Schakelen automaatbak/slip?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Vantalli

Schakelen automaatbak/slip?

Bericht door Vantalli » 15 jul 2022, 13:57

Beste mensen,

De auto heb ik nu een week en begin me steeds meer aan de automaat te ergeren.
Het gaat hier om een 523i Executive 2,5 liter automaat op LPG.
De bak zelf geeft geen storingen.

Wat gebeurt er: naar mijn idee niet altijd, maar sowieso erger als het allemaal wat warmer wordt:
de auto trekt domweg niet. Ik heb net op de snelweg bij 100 km/h eens goed gas gegeven, hij schakelt terug, kijkdown gedaan zelfs, maar ik krijg hem niet boven de 110 uit.
Ook als ik normaal rijdt, 80 bijvoorbeeld en wil versnellen, dan schakelt hij al heel snel terug en ik krijg een soort brom (valt wel mee) maar het toerental loopt amper op. Toerental is omhoog gegaan van het terugschakelen, maar gaat echt heel langzaam omhoog vanwege het optrekken, wat hij dus ook bijna niet doet.

Maar nu komt het; als ik dan gas terug neem, lijkt hij ineens wel weer wat te willen trekken; het geeft het idee van een handbak met een slippende koppeling: als je dan je toerental gaat matchen, verdwijnt de slip weer wat.

Dus; automaatbak slip? Maar; dan zou mijn toerental toch op moeten lopen?
Daarbij voel ik ook wel een soort schokken, meer eigenlijk een gevoel alsof hij wil schakelen. Ook in manual trouwens. Loopt gewoon niet vloeiend.

Ik heb even geen idee waar ik moet zoeken/beginnen.
Bakolie verversen? Dure grap als je het goed wilt doen en als die bak al een tijdje zo is, zal verversing ook niets meer helpen maar moet het een revisie worden.........
Weet je nou zeker dat zulks het oplost, is het in verhouding niet veel geld, maar nu.

Nouja, bedankt voor het lezen; alle tips zijn welkom!

ehombie

Re: Schakelen automaatbak/slip?

Bericht door ehombie » 15 jul 2022, 17:10

allereerst balen met je huidige bmw ervaring.....

Ik heb een 523i met n53 gehad en die schakelde ook terug bij kickdown, MAAR die ging adequaat de toeren in laten we maar zeggen en schakelde op sportieve momenten.

automaatbak diagnose is vaak een vak apart voor dealers, goede automonteurs en bmwexperts (vind ik).
Men kan het volgende bekijken of proberen te begrijpen in werking:
Vaak heeft men het over een lockup en koppelomvormer...ik denk dat obv van jouw omschrijving best iets te zeggen valt over deze aspecten. Heb nu even niet mijn argumenten klaar om jouw direct te helpen in relatie tot die 2 aspecten.

Gezien km stand en gebrek aan automaat onderhoud denk ik: dat nu een olie wissel (met sleeves) conform ZF ook niet de oplossing is...

Informatie of instructies over deze automaat is te vinden op youtube zeker als je overweegt het zelf aan te gaan pakken...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Vantalli

Bericht door Vantalli » 15 jul 2022, 18:30

Bedankt voor je reactie ehombie.

Dat terugschakelen bij kijkdown hoort, dus dat vind ik niet zo erg. Soms bij wat versnellen ook, maar de mijne doet het bij ieder toertje dat hij omhoog moet. Ik kan nooit ook maar een beetje versnellen zonder dat hij dat doet en dan geef ik echt weinig gas.

Ik heb best wel verstand van auto's, maar helaas niet zo veel met automaten.
Ik begin nu ook weer te twijfelen of het wel de automaat is; stel het is bijvoorbeeld een luchtmassameter. Dan snapt de automaat ook niet wat je wil; wil je nou versnellen of niet? Gaat hij misschien ook wel tussen versnellingen zitten twijfelen.
Maar mijn gevoel zegt bak; toen ik net naar huis reed, was ik daar van overtuigd.

Bart van Zessen

Bericht door Bart van Zessen » 16 jul 2022, 18:12

heb je INPA of ISTA al op een laptop oid staan? dan kun je namelijk gedetailleerd dingen checken en fout codes uitlezen die " algemene" foutlezers niet zien. er zijn op dit forum en op internet genoeg instructies te vinden hoe je het moet downloaden/installeren. ik zou dat doen mocht je dat nog niet gedaan hebben en dan delen wat voor codes er in staan.

heb je er trouwens niet eerst een proefrit oid mee gedaan?

Vantalli

Bericht door Vantalli » 16 jul 2022, 21:02

Bedankt voor je reactie Bart.

