e39 530i touring 2001 met kokende motor.
Geplaatst: 03 sep 2022, 13:51
Vorige week onderweg gestaan met kokende motor, temperatuur in het rood en melding 'koelvloeistof temperatuur' melding.
Bleek een scheur in het koelvloeistofreservoir, nieuw reservoir gemonteerd, gevuld / ontlucht en weer rijden. na een kilometer of 10, kokende motor.... bleek de aansluiting van de radiator aan de rechterkant (als je ervoor staat) gescheurd. Dus nieuwe radiator erin. vullen, ontluchten. (te veel hitte./druk/ oud kunststof??)
Temperatuur blijft nu alleen goed met de kachel op 32 graden. zodra ik deze terugzet gaat de motor bijna onmiddellijk weer in het rood.
Ventilator /visco lijkt niet helemaal lekker, (weinig luchtverplaatsing) ander visco erop, veel luchtverplaatsing, probleem nog hetzelfde, dat is het dus ook niet.
Als je voor de auto staat wordt de slang naar de radiator aan de rechterzijde heet en die aan de linkerzijde naar de onderzijde van de radiator ' koud"
Nu denk ik nog aan twee dingen;
Thermostaat vervangen, deze is twee jaar geleden vervangen, maar goed dat kan natuurlijk.
Waterpomp, als het niet wordt rondgepompt. blijft het ook op dezelfde plek zitten natuurlijk.
Kan ik op op een of andere manier zien of de waterpomp nog werkt?
Zowel de thermostaat als de waterpomp zijn zo vervangen, dat is het probleem niet, maar ik probeer nu even uit te vinden waar het probleem vandaan komt. Als het alleen de thermostaat is, hoeft het hele systeem niet leeg. scheelt weer een beetje.
Iemand een idee?
Bleek een scheur in het koelvloeistofreservoir, nieuw reservoir gemonteerd, gevuld / ontlucht en weer rijden. na een kilometer of 10, kokende motor.... bleek de aansluiting van de radiator aan de rechterkant (als je ervoor staat) gescheurd. Dus nieuwe radiator erin. vullen, ontluchten. (te veel hitte./druk/ oud kunststof??)
Temperatuur blijft nu alleen goed met de kachel op 32 graden. zodra ik deze terugzet gaat de motor bijna onmiddellijk weer in het rood.
Ventilator /visco lijkt niet helemaal lekker, (weinig luchtverplaatsing) ander visco erop, veel luchtverplaatsing, probleem nog hetzelfde, dat is het dus ook niet.
Als je voor de auto staat wordt de slang naar de radiator aan de rechterzijde heet en die aan de linkerzijde naar de onderzijde van de radiator ' koud"
Nu denk ik nog aan twee dingen;
Thermostaat vervangen, deze is twee jaar geleden vervangen, maar goed dat kan natuurlijk.
Waterpomp, als het niet wordt rondgepompt. blijft het ook op dezelfde plek zitten natuurlijk.
Kan ik op op een of andere manier zien of de waterpomp nog werkt?
Zowel de thermostaat als de waterpomp zijn zo vervangen, dat is het probleem niet, maar ik probeer nu even uit te vinden waar het probleem vandaan komt. Als het alleen de thermostaat is, hoeft het hele systeem niet leeg. scheelt weer een beetje.
Iemand een idee?