Pagina 1 van 1
Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 10 nov 2021, 06:32
door m.h.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie denken, of wat jullie ervaringen zijn met powerflex draagarmrubbers. Ik lees namelijk heel veel verschillende meningen/ervaringen hierover.
Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee en ik wil graag binnenkort aan de voorzijde alle draagarmrubbers vervangen. Misschien deels met powerflex. Voor de powerflex variant is er een rubber voor de reactiearm en één voor de andere onderste draagarm beschikbaar.
Ik wil graag eens jullie visie hierover want ik vind ze met 130 euro voor de reactiearm en 80 euro voor de onderste draagarm wel nogal prijzig om zomaar te testen. Zeker gezien de vele meningen op internet. Een gewoon draagarmrubber van Lemforder is namelijk maar 10 euro.
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 10 nov 2021, 07:27
door ehombie
Als ik voor de keus stond met jouw setting, had ik lemforder gepakt...
heb geen ervaring met powerflex. ja misschien om te proberen of als ik een z4 had ofzo....
er zit mijn inziens ook een pimp my ride aspect in dit product...voor liefhebbers dat het ook mooi onder de auto moet ziin.
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 10 nov 2021, 13:04
door ptrkp
Powerflex bevorderd wel de stijfheid en het stuurgedrag, nadeel van Powerflex is dan mogelijk meer trillingen, vibratie en geluid doorgifte. En deze modellen zijn wat dat betreft toch al zeer kritisch.
Ik denk dat het beter is om voor Lemförder armen te gaan voor normaal gebruik. Ga je er andere dingen mee doen dan is mogelijk Powerflex een optie.
Als je gaat vervangen vervang dan alles in een keer de 4 armen onder en de 2 armen boven plus alle bouten en moeren.
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 10 nov 2021, 13:56
door m.h.
Mee eens dat dit type BMW nogal gevoelig is voor trillingen. Het is inderdaad voor normaal gebruik. Uitlijning begint echt een uitdaging te worden de laatste keer. Dat is één van de hoofdredenen waarom ik dan voor powerflex zou kiezen. Hierdoor heb je meer stijvere punten.
Ik zal inderdaad alles in 1x vervangen. Bouten en moeren zijn wat mij betreft gewoon voor hergebruik. Heb je een speciale reden om die te vervangen?
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 10 nov 2021, 14:14
door ptrkp
m.h. schreef: ↑10 nov 2021, 13:56
Heb je een speciale reden om die te vervangen?
De bouten van bv de 2 onderste armen trek je aan met 85Nm + 180gr, dat na trekken naar 180gr kan je eigenlijk maar een keer doen. Ik denk zelf dat er maar weinig mensen zijn die tevens ook de bouten en moeren vervangen.
De fuseemoer is 100Nm en 90gr.
Zelfde geld voor de 2 wishbone armen boven.
BMW schrijft zelf voor bouten en moeren vervangen. Het is geheel aan jouw omdat wel of niet te doen, Lemförder heeft hier ook allemaal setjes voor.
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 10 nov 2021, 15:07
door m.h.
Aha, ik wist niet dat dat het aanhaalmoment was. Ik ben op de hoogte van het effect en verschil van elastische en plastische vervorming.
Vraag me wel af of dit hier behaald wordt. Even zo uit me hoofd zijn dit m10 of m12 bouten. De krachten die jij hier benoemd vallen nogal mee. Ik ga me er nog eens in verdiepen komende tijd.
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 10 nov 2021, 20:03
door ptrkp
m.h. schreef: ↑10 nov 2021, 15:07De krachten die jij hier benoemd vallen nogal mee.
Totdat je met een sleutel onder de auto staat en probeert 180gr te trekken.
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 12 nov 2021, 21:17
door m.h.
Ehombie en ptrkp hebben me overtuigd om voor de lemforder rubbers te gaan. Alles voor de voorste draagarmen besteld.
Volgende maand ergens een dagje sleutelen en persen!
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 13 nov 2021, 00:08
door ptrkp
Achterste niet?
Beter was de complete armen te kopen, dan hoef je niet te persen en kan je je zo wisselen, hiermee voorkom je dat als je alles los hebt en dan er achter komt dat het fusee ook slecht is en dan als nog de arm moet vervangen.
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 13 nov 2021, 06:57
door m.h.
Achterste binnen een maand of 2, heb niet veel tijd momenteel.
Wat betreft het persen: ik snap volledig wat je bedoeld, maar de levensduur van een fuseekogel is zo onvoorspelbaar. En het verschil in prijs is verklaarbaar maar ook erg groot. 100 euro setje rubbers, 450 euro voor de draagarmen (beide Lemforder).
En qua werk: dit soort klusjes vallen onder de categorie: pure hobby dus mocht het nodig zijn vervangen we die draagarm alsnog.
Jammergenoeg heeft BMW het ons ook niet makkelijk gemaakt door de fusee als één geheel met de arm te ontwerpen.
Re: Powerflex of juist niet?
Geplaatst: 14 nov 2021, 13:17
door ptrkp
m.h. schreef: ↑13 nov 2021, 06:57Jammergenoeg heeft BMW het ons ook niet makkelijk gemaakt door de fusee als één geheel met de arm te ontwerpen.
Tenzij je een X drive hebt