De BMW 5 Touring van de Buurman
Geplaatst: 07 apr 2022, 09:09
Na een dikke anderhalve maand rijden met mijn 525 Touring uit 2002 is het nu wel tijd voor een showroom topic over deze auto.
Ik heb de auto in januari van dit jaar gezien op Marktplaats. Ik vond het direct een plaatje, met name vanwege de kleur: Bluewater Metallic. Daarnaast zag de auto er op de foto's erg goed uit. Helaas stond de auto in het hoge noorden van Nederland te koop, dus even langsgaan was niet zomaar een optie.
Door stom toeval verbleven we een week later in de buurt van de verkoopplaats en was er gelegenheid om de auto in het echt te bekijken. Dus dat gedaan en een stukje gereden, waarna ik zeker wist dat ik de auto kopen wilde. Omdat ik eerst mijn toenmalige daily wilde verkopen afgesproken een aanbetaling te doen en de auto voor eind februari op te halen.
Dat lukte uiteindelijk en op 14 februari mocht ik mij dan voor het eerst van mijn leven eigenaar van een heuse BMW noemen. De E39 is al sinds zijn verschijnen een auto die ik graag in bezit wilde hebben. Eigenlijk liever een sedan, maar met gezin en honden is een Touring nou eenmaal praktischer. De auto is uitgerust met de volgende opties:
Chassisno WBADS********234 525i Touring Aut.
Kenteken 74-LD-ZP
Productiedatum 20021113
PrijsDatum 20021118
Cylinder Inhoud 2494
Transmissie Automaat
Vermogen (kW) 141
Gewicht 1610
Brandstof Benzine
Energielabel
Code Omschrijving
DS41 525i Touring Aut.
896 Bluewater Metallic
F4AT Stof Flachgewebe Anthrazit
0167 Emissienorm EU 4
0220 Achterasniveauregeling (met luchtvering)
0249 Multifunktioneel stuur
0302 Alarmsysteem klasse 3 (SCM/TNO)
0320 Zonder type-aanduiding
0386 Dakdraagsysteem
0417 Zonnescherm achterportierruiten
0431 Automatische dimmende binnenspiegel
0438 Interieurlijsten wortelnotenhout
0441 Rokers uitvoering
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regensensor
0534 Airconditioning, automatisch
0609 Navigatiesysteem Professional
0694 Voorbereiding voor CD wisselaar
0863 Dealergids
0877 AG Intern / alarmcode
0886 Boordliteratuur Nederlands
0896 Daglichtschakelaar
0915 AG Intern
Best een complete auto, en daar is in de loop der jaren ook nog wel wat bij gekomen. Zo zit de CD wisselaar er ook echt in en zijn de stoelen en achterbank vervangen voor exemplaren met lederen bekleding. Dat laatste had van mij niet zo gehoeven, maar het zit er nou eenmaal in.
Goed, dus de auto op 14 februari opgehaald.
De eerste tegenvaller volgde op 15 februari: de koude start. Dramatisch, en dat is zo gebleven tot begin deze week. Kom ik zo op terug.
Wat ik verder doe met een gebruikte auto die ik net gekocht heb is eerst uitgebreid rijden om de staat van onderhoud te destilleren. Zo ook met de Bimmer. En het viel allemaal best mee. Te doen waren het koelsysteem (lekte ergens, en sowieso uit voorzorg), de remmen aan de voorzijde, preventief de bobines vervangen (er zaten erin uit 5 verschillende jaren), twee minieme roestplekjes wegwerken en, last but not least, de vanos vervangen. En uiteraard een gewone beurt met olie, filters en koelvloeistof. Ook de remvloeistof stond op het lijstje, maar ik moet eerst even uitvinden hoe dat precies te doen met behulp van INPA (inmiddels ook wel gevonden trouwens, moet het alleen nog doen). Tot slot van de eerste rijweek de auto zeer grondig schoongemaakt van binnen en van buiten. De beste manier om een auto te leren kennen, nog steeds. Moet hem alleen onder de motorkap nog eens goed aanpakken want daar is het nogal een bende.
Afijn, het groot onderhoud is nu dus uitgevoerd. De nieuwe vanos is fantastisch (geen aandelen, maar ik kan vanosrepair zéér van harte aanbevelen) en als de auto eenmaal warm is rijdt hij ook geweldig.
