Pagina 1 van 3
F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 08 aug 2022, 05:41
door Robinkurvers
Goedendag,
Ik heb een f11 2012 n57 die komt sinds korte niet snel meer op 90 graden. Schommeld tussen de 88 en 83 graden
Voorheen was ie na 5 min al op bedrijfstemperatuur 90 koelvloeistof graden en 100 graden olie temp.
Nu na 30km pas.
Termostaat al 2x vervangen.
Heeft iemand een idee?
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 08 aug 2022, 09:39
door ptrkp
Robinkurvers schreef: ↑08 aug 2022, 05:41Termostaat al 2x vervangen.
Voor een originele oem of aftermarket?
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 08 aug 2022, 11:05
door m.h.
Ik had gelijktijdig met m'n WP ook de thermostaat voor een aftermarket vervangen. Zelfde probleem als jij hierboven vermeld. Org er terug in en probleem weer verholpen.
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 08 aug 2022, 12:33
door Robinkurvers
Ik heb eerst een Quinton Hazell geprobeerd. en vervolgens een Metger.
Die Metger was inclusief behuizing.
Ik heb zo geen idee van welk merk de originele thermostaat.
ze reageerde allebei hetzelfde kwa werking.
Toch maar weer een keer uit elkaar halen en dan een originele bestellen bij de Dealer,
Bedankt alvast.
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 sep 2022, 21:07
door Robinkurvers
Inmiddels de originele termostaat van bmw geplaatst
Maar het duurd nog steeds veel te lang voordat de auto op temperatuur komt. En de koelvloeistof temperatuur blijft schommelen tussen de 83 en 87 graden.
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 20 okt 2022, 12:54
door Robinkurvers
Dealer roept nu dat de DDE computer de koelwatertemperatuur niet goed regelt. Koste computer 1800,- euro pfff
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 20 okt 2022, 14:30
door ptrkp
En garanderen ze dan ook dat het dan opgelost is?
Misschien een andere BMW specialist vragen of dat werkelijk zo is en niet gewoon een sensortje, bv Gijsbertsen of Mals.
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 okt 2022, 07:43
door m.h.
Hoe regelt de DDE dan de koelwater temperatuur?......
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 okt 2022, 08:41
door Robinkurvers
ptrkp schreef: ↑20 okt 2022, 14:30
En garanderen ze dan ook dat het dan opgelost is?
Misschien een andere BMW specialist vragen of dat werkelijk zo is en niet gewoon een sensortje, bv Gijsbertsen of Mals.
Ze zeggen voor 90% dat het dan opgelost is. Maar ik betwijfel het

Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 okt 2022, 08:42
door Robinkurvers
m.h. schreef: ↑21 okt 2022, 07:43
Hoe
regelt de DDE dan de koelwater temperatuur?......
Dat ben ik nu ook uit aant zoeken. Heb er ook mijn twijfels bij.
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 okt 2022, 11:49
door ehombie
DDE regelt wel iets...obv een stroomschemaatje snel bekeken te hebben..zie functional discription? VOOR men de DDE vervangt de in en outputs scopen of op zijn minst live data bekijken met de betere programma's.... is de auto ook uitgelezen met evt foutmeldingen?
Er zijn 3 n57 varianten
6-cylinder diesel engine N57D30S1 (three-stage turbocharging)
6-cylinder diesel engine N57D30T1 (two-stage turbocharging)
6-cylinder diesel engine N57D30O1 (single-stage turbocharging)
ik zie ook meerdere KV pompen nl. auxiliary en coolling?
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 okt 2022, 15:38
door m.h.
De aux pomp is voor de voorverwarming van het interieur samen met het heatertje
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 okt 2022, 18:08
door Robinkurvers
ehombie schreef: ↑21 okt 2022, 11:49
DDE regelt wel iets...obv een stroomschemaatje snel bekeken te hebben..zie functional discription? VOOR men de DDE vervangt de in en outputs scopen of op zijn minst live data bekijken met de betere programma's.... is de auto ook uitgelezen met evt foutmeldingen?
Er zijn 3 n57 varianten
6-cylinder diesel engine N57D30S1 (three-stage turbocharging)
6-cylinder diesel engine N57D30T1 (two-stage turbocharging)
6-cylinder diesel engine N57D30O1 (single-stage turbocharging)
ik zie ook meerdere KV pompen nl. auxiliary en coolling?
Ik ga ervanuit dat het dan de two stage turbocharging is aangezien er twin turbo op de kap staat die bovenop de motor zit. Verder ben ik alleen bekend met de mechanische koelvloeistofpomp. Wel heb ik gemerkt dat de electric heater control valve heel erg heet wordt en steeds pulserend koelvloeistof doorgeeft.
(Auto is volledig uitgelezen bij de bmw dealer)
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 okt 2022, 18:12
door Robinkurvers
m.h. schreef: ↑21 okt 2022, 15:38
De aux pomp is voor de voorverwarming van het interieur samen met het heatertje
Ik heb de AUX pomp nog niet kunnen lokaliseren in de auto. Ga vanavond eens goed zoeken.
Wel merk ik dat de electric heater controle valve heel erg heet wordt en steeds pulserend koelvloeistof doorgeeft. Durf niet te zeggen of dit zo hoord.
Re: F11 2012 n57 motor komt niet goed op temperatuur
Geplaatst: 21 okt 2022, 18:40
door ehombie
die aux is inderdaad waar mh beschrijft...sorry voor zij spoor ...(zit op alle varianten)
blijft je radiator blinds niet openstaan?
kun je diverse tempsenosren niet uitlezen? kijken of je enkele verschillen ziet...bij koudere motor?
misschien is ditnog iets
