Pagina 1 van 1

hoog verbruik 535D

Geplaatst: 13 sep 2021, 22:20
door Richard321
Hallo,

ik loop al weken met een gevoel dat er iets niet klopt met het kloppend hart van mijn BMW.
het vebruik ligt zo ontzettend hoog dat ik beter een 535I had kunnen kopen en dan was ik op jaar basis goedkoper uitgeweest.
het verbruik ligt tussen de 9:1 en 12:1(KM/L) waarbij de laatste gemeten is over een afstand van 160km enkel snelweg met 105 op de cruise.
nu hoor ik veel om mij heen.. ja jij wilde een 535 dit kon je verwachten.. ( maar dit zijn toch geen normale waardes voor een diesel?)
ook merk ik dat als ik even geen gas gegeven heb ( remmen voor een drempel over de drempel heen zijn en dan pas weer gas geven) dat de auto traag lijkt me oppakken, zodra hij dan oppakt dan gaat dat ook sneller als wat ik eigenlijk wilde.
auto heeft nu 261.000 gelopen. en krijgt binnen een paar weken een grote beurt ( had hij net gehad voor ik hem kocht, maar wil het zelf toch nog een x goed doen)

nu zitten er een hoop zooi op die hier iets mee te maken kunnen hebben:
Lucht massa meter
MAP sensor.
EGR klep
swirlflaps ?
dicht gekoekt inlaat spruitstuk.

het spruitstuk wil ik los halen tijdens de beurt. deze wordt dat schoon gemaakt van binnen.. ( swirlflaps blijven zitten)
Carly verteld mij dat er geen foutcodes in de motor zitten.
wie o wie heeft ideeen?
ik wil niet zomaar een LMM swappen van 160 euro om er vervolgens achter te komen dat dit toch niks deed.

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 19 sep 2021, 20:37
door Richard321
niemand die hier ideeën over heeft?

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 19 sep 2021, 22:11
door Source
Vast wel maar heb je al de zoekfunctie gebruikt?

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 20 sep 2021, 06:28
door ehombie
swirlflaps ?
dicht gekoekt inlaat spruitstuk
zou eerst hier beginnen....als je een "tekort" aan vermogen opmerkt. vandaaruit verder kijken.

Over je brandstofverbruik kan ik je moeilijk op afstand helpen. ik zou gaan kijken of ik met live data iets kan opmerken.

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 20 sep 2021, 06:34
door Kuupertie
Mijn verbruikt gemiddeld 6.5 - 7.5 liter. Minder dat dan mijn 530d deed.
Je kan toch ook eerst de stekker van je LMM eraf gooien om te kijken of het gedrag totaal verandert ?

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 21 sep 2021, 20:05
door Richard321
ik vermoed dat als ik de LMM er afhaal dat het gedrag alleen maar slechter wordt? ( noodloop)
dus weet niet hoeveel me dat zou helpen.

de vebruik cijfers die jij hier boven noemt, hoeveel snelweg en hoeveel stadsverkeer is dat ongeveer?

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 22 sep 2021, 05:23
door Kuupertie
Heb 'm net een maand. Inmiddels 3.000 mee gereden.
10% snelweg (140kmh), 60% provinciaal (110kmh) en 30% binnenwegen + stadsverkeer

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 22 sep 2021, 07:07
door m.h.
Stekker LMM eraf geeft dat noodloop?

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 22 sep 2021, 08:38
door ehombie
Ik denk afh hoe een dme/dde is geprogrammeerd....? Snap de vraagstellingen. Mijn inziens is dit een probeer poging, afh. van je probleem kan het een indicatie zijn. Maar het is niet altijd " conlusive" . Mijn inziens moet je ook naar je O2 sensors of trim gedrag gaan kijken bij stationair of vol gas, om even wat te noemen. Een foutive lmm is best moeilijk te diagnosticeren wederom, afh. je probleem. Ik heb er wel wat literatuur over.

Voor mijn gevoel kom ik deze truc vaak tegen (o.a. op dit forum) en biedt niet altijd een garantie tot succes...(en als het een succes is, is het eerder geluk dan wijsheid). Maar ik zeg ook wel eens een " fix is een fix" .

tot slot:
een doorsnee computer kan wel "zien" of die ontkoppeld is....wat die er dan mee doet is een 2e. Code genereren met wel of niet een noodloop. (gezien emissie eisen)

food for thought...zullen we maar zeggen. :duim:

Re: hoog verbruik 535D

Geplaatst: 20 okt 2021, 21:59
door Richard321
al even geen reactie van mij geweest hier, mijn excuus.
de auto staat momenteel bij de garage, bij koude motor een slepend geluid aan de achterzijde van het blok.
mogelijk ketting geleider kapot. dus ze gaan het blok er uithalen en dan nieuwe kettingen+ geleiders.
dit verkaard helaas niet mijn verbuik problemen. maar in iedergeval blij dat de ketting niet geknapt is.
iemand nog aanbevelingen van dingen die zeker ook even meegenomen moeten worden nu het blok er uit is?

ik wilde preventief de waterpomp en multiriemen vervangen, is wel makkelijker met blok er uit dus nemen we gelijk ff mee
ook worden de egr en turbo even goed geinspecteerd. inlaatspruitstuk gedemonteerd en schoongemaakt.