Want ja, die koude start dus. Die was erg. Eerste start betekende aanslaan en meteen weer afslaan. Bij tweede start bleef hij dan wel draaien, maar niet netjes en ook lang niet altijd op 6 cylinders. Tot foutcodes aan toe. Rijden bij koude motor was ook geen feest. De auto heeft een LPG installatie en zodra hij op LPG overschakelde bleef de motor goed lopen. Dat sloot alweer een hoop dingen uit, maar ik heb ze toch allemaal onderzocht. Dus ontsteking (controle en vervangen), luchtlekkage en vacuümlekken gezocht (bovenste intakeslang was niet heel best, maar geen kapotte slangen gevonden), DISA-klep gecontroleerd (werkt), stationairklep gecontroleerd en gereinigd (werkt) en de carterventilatioe gecontroleerd (is in orde).
Tja, wat dan? Waarom doet hij het niet lekker op benzine tijdens de koude start en kun je, eenmaal warm, prima op beide brandstoffen rijden?
Uiteindelijk is het antwoord heel simpel: oude benzine. Ik heb er nu een grote plas BP Ultimate RON98 E5 bij gegooid en een flesje Wynn's injectorreiniger, en nu doet het spul gewoon wat het doen moet: starten en lopen.
Nou is het sowieso mijn gewoonte met LPG auto's om alleen premium brandstoffen te tanken en hierbij is voor mij nog maar eens bewezen waarom dat lonend is.
Goed, dat dus ook getackled. Maar uiteraard zijn er nog wel meer dingen.
Te doen zijn nog de volgende punten:
1) De stuurbekrachtiging weer in het gareel krijgen. Zolang de boel koud is hapert het een beetje, en dat is zo sinds het vervangen van de waterpomp en thermostaat, waarvoor dus de riem eraf geweest is. Eenmaal warm is dat haperen dan weer weg. Voor de riem eraf geweest is had ik dat probleem niet. De vloeistof is op peil. Ik ga een nieuwe riem monteren en dan maar zien wat hij doet, maar misschien is toch de stuurbekrachtigingspomp aan het overlijden. In dat geval zal ik die uiteraard vervangen.
2) Sinds hetzelfde moment als punt 1 heb ik soms een ¨Trans Failsafe Prog¨ melding op de BC. Uitlezen liet zien dat de bak niet weet welke stand van de versnellingselecteur ingeschakeld is. Dat kan heel simpel komen doordat de stroomvoorziening niet optimaal is en dan leg ik de link met die multieriem dus weer. Gaan we in de gaten houden, met wat pech moet er meer vervangen worden. De bak zelf doet het trouwens prima, schakelt boterzacht en zonder extreme slip. Wel ga ik binnenkort de bakolie laten vervangen. ¨Sealed for Life¨ lees ik namelijk altijd als ¨Sealed for Disaster¨.
3) De airco is compleet leeg. Volgens mij heb ik hem nog één keer horen werken maar nu schakelt het systeem niet meer in en even kort op een vulnippel duwen met een schroevendraaier laat geen koudemiddel ontsnappen. Eerste stap is het systeem laten vullen (als dat al kan) en kijken of het dan weer werkt en zo ja, hoe lang. Maar ik denk dat de pomp sowieso zijn beste tijd gehad heeft, dus ook daar zal een vervangend exemplaar voor komen waarschijnlijk.
4) Lichte olielekkage. Na het vullen met verse olie zag ik dat het rond de carterstop een heel klein beetje lekte. Denkend de stop niet vast genoeg gezet te hebben draaide ik de (holle) bout bij nog een keer aanzetten kapot. Gelukkig kon het restant makkelijk uit het carter gevist worden en had de dealer een vervangende carterstop op voorraad. Maar ook iets hoger lijkt het wat nat, en dan denk ik met name aan de carterpanpakking. Hoger is alles droog en met de nieuwe klepdekselpakking zou dat ook zo moeten blijven.
5) Audio! De oude meuk die er nu in zit (wel origineel, maar jammer dan) werkt maar half en het scherm heeft veel dode spots. Ik wil een Xtrons Android radio gaan monteren, met een I-bus interface en dan ook de I-bus app. Dat lijkt me een mooie en ook nuttige upgrade.
6) Lak bijwerken. De kop is al eens overgespoten, helaas niet zo heel best. Daarnaast zijn er wat lelijke schaven rondom. Iets voor de lange baan. Wel moet ik de auto duidelijk kritisch bijhouden op roestvorming. Alles wat ik nu gevonden heb (wielkastrandje LA, dorpeleinde LA, ruit van de kofferbak) was nog oppervlakkig. Minimaal eenmaal per jaar heel kriitisch rondgaan en plekken bijwerken zal dus nodig zijn.
