't remove the key.
6. Start engine, drive the car, notice the difference.
Het lijkt hier toch te gaan over de adaptiewaarden reset van de transmissie?
Re: Zf bak
Geplaatst: 16 aug 2021, 10:35
door ehombie
Ben het eens met wat m.h. zegt.
Deze procedure is een adaptatie reset voor je
gasklep/throttle body. (is ook de onderwerp van link edward)
Inderdaad, het is volgens mij geen bewezen procedure die werkt, noch voor automaat of throttle body. Procedure staat ook nergens gedocumenteerd binnen BMW mijn inziens... (bij andere merken heb ik dit wel eens voorbij zien komen dacht ik...)
Bimmerprofs beschrijft deze procedure ook als een procedure voor je gasklep. (en twijfelt ook of de procedure werkt in een van ze blogs, dacht ik)
Als je een adaptatie wilt resetten, dit "gewoon" softwarematig uitvoeren.
Een reset van je automaat kan vaak nog als laatste redmiddel dienen als een goede onderhoudsbeurt (incl sleeves) geen oplossing heeft geboden.
Ook merk ik dat de de bak soms hem in de versnelling drukt waardoor je een soort ongecontroleerd duwtje in je rug krijgt.
Ik durf ook te stellen..ben je misschien iets te kritisch? wij moeten al gauw hieruit concluderen dat het "worst case scenario's" zijn.
Mijn ervaring is met deze automaat: Dat wanneer ik in een lagere toeren bereik (<2500) rustig wegrij, overgangen méér merkbaar/voelbaar, dan dat ik iets feller gas geef en weg rij.
Als ik dit nu typ, KAN dit misschien ook wel logisch zijn...gezien er een lagere "olieflow" (icm drukopbouw) in de bak...

Re: Zf bak
Geplaatst: 28 sep 2021, 14:12
door BenzoS
Motorisch alles in orde?
Als daar iets niet klopt dan kan de bak dus ook vreemd gaan doen, die krijgt namelijk zijn info van o.a. de DME/DDE.
Mijn bak schakelde ook crap, dit bleek uiteindelijk te komen door een NOx sensor die z'n werk niet meer goed deed, na het vervangen moesten de adaptieve waarde worden gereset EN het vliegwiel gekalibreerd worden! Pas toen dit allemaal gedaan was, en nadat ie de eerste tientallen kilometers crap reed (in/aanleren) herkende ik hem niet meer terug en reed weer als nieuw!
Dus, wees er zeker van dat motorisch alles OK is. Mijn verbruik was overigens ineens 1:10, na het hele gebeuren 1:14,3