koelvloeistof
- e61-driver
koelvloeistof
Goedendag,
In de onderste radiateurslang zit een temp. sensor waar hij een klein beetje koelvloeistof lekt.
De O-ring zal wel zijn beste tijd hebben gehad.
Deze ga ik dus vervangen.
Aangezien het koelwater eruit moet voor deze klus heb ik een vraag.
Er zit nu rode koelvloeistof in, ik heb gelezen dat er blauwe in moet (type G11 geloof ik).
Mijn vraag is dus kan ik na het aftappen van de rode koelvloeistof er gewoon de juiste blauwe in doen
of kan dat niet zomaar?
Bedankt,
mvg Chris
In de onderste radiateurslang zit een temp. sensor waar hij een klein beetje koelvloeistof lekt.
De O-ring zal wel zijn beste tijd hebben gehad.
Deze ga ik dus vervangen.
Aangezien het koelwater eruit moet voor deze klus heb ik een vraag.
Er zit nu rode koelvloeistof in, ik heb gelezen dat er blauwe in moet (type G11 geloof ik).
Mijn vraag is dus kan ik na het aftappen van de rode koelvloeistof er gewoon de juiste blauwe in doen
of kan dat niet zomaar?
Bedankt,
mvg Chris
BMW E-61 525i 2006 N52
Re: koelvloeistof
Rood hoort er in ieder geval niet in maar dat wilt niet zeggen dat het niet goed is.
Het beste is om heel het systeem leeg te maken en dan afvullen met OEM spul of wat hieraan voldoet.
Het beste is om heel het systeem leeg te maken en dan afvullen met OEM spul of wat hieraan voldoet.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Om hem heel leeg maken moet je de plug op het motorblok openen. Zelfs dan weet ik niet of je hem helemaal leeg krijgt.
525d E61 2007 pre-LCI
-
hallo je kan de sensor er zo uittrekken. er zal niks uitlopen zolang je de vuldop erop laat zitten.succes mart
- e61-driver
Bedankt voor de reakties, Ik heb inderdaad gelezen dat dat ook een mogelijkheid is.
Ik denk dat ik dat maar gaat proberen dan, hoeft de boel ook niet los en laat ik voorlopig het rode spul zitten.
Misschien krijg ik het syteem toch nie helemaal leeg waardoor ik weer een ander kleurtje krijg.
Ik denk dat ik dat maar gaat proberen dan, hoeft de boel ook niet los en laat ik voorlopig het rode spul zitten.
Misschien krijg ik het syteem toch nie helemaal leeg waardoor ik weer een ander kleurtje krijg.
BMW E-61 525i 2006 N52
Ik had in m'n E46 rood zitten. Heeft mijn complete koelsysteem naar de haaien geholpen. Advies is dus om rood eruit te halen, te (laten) spoelen en blauw erin te doen. Is altijd goedkoper dan je hele koelsysteem vervangen
.

BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
- e61-driver
O oke, dat is ook niet best.
Wat is er allemaal kapot gegaan dan?
Bij de aankoop van mijn auto is er een nieuwe waterpomp ingegaan, dat is 2 1/2 jaar geleden.
Zolang zit het rode spul er al in. Wat voor kleur er daarvoor inzat weet ik natuurlijk niet.
Hoe kun je zelf het systeem spoelen dan? Is dat een speciale procedure?
Wat is er allemaal kapot gegaan dan?
Bij de aankoop van mijn auto is er een nieuwe waterpomp ingegaan, dat is 2 1/2 jaar geleden.
Zolang zit het rode spul er al in. Wat voor kleur er daarvoor inzat weet ik natuurlijk niet.
Hoe kun je zelf het systeem spoelen dan? Is dat een speciale procedure?
BMW E-61 525i 2006 N52
Nee, precies. Niet best haha. De rode koelvloeistof tast alle pakkingen en rubber slangen aan. Ik heb alle slangen en koppelstukken vervangen. Even later ging ook de radiateur naar de eeuwige jachtvelden. Geen idee of dit er mee te maken had, maar goed.
Spoelen is gewoon een kwestie van nieuwe koelvloeistof erin, af laten lopen, nieuwe erin etc. tot de kleur is zoals deze moet zijn. Kan eventueel ook met water, maar dan krijg je weer kalkaanslag in je slangen.
Spoelen is gewoon een kwestie van nieuwe koelvloeistof erin, af laten lopen, nieuwe erin etc. tot de kleur is zoals deze moet zijn. Kan eventueel ook met water, maar dan krijg je weer kalkaanslag in je slangen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Voor de duidelijkheid, rood, groen of blauw maakt niets uit zolang je maar geen kleuren gaat vermengen want dan kan het fout gaan. Belangrijk is het dat je een koelvloeistof neemt die aan de kwalificatie G11 voldoet. Als je niet zeker bent wat er in het systeem zit zou ik gewoon alles eruit laten lopen, doorspoelen en dan afvullen met G11. Kan niet missen.
Jos
Jos
- e61-driver
Er is niet gemengd dat weet ik zeker, er zit nu g12+ in.
Na het vervangen van de waterpomp heb ik een litertje meegekregen en die fles had ik nog.
Alleen nooit geweten van de verschillen rood, blauw enz tot voor kort.
Chris
Na het vervangen van de waterpomp heb ik een litertje meegekregen en die fles had ik nog.
Alleen nooit geweten van de verschillen rood, blauw enz tot voor kort.
Chris
BMW E-61 525i 2006 N52
BMW zijn koelvloeistof is blauw, maar of dat nu G11 zou ik niet durven zeggen. Op kleur alleen zou ik nooit verdergaan.
525d E61 2007 pre-LCI
Jos535i heeft gelijk, dus het beste is nu je er toch aan gaat werken het systeem drainen, zowel blok als radiateur! en dan idd de juiste spec gebruiken. Ik check voor het gemak altijd even via kenteken op www.kroon-oil.com (handige site voor de juiste specs)