Ik heb de auto in januari van dit jaar gezien op Marktplaats. Ik vond het direct een plaatje, met name vanwege de kleur: Bluewater Metallic. Daarnaast zag de auto er op de foto's erg goed uit. Helaas stond de auto in het hoge noorden van Nederland te koop, dus even langsgaan was niet zomaar een optie.
Door stom toeval verbleven we een week later in de buurt van de verkoopplaats en was er gelegenheid om de auto in het echt te bekijken. Dus dat gedaan en een stukje gereden, waarna ik zeker wist dat ik de auto kopen wilde. Omdat ik eerst mijn toenmalige daily wilde verkopen afgesproken een aanbetaling te doen en de auto voor eind februari op te halen.
Dat lukte uiteindelijk en op 14 februari mocht ik mij dan voor het eerst van mijn leven eigenaar van een heuse BMW noemen. De E39 is al sinds zijn verschijnen een auto die ik graag in bezit wilde hebben. Eigenlijk liever een sedan, maar met gezin en honden is een Touring nou eenmaal praktischer. De auto is uitgerust met de volgende opties:
Chassisno WBADS********234 525i Touring Aut.
Kenteken 74-LD-ZP
Productiedatum 20021113
PrijsDatum 20021118
Cylinder Inhoud 2494
Transmissie Automaat
Vermogen (kW) 141
Gewicht 1610
Brandstof Benzine
Energielabel
Code Omschrijving
DS41 525i Touring Aut.
896 Bluewater Metallic
F4AT Stof Flachgewebe Anthrazit
0167 Emissienorm EU 4
0220 Achterasniveauregeling (met luchtvering)
0249 Multifunktioneel stuur
0302 Alarmsysteem klasse 3 (SCM/TNO)
0320 Zonder type-aanduiding
0386 Dakdraagsysteem
0417 Zonnescherm achterportierruiten
0431 Automatische dimmende binnenspiegel
0438 Interieurlijsten wortelnotenhout
0441 Rokers uitvoering
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regensensor
0534 Airconditioning, automatisch
0609 Navigatiesysteem Professional
0694 Voorbereiding voor CD wisselaar
0863 Dealergids
0877 AG Intern / alarmcode
0886 Boordliteratuur Nederlands
0896 Daglichtschakelaar
0915 AG Intern
Best een complete auto, en daar is in de loop der jaren ook nog wel wat bij gekomen. Zo zit de CD wisselaar er ook echt in en zijn de stoelen en achterbank vervangen voor exemplaren met lederen bekleding. Dat laatste had van mij niet zo gehoeven, maar het zit er nou eenmaal in.
Goed, dus de auto op 14 februari opgehaald.
De eerste tegenvaller volgde op 15 februari: de koude start. Dramatisch, en dat is zo gebleven tot begin deze week. Kom ik zo op terug.
Wat ik verder doe met een gebruikte auto die ik net gekocht heb is eerst uitgebreid rijden om de staat van onderhoud te destilleren. Zo ook met de Bimmer. En het viel allemaal best mee. Te doen waren het koelsysteem (lekte ergens, en sowieso uit voorzorg), de remmen aan de voorzijde, preventief de bobines vervangen (er zaten erin uit 5 verschillende jaren), twee minieme roestplekjes wegwerken en, last but not least, de vanos vervangen. En uiteraard een gewone beurt met olie, filters en koelvloeistof. Ook de remvloeistof stond op het lijstje, maar ik moet eerst even uitvinden hoe dat precies te doen met behulp van INPA (inmiddels ook wel gevonden trouwens, moet het alleen nog doen). Tot slot van de eerste rijweek de auto zeer grondig schoongemaakt van binnen en van buiten. De beste manier om een auto te leren kennen, nog steeds. Moet hem alleen onder de motorkap nog eens goed aanpakken want daar is het nogal een bende.
Afijn, het groot onderhoud is nu dus uitgevoerd. De nieuwe vanos is fantastisch (geen aandelen, maar ik kan vanosrepair zéér van harte aanbevelen) en als de auto eenmaal warm is rijdt hij ook geweldig.