Ik heb geen INPA of ander programma nee, dat ga ik gelijk nazoeken straks!
Ik neem aan dat je daar een kabel bij moet nemen?

Die proefrit heb ik wel gemaakt, maar op dat moment geen problemen. Bak schakelde een keer niet zo heel mooi, maar dat was het dan.
Op de thuisreis begon het gedonder; nog geen 5 kilometer weg en het lampje ging al aan.......
Ik heb nu de indruk dat die auto echt "op scherp" is gezet; er heeft een beunhaas aan gewerkt (tape op slechte stekker/draad bij bobine, afgebroken stukje op inlaat vastgepruts met lijm) en die heeft tegen de vorige eigenaar gezegd dat hij hem maar snel weg moest doen voordat het allemaal in zo storten.......

Die bak; ik twijfel nu of dat het is: die weet ook gewoon niet wat hij moet doen als het vermogen weg valt.
Als ik bij de 2500rpm kom, gaat hij naar mijn idee (dat "brommen") op 5 cilinders lopen.......
Gek; bij een 4 cilinder merk ik het prima op als er ene wegvalt; bij een 6 dus niet zo goed.

Ik denk dus dat ik op het verkeerde been sta; moet het in de motor zoeken.......

Bart van Zessen

Bericht door Bart van Zessen » 17 jul 2022, 16:52

je hebt daar idd een kabel voor nodig, K+DCAN kabel, is op internet best makkelijk te vinden, zorg wel dat je die kabel koopt met een schakelaar erin, die heb je namelijk nodig

Vantalli

Bericht door Vantalli » 17 jul 2022, 19:12

Ah, die had ik inderdaad voorbij zien komen!
Mooi, weet ik dat alvast; het was een beetje rommelig wat en hoe je allemaal moest hebben zegmaar......

Vantalli

Bericht door Vantalli » 17 jul 2022, 19:24

Zoiets als dit dus?
https://www.bol.com/nl/nl/p/bmw-kdcan-k ... o0QAvD_BwE
(Sorry, heb geen idee hoe ik een link klein moet maken)

Maar klopt dat wel? Ik weet van "vroegah" dat je die dingen allemaal wel kon met een merkuitlezer, maar daarvoor vaak toch een vrijbrief/code/oid van de importeur danwel fabriek nodig had om het echt vrij te geven.
Zomaar een sleutel inprogrammeren oid was er toch echt niet bij, computer inleven ook niet; allemaal code ophalen.

Edit: sorry, bedoelde deze (is wel met switch)
https://www.bol.com/nl/nl/p/k-dcan-usb- ... 000351413/

Bart van Zessen

Bericht door Bart van Zessen » 17 jul 2022, 21:49

ja zoiets ja, maar op amazon of ebay kun je ze goedkoper vinden volgens mij 30 euro ofzo

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 18 jul 2022, 08:45

Lijkt er meer op dat er te weinig olie in de bak zit.
INPA kabels zijn wel aardig in prijs gestegen. Ik zou eens op marktplaats kijken
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... Rnk7F8NLQE

Met wachttijd en eventuele verzendkosten is dit een wat makkelijkere weg en niet eens veel duurder.
Software is meestal meegeleverd en ook zo te vinden. INPA heeft geen code nodig. Is oude software, dus draait het beste onder 32 bit. Oude XP bak zou ideaal zijn.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

hunsinger

Bericht door hunsinger » 02 dec 2022, 18:37

Ik ervaar zelf tussen de 3de en 4de versnelling een bonk en soms bonkjes met naar beneden schakelen en heb het uitlaten lezen en de monteur zij dat de adaptie waardes goed waren. Wat zijn jullie mening. Uitgelezen met inpa en ista p

Afbeelding

Afbeelding

hunsinger

Bericht door hunsinger » 12 dec 2022, 15:24

Niemand enige idee ?

vincent h

Bericht door vincent h » 15 dec 2022, 13:15

Voor een zf 6hp26 vallen de drukken goed binnen de grenswaarden. Of dat bij andere automaten andere waarden zijn weet ik niet.

hunsinger

Bericht door hunsinger » 16 dec 2022, 20:41

Dit is een zf 6hp19, zover ik weet en gelezen heb is ook alles goed enkel de auto rijdt niet zo haha plus ik zie dat op clutch D en E geen adapties zijn en rapid fill time betekend dat dan dat die clutches niet werken ?

vincent h

Bericht door vincent h » 17 dec 2022, 22:32

De rapid filltime is de snelheid waarmee de druk wordt opgebouwd om de platen tegen elkaar te drukken. Ik weet niet wat de grenswaarden zijn maar korter is beter. O.a. wanneer de platen versleten zijn wordt de tijd langer. Bij mij waren D en E ook 0ms.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”