Want ja, die koude start dus. Die was erg. Eerste start betekende aanslaan en meteen weer afslaan. Bij tweede start bleef hij dan wel draaien, maar niet netjes en ook lang niet altijd op 6 cylinders. Tot foutcodes aan toe. Rijden bij koude motor was ook geen feest. De auto heeft een LPG installatie en zodra hij op LPG overschakelde bleef de motor goed lopen. Dat sloot alweer een hoop dingen uit, maar ik heb ze toch allemaal onderzocht. Dus ontsteking (controle en vervangen), luchtlekkage en vacuümlekken gezocht (bovenste intakeslang was niet heel best, maar geen kapotte slangen gevonden), DISA-klep gecontroleerd (werkt), stationairklep gecontroleerd en gereinigd (werkt) en de carterventilatioe gecontroleerd (is in orde).
Tja, wat dan? Waarom doet hij het niet lekker op benzine tijdens de koude start en kun je, eenmaal warm, prima op beide brandstoffen rijden?
Uiteindelijk is het antwoord heel simpel: oude benzine. Ik heb er nu een grote plas BP Ultimate RON98 E5 bij gegooid en een flesje Wynn's injectorreiniger, en nu doet het spul gewoon wat het doen moet: starten en lopen.
Nou is het sowieso mijn gewoonte met LPG auto's om alleen premium brandstoffen te tanken en hierbij is voor mij nog maar eens bewezen waarom dat lonend is.
Goed, dat dus ook getackled. Maar uiteraard zijn er nog wel meer dingen.
Te doen zijn nog de volgende punten:
1) De stuurbekrachtiging weer in het gareel krijgen. Zolang de boel koud is hapert het een beetje, en dat is zo sinds het vervangen van de waterpomp en thermostaat, waarvoor dus de riem eraf geweest is. Eenmaal warm is dat haperen dan weer weg. Voor de riem eraf geweest is had ik dat probleem niet. De vloeistof is op peil. Ik ga een nieuwe riem monteren en dan maar zien wat hij doet, maar misschien is toch de stuurbekrachtigingspomp aan het overlijden. In dat geval zal ik die uiteraard vervangen.
2) Sinds hetzelfde moment als punt 1 heb ik soms een ¨Trans Failsafe Prog¨ melding op de BC. Uitlezen liet zien dat de bak niet weet welke stand van de versnellingselecteur ingeschakeld is. Dat kan heel simpel komen doordat de stroomvoorziening niet optimaal is en dan leg ik de link met die multieriem dus weer. Gaan we in de gaten houden, met wat pech moet er meer vervangen worden. De bak zelf doet het trouwens prima, schakelt boterzacht en zonder extreme slip. Wel ga ik binnenkort de bakolie laten vervangen. ¨Sealed for Life¨ lees ik namelijk altijd als ¨Sealed for Disaster¨.
3) De airco is compleet leeg. Volgens mij heb ik hem nog één keer horen werken maar nu schakelt het systeem niet meer in en even kort op een vulnippel duwen met een schroevendraaier laat geen koudemiddel ontsnappen. Eerste stap is het systeem laten vullen (als dat al kan) en kijken of het dan weer werkt en zo ja, hoe lang. Maar ik denk dat de pomp sowieso zijn beste tijd gehad heeft, dus ook daar zal een vervangend exemplaar voor komen waarschijnlijk.
4) Lichte olielekkage. Na het vullen met verse olie zag ik dat het rond de carterstop een heel klein beetje lekte. Denkend de stop niet vast genoeg gezet te hebben draaide ik de (holle) bout bij nog een keer aanzetten kapot. Gelukkig kon het restant makkelijk uit het carter gevist worden en had de dealer een vervangende carterstop op voorraad. Maar ook iets hoger lijkt het wat nat, en dan denk ik met name aan de carterpanpakking. Hoger is alles droog en met de nieuwe klepdekselpakking zou dat ook zo moeten blijven.
5) Audio! De oude meuk die er nu in zit (wel origineel, maar jammer dan) werkt maar half en het scherm heeft veel dode spots. Ik wil een Xtrons Android radio gaan monteren, met een I-bus interface en dan ook de I-bus app. Dat lijkt me een mooie en ook nuttige upgrade.
6) Lak bijwerken. De kop is al eens overgespoten, helaas niet zo heel best. Daarnaast zijn er wat lelijke schaven rondom. Iets voor de lange baan. Wel moet ik de auto duidelijk kritisch bijhouden op roestvorming. Alles wat ik nu gevonden heb (wielkastrandje LA, dorpeleinde LA, ruit van de kofferbak) was nog oppervlakkig. Minimaal eenmaal per jaar heel kriitisch rondgaan en plekken bijwerken zal dus nodig zijn.